1 107 990 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Dammskydden åker upp en bit när man lyfter, de landar rätt när du släpper.tensiden skrev:
”Något” knakar ibland när jag kör i gupp. Det är i framvagnen.
Nu när jag skiftar däcken tänkte jag kolla lite och det enda jag (som novis) hittar är att dammskydden inte verkar sitta fast.
Går dom här att trycka fast igen (har försökt men vet inte vad knepet är), eller är det helt nytt som gäller?
[bild]
Knakande är någon led. Krängningshämmare eller styrled.
Utgår från att det är en enkelverkande cylinder (det ser du lätt på om den har en eller två slangar till sig).nino skrev:
Om kolven läcker rinner det olja ur luftningen av den "passiva" sidan, så det torde du lätt kunna identifiera.
Annars läcker ventilen, alternativt finns det någon lokal överströmningsventil som reducerar det maximala trycket i cylindern.
Ja det är en slang, såg inget läck igårC cpalm skrev:Utgår från att det är en enkelverkande cylinder (det ser du lätt på om den har en eller två slangar till sig).
Om kolven läcker rinner det olja ur luftningen av den "passiva" sidan, så det torde du lätt kunna identifiera.
Annars läcker ventilen, alternativt finns det någon lokal överströmningsventil som reducerar det maximala trycket i cylindern.
Kollade du så att fjädertallrikarna var någorlunda rena. Inga lite större stenar. Hamnar sten eller något i kläm så kan det ha ljud.tensiden skrev:
Det torde i så fall läcka ganska stora mängder varje gång du kör upp den, så då är det nog ventilen.nino skrev:
Flytta den till en annan koppling, om du har någon ledig.
Sen, ett visst läckage får man räkna med när cylindern är belastad, men den skall ju inte åka ner direkt.
Den var nog lite lika ifjol höst, att bladet sjönk men det rättade till sig efter några körningar upp/ner.C cpalm skrev:
Tror inte jag har någon ledig men ska kolla imorgon när det är ljust
Kollade på en snöslunga som suttit på en lika traktor, själva slungan är hydraul driven med 2 slangar som kopplas in här (tror jag)
På min så har jag bara den vänstra, högra är kopplad till ett rör som verkar gå bakåt. Längst bak sitter det en liknande snabbkoppling som den fram.
Kan det vara så enkelt att man skruvar bort det som sitter där idag och får dit en ny snabbkoppling som pekar framåt, eller får en slang gjord med hona och hane och drar fram den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På min så har jag bara den vänstra, högra är kopplad till ett rör som verkar gå bakåt. Längst bak sitter det en liknande snabbkoppling som den fram.
Kan det vara så enkelt att man skruvar bort det som sitter där idag och får dit en ny snabbkoppling som pekar framåt, eller får en slang gjord med hona och hane och drar fram den?
Satte en pil på luftningen av den "passiva" sidan av cylindern där det borde rinna ut olja om den läcker internt.nino skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men slangen sticker väl upp till vänster och går in i hydrauluttaget där det sitter 4(?) snabbkopplingar?
3 hydraulfunktioner med varsin spak och 1 retur eller nåt sånt(?)
Redigerat:
Kan gå att T-a ut en retur här om det är sugledningen från tank, och utgår då från att den andra är trycksidan. Eller bara dra en ny returledning till tank som ansluts mot eventuellt returfilter.nino skrev:
Slangarna som är på höger sida i färdriktningen, alltså vänster sida i bild är dom här
Jag har två spakar i hytten, en till höger vänster sväng av bladet och en lyft av blad.
Förstår inte riktigt vitsen med att ha dragit nåt bak?
Är kopplingarna lika som för tryckluft eller är det tvärtom så tryck är den mindre och returen är den större med skjutbar ring?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har två spakar i hytten, en till höger vänster sväng av bladet och en lyft av blad.
Förstår inte riktigt vitsen med att ha dragit nåt bak?
Är kopplingarna lika som för tryckluft eller är det tvärtom så tryck är den mindre och returen är den större med skjutbar ring?
Vart gå ut och kolla hur det såg ut
Bak
Fram
Lite bättre? bild på där jag hade velat ha en snabbkoppling
Bak
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fram
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite bättre? bild på där jag hade velat ha en snabbkoppling
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en god begagnadbilsmarknad för enkla bilar med absolut inget som inte är nödvändigt och lagkrav som kan krångla.nino skrev:
Men nybilsmarknaden för enkelt utrustade bilar är obefintlig.
Särskilt som väldigt många nybilsförsäljningar är företagsleasing.
Amerikanska bilmodeller under 50-talet kunde ha en facelift i kvartalet, dvs 4 ggr per år.N Niq skrev:
Visst, då var det ofta små saker, som att några lister ändrades, eller emblem, men det var viktigt att grannen skulle kunna se att man hade köpt en lite nyare bil än han.


