1 107 957 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Plockade av bromstrummorna på yarisen idag, jag fick av högra sidan utan problem, vänstra sidan dock... Jag fick kapa trumman i två delar. Det var helt enkelt omöjligt att slippa åt den där grejen på insidan som man ska kunna dra tillbaka klossarna med. Det saknades ju pluggar för det på min. Kunde konstatera efteråt att det var den enda vägen att gå också, justeringsmekanismen har tagit ihop totalt och man kan inte justera den åt något hål.
Det blir nya trummor, klossar, justeringsmekanism, ja typ allt...
Såhär ser nu delarna ut från höger sida.
Bakre klossen ser ju nästan osliten ut, främre klossen är nästan nednött till metall på övre sidan.
Det blir nya trummor, klossar, justeringsmekanism, ja typ allt...
Såhär ser nu delarna ut från höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakre klossen ser ju nästan osliten ut, främre klossen är nästan nednött till metall på övre sidan.
Tydligen slits en av halvorna alltid mer. Här är en bra beskrivning hur trumbromsar fungerar. Dock till en cykel/moped, men principen är densamma.DennisCA skrev:
Edit / Det finns även en typ av trumbroms med två cylindrar som motverkar detta. Troligen inte lika vanlig pga den ökade kostnaden.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 410 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 410 inlägg
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Gatubelysningen är centralt styrt i stora områden där dom också både kan tända och släcka vid behov.DennisCA skrev:
Du får gärna visa med en film då man släcker ner lampor med billjusen.
Tex tända då dom kör och kollar så att alla lampor tänds ordentligt och då behöver inte alla i en hel stad vara tända utan bara inom ett område.
Kan inte stämma, finns endast ett fåtal sensorer på en flera km lång sträcka, och de reagerar inte direkt, tar flera minuter innan dom reagerar när dom blir upplysta, samma om man täcker dom så dom tror det är mörkt, tar flera minuter innan dom reagerar.DennisCA skrev:
Har varit med och servat och kontrollerat dessa några gånger för något år sedan så därför vet ja.
Så detta du skriver är bara något påhitt.
Jag har en vän som driver verkstad med inriktning mot amerikanska bilar, väldigt många entusiastbilar.Isakare skrev:
Han brukar signera samt datummärka oljefilter, då är det inget snack om det är utfört eller ej.
Det är ju ok/bra att få en varning, men i mitt fall var bilen inne på ett garantijobb och man hörde av sig och föreslog ett byte då det var "dags". Det var det då inte alls egentligen.Dan_Johansson skrev:
Garantijobbet var väl problemet då de säkert inte tjänar så mycket på det, så de ville bara ha lite valuta för tiden de la ner på din bil och hittade på något jobb att göra som säkert ca. 90% av kunderna tackar ja till..MathiasS skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 410 inlägg
Samma här faktiskt, Fård hade hittat nåt fel på bromsslangarna fram.. 🙄MathiasS skrev:
Ändå rätt ok att de byter på en 9 år gammal bil som gått 15 tusen mil... Men nog ville de gärna byta skivor och belägg samtligt..
Nu var iofs bilen inne på service samtidigt, så lite pengar fick de ändå..