kisumisu
RoTe RoTe skrev:
Bränslevärmare är brutalt energikrävande. Du måste köra lika länge som du använt värmaren, minst. Jag hade en Volvo diesel ett tag och fick byta batteri, köpte Volvo org och det orkade inte länge innan den klagade på låg spänning och stängde av värmaren i minus 20... Enda chansen är om du har möjlighet att plugga in hemma så att batteriet även laddas. DÅ kan du köra bränslevärmaren borta.
En underhållsladdare i combination av stort batteri löser som sagt det här problemet!

kisumisu
C cpalm skrev:
He he, påminner mig om en bekant som akut behövde flytta på bilen, som var "i bruk", men nu vägrade den starta. Försökte hjälpa honom med lite väldigt basic felsökning (typ sånt som kan göras när en skruvmejsel är det enda tillgängliga verktyget). Men vi gick bet, fick den inte ens att hosta till.

Sen hörde jag att den bogserats till gör-det-själv-hallen på macken där ägaren lyckats tigga till sig en gratis felsökning av en annan gör-det-självare (själv vet han inget om bilmek). Det visade sig att det enda (akuta) felet var att samtliga fyra tändstift var helt slut. 😂
Nja i Volvon var det i alla fall nåt annat fel. Kommer nu inte ihåg vad namnet var på svenska. Om det var spjällhus? Enligt service skulle delen kostat ca 8000kr men det var väl gammal ocker för enligt nätet kostar just den delen ca 2000kr. Så det kanske är nåt annat.

Felet kom som oftast om man hade kört med bilen och försökte starta den igen. Då gick bara startmotorn men inget hände....

kisumisu kisumisu skrev:
Nja i Volvon var det i alla fall nåt annat fel. Kommer nu inte ihåg vad namnet var på svenska. Om det var spjällhus? Enligt service skulle delen kostat ca 8000kr men det var väl gammal ocker för enligt nätet kostar just den delen ca 2000kr. Så det kanske är nåt annat.

Felet kom som oftast om man hade kört med bilen och försökte starta den igen. Då gick bara startmotorn men inget hände....
Stämmer bra, byttes efter 18000 mil på förra V70 -08.

Idag vid 15.031 mil fick jag varning för dåliga bromsklossar.
De byttes vid 7.789 mil, så det kanske var dax.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Stämmer bra, byttes efter 18000 mil på förra V70 -08.
Kanske det dom strulat och inte råkats byta på bensin modellerna som jag ägt. Samtliga bilar hade ju gått 20000+ mil.
Dieselbilarna dock ännu mer, men kan ju som sagt bero också (o gör det säkert också) hur bra tidigare ägare servat bilarna.

Patrik440
mikethebik mikethebik skrev:
Detta vore väl rätt häftigt att konvertera till A-traktor,
Finns det pengar till en 59a cab så är nog inte bränsleförbrukningen några större bekymmer. 🙂

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
RoTe RoTe skrev:
Bränslevärmare är brutalt energikrävande.
Egentligen är det inte värmaren som är den stora boven utan det är att klimatanläggningen å kupefläkten går igång.
På en del bilar gick det bra att sätta en brytare så att bara värmaren och cirkulationspump gick.
Numera är det dock lite värre då det oftast är en massa ettor å nollor som susar runt i CANbussen som styr å ställer.

Patrik440
Bytte skivor å belägg i höstas men nu härom veckan började ena bromsoket kärva istället..

Gjorde några försök att smörja upp å greja men igår eftermiddag efter jobbet så bytte jag det trilskande bromsoket ute i det fina vädret.

Bil med domkraft, byte av bromsok på vänster framhjul, liten hund syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte bromsoket i söndags för 429:- på ett större bildelsvaruhus (de säljer mycket korv också) då jag inte hade lust att vänta längre med att få rull på bilen igen.

Tiden får utvisa om det var ett dåligt köp eller ej. 🙂

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Bytte skivor å belägg i höstas men nu härom veckan började ena bromsoket kärva istället..

Gjorde några försök att smörja upp å greja men igår eftermiddag efter jobbet så bytte jag det trilskande bromsoket ute i det fina vädret.

[bild]

Köpte bromsoket i söndags för 429:- på ett större bildelsvaruhus (de säljer mycket korv också) då jag inte hade lust att vänta längre med att få rull på bilen igen.

Är det bara jag som är snål och renoverar oken 😄, iof för 429 så hade jag nog också bytt

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Finns det pengar till en 59a cab så är nog inte bränsleförbrukningen några större bekymmer. 🙂
Sant, och extra sant eftersom det är en Biarritz cab med bucket seats dessutom. Vore kul att ha men skulle antagligen inte åka mer med den än jag gjorde de sista åren med bilen i min avatar innan jag sålde den i somras.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…

[bild]

Dränk oket med linolja så håller det sig snyggare längre

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
N
nino nino skrev:
Är det bara jag som är snål och renoverar oken 😄, iof för 429 så hade jag nog också bytt
Tror det billigare i längden att köpa utbytesok nuförtiden.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag brukar ta isär oken och kolla, oftast är kolvarna dåliga, och ska man byta dem blir det oftast lika billigt att köpa ett helt ok...

Verkar som systemet med utbytesok är på nedgång, det var länge jag behövt skicka tillbaka de gamla oken... Det borde ju betyda att nytillverkning är såpass billigt att det inte lönar sig att renovera....

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte vad ni har för priser men för mig till Saaben var det definitivt billigare att renovera ett bromsok än att köpa nytt. Även om kolven ska bytas.

Nytt bromsok fram 1299kr och en ny kolv är mellan 100-200kr, reparationssats för bromsok med diverse tätningar och gummin är 249kr

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
mikethebik mikethebik skrev:
skulle antagligen inte åka mer med den än jag gjorde de sista åren med bilen i min avatar innan jag sålde den i somras.
Ok! Lite liten bild men ser ut som en Buick 1956. 🧐

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.