Rabbithole Rabbithole skrev:
Vad jag förstått så är fyrhjulsdriften riktigt bra. Osäker om den har torsen diff fram och bak dock. Tycker den borde det men...
Finns det någon bil som har torsen diff på axlarna? Den används väl mellan fram- och bakaxel? Och på en fyrhjulsdriven elbil har man vanligtvis en motor per axel istället för en kardan.

J
useless useless skrev:
Finns det någon bil som har torsen diff på axlarna? Den används väl mellan fram- och bakaxel? Och på en fyrhjulsdriven elbil har man vanligtvis en motor per axel istället för en kardan.
Jag tror tex BMW Z3 och Mazda Miata har det (på bakaxeln). Jag gissar att även andra vanliga bilar har det (på bakaxlar, fram vettetusan?). Jag hade iallafall LSD bak på min Z3.

• Gilla
useless
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns flera audis som haft det i axlarna också, framaxel är jag lite osäker på men iaf bakaxel. Audi V8 är ett exempel, men även senare generationer av A6 har haft det om jag minns rätt.

• Gilla
useless
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror tex BMW Z3 och Mazda Miata har det (på bakaxeln). Jag gissar att även andra vanliga bilar har det (på bakaxlar, fram vettetusan?). Jag hade iallafall LSD bak på min Z3.
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns flera audis som haft det i axlarna också, framaxel är jag lite osäker på men iaf bakaxel. Audi V8 är ett exempel, men även senare generationer av A6 har haft det om jag minns rätt.
Åfan. Det hade jag ingen aning om.

...men jag har svårt att hitta exempel på andra bilar än V8an, så jag undrar lite hur det verkligen såg ut.

D
J JohanLun skrev:
Teslorna tycker jag väldigt ofta bländar, ofta bara på ena lampan. Om det är ett medvetet dynamiskt ljus eller fel inställt vet jag inte.

Automatiskt helljus har jag haft på ett par vw och det fungerade skitdåligt.
Jag kan bekräfta att min var likadan, vänstra stod högt, vid leverans. Jag bad de justera strålkastarna när den var inne för annat och det blev bra. Mekanikern bekräftade att de oftast står för högt vid leverans, varför visste han inte.

Det dynamiska helljuset/matrix funkar idag bra tycker jag, kanske något försiktigt, baserat på att ingen blinkar på en ;)

C
kisumisu kisumisu skrev:
Nja i Volvon var det i alla fall nåt annat fel.
Nä, det var bara en lustig anekdot, själv hade jag aldrig trott att det gick att köra slut på fyra tändstift utan att märka nåt.

D
mikethebik mikethebik skrev:
Fel uttryck egentligen, brukar kallas driver, men Osrams godkända H7 för halvljus har ingen driver och lätt att montera om man har platsen bakom reflektorn.
Inte många bilar som är godkända för dem dock, men vill man fula så byter man inför besiktning antar jag.
Vet du hur de funkar med glödtrådsvakten, Canbus i en Saab 9-3 tex?

useless useless skrev:
Audi har väl det på de finare bilarna som Q5 och A6 Allroad. Subaru har väl det också på Forrester?

Finns Quaife fram & bak diff som kit till Tesla också

Rabbithole Rabbithole skrev:
Audi har väl det på de finare bilarna som Q5 och A6 Allroad.
Torsen är väl bara använt för mittdiffen? Jag verkar inte ha det i alla fall på en 2021.
Specifikationer för Audi A6 allroad quattro, inklusive motortyp, transmissionsdetaljer och centrala differensialtyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var säker på trubbel när jag kom rullande på Hornsgatan och en Civilbuss stod tvärs över högra körbanan då de stoppat en Taxibil.
En av poliserna höl ögonen på trafiken medans de andra gjorde nått med Taxin, självklart får jag rött och är tvungen att stanna precis vid Taxin och poliserna. Har aldrig hört dubbdäcken så mycket som jag gjorde där och då på Hornsgatan :D Men fick inte ens en arg blick :O 😎 Förbudsskylt mot dubbdäck vid gata, bredvid en husvägg med gatunamnskylt "Bellmansgatan".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Vad jag vet har polisen tydligt deklarerat att man inte tänker övervaka den regeln, men om de ändå står där å har tråkigt kanske det ändå är viss risk för en tusing i böter.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
K Kane skrev:
Torsen är väl bara använt för mittdiffen? Jag verkar inte ha det i alla fall på en 2021.
[bild]
quattro ultra borde betyda någon urkopplingsbar historia, dvs din bil är normalt framhjulsdriven....

K Kane skrev:
[bild]
Skulle tolka det där som att det är en RWD bil med Haldex typ kopplings diff centralt och en "helical/torsen" bak säker öppen fram eftersom det inte står med. Men det är spekulation, jag har inte koll på Audi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.