Blev ett brombyte idag oxå.
Verkstaden (KIA) ljög inte.
"Bilen behöver nya bromsklossar"
Gammal och ny bromskloss sida vid sida vid bromsbyte efter 11400 mil på en KIA-bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: 11.400 mil, aldrig bytt sen bilen var ny 2018.

• Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Plockade av bromstrummorna på yarisen idag, jag fick av högra sidan utan problem, vänstra sidan dock... Jag fick kapa trumman i två delar. Det var helt enkelt omöjligt att slippa åt den där grejen på insidan som man ska kunna dra tillbaka klossarna med. Det saknades ju pluggar för det på min. Kunde konstatera efteråt att det var den enda vägen att gå också, justeringsmekanismen har tagit ihop totalt och man kan inte justera den åt något hål.

Det blir nya trummor, klossar, justeringsmekanism, ja typ allt...

Såhär ser nu delarna ut från höger sida.

Bromsdelar från en Toyota Yaris; bromstrumma, klossar och justeringsmekanism visas isärplockade på ett bord.
Skapa konto

Bakre klossen ser ju nästan osliten ut, främre klossen är nästan nednött till metall på övre sidan.

G
DennisCA DennisCA skrev:
Bakre klossen ser ju nästan osliten ut, främre klossen är nästan nednött till metall på övre sidan
Tydligen slits en av halvorna alltid mer. Här är en bra beskrivning hur trumbromsar fungerar. Dock till en cykel/moped, men principen är densamma.

Edit / Det finns även en typ av trumbroms med två cylindrar som motverkar detta. Troligen inte lika vanlig pga den ökade kostnaden.

• Illustration av LELEU-typ trumbromsmekanism med detaljerad beskrivning av komponenter som fasta och rörliga kamaxlar och slitage av ledande och släpande bromsskor.
    Skapa konto
  • Bild av en trumbroms med två cylindrar och bromsbackar, vanlig i cyklar och mopeder.
Redigerat:
Isakare Isakare skrev:
[bild]
Jag tror jag körde två eller tre år till när Audi föreslog att det var dags att byta belägg….skojare.

Isakare Isakare skrev:
[bild]
Pep den eller? 😂

Min Opel rekord -58 hade dubbla cylindrar 🙂

• Wow
Tokslut
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror jag körde två eller tre år till när Audi föreslog att det var dags att byta belägg….skojare.
Fård var schyssta och gav en uppskattning på 500 mil kvar på min senaste service... Har ju en skrikare på beläggen, så det ska bli intressant att se hur rätt de hade..

DennisCA DennisCA skrev:
Min systerson är uppenbarligen en fan av extraljus, tre stycken stora i mitten, led bar på taket, led bar under nummerplåten också... Kommer han till belyst område måste han blända av snabbt eller så tror gatubelysningen det är dagtid och slår av.
Gatubelysningen är centralt styrt i stora områden där dom också både kan tända och släcka vid behov.
Du får gärna visa med en film då man släcker ner lampor med billjusen.
Tex tända då dom kör och kollar så att alla lampor tänds ordentligt och då behöver inte alla i en hel stad vara tända utan bara inom ett område.

• Gilla
Tamak
  • Laddar…
Hade ni några ideer om mina hydraul kopplingar?
Skulle gärna haft lite klarhet i det där innan jag köper slungan så den inte blir ståendes bara... Har nog med sånna saker 😄

T
DennisCA DennisCA skrev:
Min systerson är uppenbarligen en fan av extraljus, tre stycken stora i mitten, led bar på taket, led bar under nummerplåten också... Kommer han till belyst område måste han blända av snabbt eller så tror gatubelysningen det är dagtid och slår av.
Kan inte stämma, finns endast ett fåtal sensorer på en flera km lång sträcka, och de reagerar inte direkt, tar flera minuter innan dom reagerar när dom blir upplysta, samma om man täcker dom så dom tror det är mörkt, tar flera minuter innan dom reagerar.
Har varit med och servat och kontrollerat dessa några gånger för något år sedan så därför vet ja.
Så detta du skriver är bara något påhitt.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bara du håller koll själv - jag försökte med samma, det slutade med byte av bromsskiva och bromsok för mig...

Isakare Isakare skrev:
Jag har inte haft tid på 2 år när en kompis behövt service på sin bil, han har lämnat den till en annan hemmameck.
Jag är tveksam om det utförts nån service.
Det här är nog filtret jag skruvade dit för 3 år sen.
[bild]
Jag har en vän som driver verkstad med inriktning mot amerikanska bilar, väldigt många entusiastbilar.
Han brukar signera samt datummärka oljefilter, då är det inget snack om det är utfört eller ej.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fård var schyssta och gav en uppskattning på 500 mil kvar på min senaste service... Har ju en skrikare på beläggen, så det ska bli intressant att se hur rätt de hade..
Det är ju ok/bra att få en varning, men i mitt fall var bilen inne på ett garantijobb och man hörde av sig och föreslog ett byte då det var "dags". Det var det då inte alls egentligen.

MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju ok/bra att få en varning, men i mitt fall var bilen inne på ett garantijobb och man hörde av sig och föreslog ett byte då det var "dags". Det var det då inte alls egentligen.
Garantijobbet var väl problemet då de säkert inte tjänar så mycket på det, så de ville bara ha lite valuta för tiden de la ner på din bil och hittade på något jobb att göra som säkert ca. 90% av kunderna tackar ja till..

MathiasS MathiasS skrev:
Samma här faktiskt, Fård hade hittat nåt fel på bromsslangarna fram.. 🙄
Ändå rätt ok att de byter på en 9 år gammal bil som gått 15 tusen mil... Men nog ville de gärna byta skivor och belägg samtligt..

Nu var iofs bilen inne på service samtidigt, så lite pengar fick de ändå..

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.