N
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag brukar ta isär oken och kolla, oftast är kolvarna dåliga, och ska man byta dem blir det oftast lika billigt att köpa ett helt ok...

Verkar som systemet med utbytesok är på nedgång, det var länge jag behövt skicka tillbaka de gamla oken... Det borde ju betyda att nytillverkning är såpass billigt att det inte lönar sig att renovera....
Jag gissar att du beställer över nätet? Jag gissar också att returfrakten för utbytesdelar blir så hög att det inte lönar sig. Eller är det likadant i butik?

Patrik440 Patrik440 skrev:
Ok! Lite liten bild men ser ut som en Buick 1956. 🧐
Håller jag med om.... Fyra port holes antyder lite finare modell med... 😀

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
N
DennisCA DennisCA skrev:
Jag vet inte vad ni har för priser men för mig till Saaben var det definitivt billigare att renovera ett bromsok än att köpa nytt. Även om kolven ska bytas.

Nytt bromsok fram 1299kr och en ny kolv är mellan 100-200kr, reparationssats för bromsok med diverse tätningar och gummin är 249kr
Äldre ok verkar löna sig bättre att renovera.
Har inte haft isär något nyare ok men det jag sist funderade på så skulle man ju skruva isär och sedan byta allt invändigt.

På Volvon behövs bromsservice där bak, två nya bromsok blir ca 140€ från lokal butik.

Två reparationssatser (inkl kolvar) blir 45€, jag vet ju nog vart jag lutar då, behöver spara pengarna till nya sommardäck. Och förmodligen dussintalet andra smågrejor jag både behöver och vill ha.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Ok! Lite liten bild men ser ut som en Buick 1956. 🧐
Korrekt, en bil jag köpte som 50-årspresent till mig själv 2005 och jag var 4:e brukaren på bilen.
Känd historia från början med massor med dokumentation och i ett halvrenoverat skick med ny lack 1998 och ny inredning av mig 2007, annars i princip orörd men mycket väl underhållen och som aldrig varit rostig.

Men de sista åren körde jag knappt med den och en bil som inte står på museum ska användas enligt mig, därför fick den gå vidare.

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Och det är ju en Saab 9-3x, det här blir en utmaning. Out of stock hos Orio. Finns hos diverse tredjepart, typ Skruvat osv, men jag litar inte på det eftersom de gärna sätter alla artikelnummer de kan på samma grejor…
Är du säker på att det inte är lika fjädrar som till den vanliga sportcombin?
edit: XWD sportcombin menar jag.

Redigerat:
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Är du säker på att det inte är lika fjädrar som till den vanliga sportcombin?
edit: XWD sportcombin menar jag.
Det är inte samma. Den vanliga är ca 20 mm lägre. Dessutom har jag nivomat (självnivellerande) vilket är helt andra fjädrar än vanliga med dämpare.
Sellholm Tuning hade fjädrar, snabb leverans.
Fixat och klart.
Underrede på en bil med lös spiralfjäder framför bakhjulen, fotograferad på grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Det är inte samma. Den vanliga är ca 20 mm lägre. Dessutom har jag nivomat (självnivellerande) vilket är helt andra fjädrar än vanliga med dämpare.
Sellholm Tuning hade fjädrar, snabb leverans.
Fixat och klart.
[bild]
Hmm. Mina byttes för ett par år sedan. Undrar vad verkstaden satte dit... 🙄

På fakturan brukade det finnas en förteckning med artikelnummer för reservdelar som dom tog betalt för. Nu är det över 20 år sedan jag anlitade en bilverkstad så dom kanske har "rationaliserat" bort den informationen?

Priset halveras varje år. Lysande sickan. 😂 Det blir nog skroten efter 8-12 år för många av dagens misslyckade konstruktioner.

....men om man jämför med andra elbilar på marknaden, så är det rätt mycket bil för pengarna. Ultralyx och batteri på över 100kwh.1MSEK för det är rätt "billigt".

Men det är omöjligt att bortse från andrahandsvärdet på denna och andra elbilar. Köpa är oerhört riskabelt.

Men en lite spännande tanke.

MathiasS MathiasS skrev:
.1MSEK för det är rätt "billigt".
Billigare än en ny Volvo av standardmodell...

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag körde förövrigt en ny Audi Q6 elbil förra veckan. Nypris på det exemplaret var 1,1-1,2MSEK. En på många sätt fantastiskt bil - en audi när den är som bäst och sedan eldrift på det. Vanliga spakar runt ratten men mycket touch-skärmar i övrigt. Skärmarna är väl ingen favorit för mig, men det funkar. Som audiförare sedan över 20 år kände man sig hemma direkt.

Hade tyvärr inte möjlighet att förstå hur fyrhjulsdriften fungerar jämfört med det jag haft tidigare, det hade jag velat testa mer. Skulle vara bra om en vanlig A6 elbil (samma plattform) gick att köpa för under 500k om ett par år, men på något konstigt vis verkar bara prisfallet på begagnat gälla de bilar man äger, inte de man ska köpa....:)

Redigerat:
  • Gilla
roli
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag körde förövrigt en ny Audi Q6 elbil förra veckan. Nypris på det exemplaret var 1,1-1,2MSEK. En på många sätt fantastiskt bil - en audi när den är som bäst och sedan eldrift på det. Vanliga spakar runt ratten men mycket touch-skärmar i övrigt. Skärmarna är väl ingen favorit för mig, men det funkar.

Hade tyvärr inte möjlighet att förstå hur fyrhjulsdriften fungerar jämfört med det jag haft tidigare, det hade jag velat testa mer. Skulle vara bra om en vanlig A6 elbil (samma plattform) gick att köpa för under 500k om ett par år, men på något konstigt vis verkar bara prisfallet på begagnat gälla de bilar man äger, inte de man ska köpa....:)
Vad jag förstått så är fyrhjulsdriften riktigt bra. Osäker om den har torsen diff fram och bak dock. Tycker den borde det men...

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.