Patrik440
Parkerade bredvid en något sliten Triumph Spitfire -64 tidigare i veckan.
En röd, något sliten Triumph Spitfire från 1964 parkerad mellan moderna bilar på en parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:)

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Isakare och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Citronsyra använder jag i ultraljudstvätten ibland. Det låter ju intressant att prova. Uppenbarligen kan man få det genom att reagera det med kristallsoda också.
Har inte provat själv men övertygande video

Sen kan man använda natriumcitrat som smältsalt för att göra len ostsås med 😜

H hapazard skrev:
har jag beställt online
Om det nu är identiska produkter är ÖoB billigare.

Förpackning med citronsyra från ÖoB, märkt "Ren Citronsyra Universal" med priset 79 kronor för 1,2 kg.
Skapa konto

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
N
DennisCA DennisCA skrev:
Jag förstår tyvärr inte alls hur du menar nu? Den inre drivknuten, alltså den i rött här?
[bild]
Ja om det går att dela axeln där och ta loss den knuten så kan du trä på damasken därifrån. Det är så man får göra på V70 andra karossen.
Märk hur den sitter ihop i så fall så du får ihop den på samma sätt.

N
DennisCA DennisCA skrev:
Jag förstår tyvärr inte alls hur du menar nu? Den inre drivknuten, alltså den i rött här?
[bild]
I den här videon kan du se hur jag menar. Men jag vet inte om det fungerar likadant på 850.

N Niq skrev:
Ja om det går att dela axeln där och ta loss den knuten så kan du trä på damasken därifrån. Det är så man får göra på V70 andra karossen.
Märk hur den sitter ihop i så fall så du får ihop den på samma sätt.
Ja du menar så, ja det fattade jag inte då jag vill ha av knuten för att rengöra och fetta om den, att ringen som håller fast knuten är sönder gör också att jag vill ha av allting, även om jag måste ta vinkelslipen och knäcka den yttre knuten i två delar.

N
Plan A är att få av knuten helskinnad för rengöring, inspektion och återfettning.

Plan B är att jag köper en FAG knut (hittat online) och mördar den här knuten för att få av den.

Helst lämnar jag den inre drivknuten och dess damask ifred genom hela processen.

N
DennisCA DennisCA skrev:
Plan A är att få av knuten helskinnad för rengöring, inspektion och återfettning.

Plan B är att jag köper en FAG knut (hittat online) och mördar den här knuten för att få av den.

Helst lämnar jag den inre drivknuten och dess damask ifred genom hela processen.
Är det möjligt att kunna stoppa ner något i spåret som låsringen löper i? Typ ett buntband (nippuside som alla jag känner i Finland säger)

Jag hörde nippuside första gången i går av killen bakom disken. "Repakliemår" säger man i österbotten.

Men ja jag provade nåt liknande fast jag körde med lite mig tråd men fick inte in den nå långt.

Sådär ja. Böjde och lirkade ut ringen
Drivaxel delvis demonterad och rengjord, fortfarande fettrester synliga. Verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Sen fick jag det sista med draghammare, bästa verktyget jag tillverkat. Lika bra inköp var det billiga plock- och ritssatsen, utan dem hade jag inte fått ringen utlirkad tillräckligt för att få tag i den.
Verktyg på arbetsbänk inklusive en tång och en metalltråd delvis utdragen från ett hål, troligen del av en drivaxel.
Skapa konto

Rengjord
Verktygsbänk med demonterade delar av drivaxel, inklusive kulor och metallring, en blå trasa och en flaska lacknafta från Biltema.
Skapa konto

Men det ser inte bra ut
Närbild av en rengjord del av en drivaxel med synliga slitageytor i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Resten av drivaxeln är rengjord
Drivaxel som rengjorts och fixeras i ett skruvstäd i verkstad, omgiven av verktyg och kemikalier.
Skapa konto

Drivaxel med avlägsnad ring och rengjorda delar på ett arbetsbord i verkstadsmiljö, med verktyg och produkter synliga i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag lade ihop allt igen ändå, liksom orka vänta på ny del, nej tack har ställen att vara i helg. Nu är den monterad i bilen igen. Den kändes mycket bättre nu med rengöring och nytt fett åtminstone.

Jag slipade också rosten av axeln och målade om den med tröskelmassa.

Bord med bilaxel och verktyg, inklusive smörjmedel, slipmaskin och färgburkar, för reparation. Rustad bilställ till vänster på grusmark.
Skapa konto

Nu måste jag väl kolla växellådsoljan, lite rann ju ut.

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Testade ett billigt kina-kit för att byta däckventiler, kostade 200kr alltså typ lika som att lämna in det.
Var jättesmidigt att slippa kränga av däcket. Man drar av gamla ventilen och trycker i den nya med tratt och diskmedel. Kan rekommendera

• Däck och en låda med verktyg för att byta däckventiler, inklusive en ventil och ett verktyg med rött handtag.
    Skapa konto
  • En handske håller ett verktyg för däckventilbyte ovanför ett bilhjul med en sprayflaska och tratt i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En person installerar en ny ventil i ett däck med hjälp av ett kit, diskmedel och en röd handverktyg.
    Skapa konto
  • Närbild på en nyinstallerad däckventil på en fälg, del av en gör-det-själv-process med billigt verktygskit.
    Skapa konto
  • Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
N
DennisCA DennisCA skrev:
Jag lade ihop allt igen ändå, liksom orka vänta på ny del, nej tack har ställen att vara i helg. Nu är den monterad i bilen igen. Den kändes mycket bättre nu med rengöring och nytt fett åtminstone.

Jag slipade också rosten av axeln och målade om den med tröskelmassa.

[bild]

Nu måste jag väl kolla växellådsoljan, lite rann ju ut.
Blir nog bra. Om den har ljud eller får ljud så kan du i lugn o ro beställa en ny knut

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N naikon skrev:
Testade ett billigt kina-kit för att byta däckventiler, kostade 200kr alltså typ lika som att lämna in det.
Var jättesmidigt att slippa kränga av däcket. Man drar av gamla ventilen och trycker i den nya med tratt och diskmedel. Kan rekommender
N naikon skrev:
Var jättesmidigt att slippa kränga av däcket. Man drar av gamla ventilen och trycker i den nya med tratt och diskmedel. Kan rekommendera
Är däcket tomkört? Isåfall skulle det vara bra att inspektera insidan så stommen inte är skadad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.