1 204 250 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Finns det någon bil som har torsen diff på axlarna? Den används väl mellan fram- och bakaxel? Och på en fyrhjulsdriven elbil har man vanligtvis en motor per axel istället för en kardan.Rabbithole skrev:
Jag tror tex BMW Z3 och Mazda Miata har det (på bakaxeln). Jag gissar att även andra vanliga bilar har det (på bakaxlar, fram vettetusan?). Jag hade iallafall LSD bak på min Z3.useless skrev:
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2010/0-general/general/technical-data/vin-plate-springs-and-shock-absorbersStefan Bengtsson skrev:
https://www.esaabparts.com/viewparts.php?searchpart=1§ion=5731598
Finns lite att välja på.
Det finns flera audis som haft det i axlarna också, framaxel är jag lite osäker på men iaf bakaxel. Audi V8 är ett exempel, men även senare generationer av A6 har haft det om jag minns rätt.useless skrev:
J JohanLun skrev:
Åfan. Det hade jag ingen aning om.MathiasS skrev:
Jag kan bekräfta att min var likadan, vänstra stod högt, vid leverans. Jag bad de justera strålkastarna när den var inne för annat och det blev bra. Mekanikern bekräftade att de oftast står för högt vid leverans, varför visste han inte.J JohanLun skrev:
Det dynamiska helljuset/matrix funkar idag bra tycker jag, kanske något försiktigt, baserat på att ingen blinkar på en
Vet du hur de funkar med glödtrådsvakten, Canbus i en Saab 9-3 tex?mikethebik skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Audi har väl det på de finare bilarna som Q5 och A6 Allroad. Subaru har väl det också på Forrester?useless skrev:
Finns Quaife fram & bak diff som kit till Tesla också
Var säker på trubbel när jag kom rullande på Hornsgatan och en Civilbuss stod tvärs över högra körbanan då de stoppat en Taxibil.
En av poliserna höl ögonen på trafiken medans de andra gjorde nått med Taxin, självklart får jag rött och är tvungen att stanna precis vid Taxin och poliserna. Har aldrig hört dubbdäcken så mycket som jag gjorde där och då på Hornsgatan
Men fick inte ens en arg blick :O 😎
En av poliserna höl ögonen på trafiken medans de andra gjorde nått med Taxin, självklart får jag rött och är tvungen att stanna precis vid Taxin och poliserna. Har aldrig hört dubbdäcken så mycket som jag gjorde där och då på Hornsgatan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Skulle tolka det där som att det är en RWD bil med Haldex typ kopplings diff centralt och en "helical/torsen" bak säker öppen fram eftersom det inte står med. Men det är spekulation, jag har inte koll på AudiK Kane skrev: