13th Marine 13th Marine skrev:
Har en Honda som lånebil medans ID4an får en lackskada fixad.

Denna knapp har jag saknat på både passaten och ID4an, ställ in hur långt bakluckan öppnas.
Båda slår i garageporten när den är öppen.
[bild]
Har du kollat att det inte går att ställa in på något sätt. På Volvo går det att justera öppningshöjden och den har ingen särskild knapp för det.

https://www.volvocars.com/se/suppor...brid/article/bca3ec01a031b9cac0a801510088fcc1

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Har du kollat att det inte går att ställa in på något sätt. På Volvo går det att justera öppningshöjden och den har ingen särskild knapp för det.

[länk]
Ah vaf...

• Haha
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Patrik440
T Tamak skrev:
Vilka headers har du? Dyra välkända eller bara några billigare med tunn klen fläns? Söker själv headers för tillfället till min 440

Edit: efter att ha zoomat in lite på bilderna ser dom bra ut på bild i alla fall
Det är tti headers så de är välkända till MoPar iaf och har bra passform å har fungerat bra utan några läckande flänsar.

Valde keramikcoatade och de låg på $700 någonting när jag köpte för en massa år sedan. Kostar typ $1100-1200 nu.
Undersida av en bil med installerade keramikbelagda TTI headers och rörsystem, synligt från motorrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan hända att de skickades som "used car parts", value $50..
🙄

/ Patrik

• Gilla
  • Haha
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah vaf...

[media]
Ja det här är väl anledningen till att man hänger här år ut och år in.
Då och då lär man sig något som gör sista halvåret här helt värt tiden. :D

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
T Tamak skrev:
Vilka headers har du? Dyra välkända eller bara några billigare med tunn klen fläns? Söker själv headers för tillfället till min 440

Edit: efter att ha zoomat in lite på bilderna ser dom bra ut på bild i alla fall
Dessa bör väl vara lagom?

https://butik.arvikael-motor.se/HED-78030

Dyra beläggningar är lite slöseri, även dyra headers om inte man gör resten "ordentligt". Jag hade American Racing på Corvetten, bättre att lägga pengarna på toppar först

Egentligen inte bilrelaterat men kunskapen kan nog finnas här. Jag skulle behöva ha tag i någon i stockholmsområdet som är vass på att polera polykarbonat (lexan), någon som har något tips?
För att komplicera det lite ytterligare så går det inte att använda verktyg som bygger men 13 centimeter då prylen som ska poleras är U-formad. Det är två ytor som är något mindre än ett A4 som ska poleras men kraven på resultat är högt då jag monterar en kamera i den och fotar genom plasten.

För att återgå till topic så blev jag imponerad av hur enkelt det var att byta kupéfläkt i min Clio. Under 20 min från att jag plockade fram verktygen till dom låg på hyllan igen. Demontera handskfacket (5 skruv) och sen var det inga problem att komma åt fläkten som satt med bajonettfäste.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
J jonko skrev:
Egentligen inte bilrelaterat men kunskapen kan nog finnas här. Jag skulle behöva ha tag i någon i stockholmsområdet som är vass på att polera polykarbonat (lexan), någon som har något tips?
För att komplicera det lite ytterligare så går det inte att använda verktyg som bygger men 13 centimeter då prylen som ska poleras är U-formad. Det är två ytor som är något mindre än ett A4 som ska poleras men kraven på resultat är högt då jag monterar en kamera i den och fotar genom plasten.

För att återgå till topic så blev jag imponerad av hur enkelt det var att byta kupéfläkt i min Clio. Under 20 min från att jag plockade fram verktygen till dom låg på hyllan igen. Demontera handskfacket (5 skruv) och sen var det inga problem att komma åt fläkten som satt med bajonettfäste.
Imponerande av fransosen. Körde tidigare BMW 5-serie, kaross e60/61. Där var det fullständig utblåsning av mittkonsolen som gällde. Inklusive halva instrumentpanelen. Stroke som ett brev på posten.🙈

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
N
M MasMats skrev:
Imponerande av fransosen. Körde tidigare BMW 5-serie, kaross e60/61. Där var det fullständig utblåsning av mittkonsolen som gällde. Inklusive halva instrumentpanelen. Stroke som ett brev på posten.🙈
Bmw är experter på att göra allt så krångligt som möjligt. Oftast helt i onödan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
T TommyC skrev:
Förvånansvärt många stater har inga krav alls på bilbesiktning, vissa som t ex Kalifornien har bara krav på avgastest. Märkligt att det finns stater i rostbältet som inte har några krav på besiktning.
[länk]
Så åker folk runt med blankslitna däck eftersom ingen tvingar dem att byta i tid och surprise så blir det olyckor vid kraftigt regn.

M MasMats skrev:
Ja jag blev positivt överraskad av hur enkelt det var. Skulle jag behöva göra om det skulle det nog utan större problem gå att nästan gå att halvera tiden. Enda verktygen som behövdes var ett fiskben för att lossa en list och en T25 mejsel.

Nå nu är bromsarna ihop igen. Det var inte så svårt, det jobbigaste var att ställa in handbromsen.

Rund bromstrumma i närbild med nyligen installerade bromsdelar, inklusive fjädrar och cylindrar, på en bil.
Skapa konto

Blev svart färg på trummorna.

Svartmålad bromstrumma monterad på ett bilhjul, omgiven av olika delar av bilens hjulupphängning och karosseri.
Skapa konto

Äntligen är bilen ihop och nu står den utomhus. Ska städas och sen får saaben komma in i värmen.

• Gilla
fribygg och 8 till
  • Laddar…
Idag fick Saaben komma in, har inte startats sen oktober och stått ute utan ens ett tak. Lite orolig blev man dock av detta, jag hoppas ju det inte är topplockspackningen utan att det är mycket fukt i avgasröret ännu. Bilen har stått och värmt upp i 20 minuter innan, +5 där ute idag. Man ser det kommer mycket vatten ur röret, hoppas det är sånt som samlat sig över vintern.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A
Tvättade bilen, körde hem några km och bilen var skitig igen.
Det var bättre förr, då blev inte bilarna skitig så fort.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N
DennisCA DennisCA skrev:
Idag fick Saaben komma in, har inte startats sen oktober och stått ute utan ens ett tak. Lite orolig blev man dock av detta, jag hoppas ju det inte är topplockspackningen utan att det är mycket fukt i avgasröret ännu. Bilen har stått och värmt upp i 20 minuter innan, +5 där ute idag. Man ser det kommer mycket vatten ur röret, hoppas det är sånt som samlat sig över vintern.

[media]
Tror det skulle komma mycket mer ånga om topplockspackningen var dålig. Är väl väldigt sällan som kylvatten lyckas ta sig igenom utan förångas. I så fall borde du ha hög förbrukning kylvätska. Där borde vara en massa vatten i oljan också.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Om det bara har körts kortsträckor så kan det finnas mycket vatten i dämparburkarna.

Att få dessa helt torra kan kräva en 20-mils resa, sedan är kanske inte en tomgångskörning av kallstartad motor man skall gå på när man bedömer fukten av avgaserna ur motor då hela (kalla) avgassystemet är en destillationskolon av fukten som bildas av förbränningen - utan bör har kört några mil/halvtimme med lite last i alla fall så att avgassystemet gått en bit över 100 grader C hela vägen, sedan kan man titta, ha med en dunk vatten ifall kylartempen springer upp eller lampa tänds.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.