L lbgu skrev:
Garantijobbet var väl problemet då de säkert inte tjänar så mycket på det, så de ville bara ha lite valuta för tiden de la ner på din bil och hittade på något jobb att göra som säkert ca. 90% av kunderna tackar ja till..
Säkert var det så. Bedrägligt.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag har inte haft tid på 2 år när en kompis behövt service på sin bil, han har lämnat den till en annan hemmameck.
Jag är tveksam om det utförts nån service.
Det här är nog filtret jag skruvade dit för 3 år sen.
[bild]
"Man skulle ha ristat in bytesdatum och sin signatur" Så brukar jag tänka när jag vill kunna bevisa sådant här. Men inte kommer man ihåg det nästa gång. Skulle väl vara en smart rutin.

Om man med "service" menar suga upp gammal olja och fylla på med ny blir det väl så här. Hur filtret ser ut inne vill man väl knappast se eller veta. Eller så vill man det🤔
 
U Ucklahoma skrev:
Han brukar signera samt datummärka oljefilter, då är det inget snack om det är utfört eller ej.
👍 Tvåa. Läste dåligt...
 
  • Gilla
Ucklahoma
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Gatubelysningen är centralt styrt i stora områden där dom också både kan tända och släcka vid behov.
Så är det vanligtvis.
A Argastesnickaren skrev:
Du får gärna visa med en film då man släcker ner lampor med billjusen.
Tex tända då dom kör och kollar så att alla lampor tänds ordentligt och då behöver inte alla i en hel stad vara tända utan bara inom ett område.
Kunde ju vara intressant att se. Men jag förstår hur det ser ut när lampor tänds och släck utan att behöva se en film på det.

Naturligtvis kan det vara så att det fungerar på ett sätt på många platser, ja t.o.m. alla platser man själv har sett. Men det säger egentligen inte ett dyft om hur det är löst på det eller de områdena @DennisCA s systerson brukar köra...
 
T Tamak skrev:
Kan inte stämma,
Varför inte? Finns det någon anledning att ifrågasätta det @DennisCA skrev?
T Tamak skrev:
finns endast ett fåtal sensorer på en flera km lång sträcka, och de reagerar inte direkt, tar flera minuter innan dom reagerar när dom blir upplysta, samma om man täcker dom så dom tror det är mörkt, tar flera minuter innan dom reagerar.
Naturligtvis kan det vara så att det fungerar på ett annat sätt på många platser, ja t.o.m. alla platser man själv har sett. Men det säger egentligen inte ett dyft om hur det är löst på det eller de områdena @DennisCA s systerson brukar köra...
T Tamak skrev:
Har varit med och servat och kontrollerat dessa några gånger för något år sedan så därför vet ja.
Så detta du skriver är bara något påhitt.
Har du faktiskt kontrollerat gatubelysningen där just @DennisCA s systerson körde i det beskrivna exemplet?

Det har jag svårt att tro utan att du säger var det är. Men du får gärna berätta exakt var du har kontrollerat, så skall vi se om @DennisCA kan verifiera att det är samma plats. Kan ju vara intressant att vet vem av er som hittar på...🤔
 
T
Från kristinestad till en bit norr om vasa i österbotten.
Och när jag tänker efter så är nog några år sedan kanske till och med mer än 15 år sedan🙈
 
O O skrev:
Så är det vanligtvis.

Kunde ju vara intressant att se. Men jag förstår hur det ser ut när lampor tänds och släck utan att behöva se en film på det.

Naturligtvis kan det vara så att det fungerar på ett sätt på många platser, ja t.o.m. alla platser man själv har sett. Men det säger egentligen inte ett dyft om hur det är löst på det eller de områdena @DennisCA s systerson brukar köra...
Hur menar du att ett sådant system skulle fungera?
Att någon sensor skulle sitta på belysnings stolparna???
 
D Dublin skrev:
Bara du håller koll själv - jag försökte med samma, det slutade med byte av bromsskiva och bromsok för mig...
Jo jag håller koll själv och har sedan dess bytt allting runtom själv också.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Min systerson är uppenbarligen en fan av extraljus, tre stycken stora i mitten, led bar på taket, led bar under nummerplåten också... Kommer han till belyst område måste han blända av snabbt eller så tror gatubelysningen det är dagtid och slår av.
När jag var liten brukade vi roa oss med att släcka gatubelysningen i bostadsområdet där vi bodde. Man fick lysa med ficklampa flera minuter på en ljussensor som satt på en kommunal byggnad. Om den reagerat direkt när en bil passerade skulle lamporna ha blinkat hela kvällarna.
 
  • Gilla
Tamak och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Man fick lysa med ficklampa flera minuter på en ljussensor som satt på en kommunal byggnad.
He he, vi gjorde samma sak, fast med en karatespark mot stolpen. Det gick snabbare. 🤓
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Hur menar du att ett sådant system skulle fungera?
Jag menar bara att det kan lösas på olika sätt. Inte att jag har kunskap om alla dessa sätt.
A Argastesnickaren skrev:
Att någon sensor skulle sitta på belysnings stolparna???
Det finns sådana system, ja. Med en enda sensor. Men är det ett sensorbaserat system måste ju sensorn/sensorerna vara placerade någonstans. Vilket rent teoretiskt betyder att de skulle kunna reagera på annat ljus än avsett. T.ex. extremt starka billyktor.

Dessutom finns system som styrs utan sensorer bara baserat på kunskap om astronomiska data. Solens upp och nedgång samt skymning och gryning kan beräknas mycket exakt. Det klarar t.o.m. IKEAS "smarta" lampor.
 
C cpalm skrev:
He he, vi gjorde samma sak, fast med en karatespark mot stolpen. Det gick snabbare. 🤓
Men den metoden släcker väl bara en lampa😇
 
C
O O skrev:
Men den metoden släcker väl bara en lampa😇
Inte om man upprepar den på nästa stolpe 😆
 
  • Haha
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
He he, vi gjorde samma sak, fast med en karatespark mot stolpen. Det gick snabbare. 🤓
Bra. För klimatets skull.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
O O skrev:
Jag menar bara att det kan lösas på olika sätt. Inte att jag har kunskap om alla dessa sätt.

Det finns sådana system, ja. Med en enda sensor. Men är det ett sensorbaserat system måste ju sensorn/sensorerna vara placerade någonstans. Vilket rent teoretiskt betyder att de skulle kunna reagera på annat ljus än avsett. T.ex. extremt starka billyktor.

Dessutom finns system som styrs utan sensorer bara baserat på kunskap om astronomiska data. Solens upp och nedgång samt skymning och gryning kan beräknas mycket exakt. Det klarar t.o.m. IKEAS "smarta" lampor.
Det finns säkert olika varianter men det måste vara ett trögt system för att inte stå och blinka på grund av lite ljus på fel ställe.
Har för mig att jag hört talas om att det finns område där lamporna går ner i effekt om ingen kör där för att sen öka vid behov
Dvs precis tvärtom om.
Inga bilar lite ljus och när bilarna kommer så ökar belysningen, allt för att spara pengar vilket är smart.
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.