1 203 959 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Ja om det går att dela axeln där och ta loss den knuten så kan du trä på damasken därifrån. Det är så man får göra på V70 andra karossen.DennisCA skrev:
Märk hur den sitter ihop i så fall så du får ihop den på samma sätt.
Ja du menar så, ja det fattade jag inte då jag vill ha av knuten för att rengöra och fetta om den, att ringen som håller fast knuten är sönder gör också att jag vill ha av allting, även om jag måste ta vinkelslipen och knäcka den yttre knuten i två delar.N Niq skrev:
Ja ska du ha bort knuten gör det ju ingen skillnad.
Är det här rätt knut? https://www.nimark.fi/buy/fag_771013630/
Billigare än motonet
Är det här rätt knut? https://www.nimark.fi/buy/fag_771013630/
Billigare än motonet
Plan A är att få av knuten helskinnad för rengöring, inspektion och återfettning.
Plan B är att jag köper en FAG knut (hittat online) och mördar den här knuten för att få av den.
Helst lämnar jag den inre drivknuten och dess damask ifred genom hela processen.
Plan B är att jag köper en FAG knut (hittat online) och mördar den här knuten för att få av den.
Helst lämnar jag den inre drivknuten och dess damask ifred genom hela processen.
Är det möjligt att kunna stoppa ner något i spåret som låsringen löper i? Typ ett buntband (nippuside som alla jag känner i Finland säger)DennisCA skrev:
Jag hörde nippuside första gången i går av killen bakom disken. "Repakliemår" säger man i österbotten.
Men ja jag provade nåt liknande fast jag körde med lite mig tråd men fick inte in den nå långt.
Men ja jag provade nåt liknande fast jag körde med lite mig tråd men fick inte in den nå långt.
Sådär ja. Böjde och lirkade ut ringen
Sen fick jag det sista med draghammare, bästa verktyget jag tillverkat. Lika bra inköp var det billiga plock- och ritssatsen, utan dem hade jag inte fått ringen utlirkad tillräckligt för att få tag i den.
Rengjord
Men det ser inte bra ut
Resten av drivaxeln är rengjord
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen fick jag det sista med draghammare, bästa verktyget jag tillverkat. Lika bra inköp var det billiga plock- och ritssatsen, utan dem hade jag inte fått ringen utlirkad tillräckligt för att få tag i den.
Logga in
Skapa konto
Rengjord
Logga in
Skapa konto
Men det ser inte bra ut
Logga in
Skapa konto
Resten av drivaxeln är rengjord
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag lade ihop allt igen ändå, liksom orka vänta på ny del, nej tack har ställen att vara i helg. Nu är den monterad i bilen igen. Den kändes mycket bättre nu med rengöring och nytt fett åtminstone.
Jag slipade också rosten av axeln och målade om den med tröskelmassa.
Nu måste jag väl kolla växellådsoljan, lite rann ju ut.
Logga in
Skapa konto
Testade ett billigt kina-kit för att byta däckventiler, kostade 200kr alltså typ lika som att lämna in det.
Var jättesmidigt att slippa kränga av däcket. Man drar av gamla ventilen och trycker i den nya med tratt och diskmedel. Kan rekommendera
Var jättesmidigt att slippa kränga av däcket. Man drar av gamla ventilen och trycker i den nya med tratt och diskmedel. Kan rekommendera
Blir nog bra. Om den har ljud eller får ljud så kan du i lugn o ro beställa en ny knutDennisCA skrev:
Jag lade ihop allt igen ändå, liksom orka vänta på ny del, nej tack har ställen att vara i helg. Nu är den monterad i bilen igen. Den kändes mycket bättre nu med rengöring och nytt fett åtminstone.
[bild]
N naikon skrev:
Är däcket tomkört? Isåfall skulle det vara bra att inspektera insidan så stommen inte är skadad.N naikon skrev: