A
tensiden tensiden skrev:
”Något” knakar ibland när jag kör i gupp. Det är i framvagnen.

Nu när jag skiftar däcken tänkte jag kolla lite och det enda jag (som novis) hittar är att dammskydden inte verkar sitta fast.

Går dom här att trycka fast igen (har försökt men vet inte vad knepet är), eller är det helt nytt som gäller?

[bild]
Dammskydden åker upp en bit när man lyfter, de landar rätt när du släpper.
Knakande är någon led. Krängningshämmare eller styrled.
 
  • Gilla
bodda olsson och 3 till
  • Laddar…
C
nino nino skrev:
Dålig kolv eller spaken, ventilen som är dålig?
Utgår från att det är en enkelverkande cylinder (det ser du lätt på om den har en eller två slangar till sig).
Om kolven läcker rinner det olja ur luftningen av den "passiva" sidan, så det torde du lätt kunna identifiera.
Annars läcker ventilen, alternativt finns det någon lokal överströmningsventil som reducerar det maximala trycket i cylindern.
 
C cpalm skrev:
Utgår från att det är en enkelverkande cylinder (det ser du lätt på om den har en eller två slangar till sig).
Om kolven läcker rinner det olja ur luftningen av den "passiva" sidan, så det torde du lätt kunna identifiera.
Annars läcker ventilen, alternativt finns det någon lokal överströmningsventil som reducerar det maximala trycket i cylindern.
Ja det är en slang, såg inget läck igår
 
N
tensiden tensiden skrev:
Ska kolla på det. Tack!
Det slog mig när jag höll på att dammskydden nog hamnar rätt när jag sänker ner bilen.
Drog på silikonspray på gummit utifall det är det som knakar.
Kollade du så att fjädertallrikarna var någorlunda rena. Inga lite större stenar. Hamnar sten eller något i kläm så kan det ha ljud.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
nino nino skrev:
Ja det är en slang, såg inget läck igår
Det torde i så fall läcka ganska stora mängder varje gång du kör upp den, så då är det nog ventilen.
Flytta den till en annan koppling, om du har någon ledig.
Sen, ett visst läckage får man räkna med när cylindern är belastad, men den skall ju inte åka ner direkt.
 
C cpalm skrev:
Det torde i så fall läcka ganska stora mängder varje gång du kör upp den, så då är det nog ventilen.
Flytta den till en annan koppling, om du har någon ledig.
Sen, ett visst läckage får man räkna med när cylindern är belastad, men den skall ju inte åka ner direkt.
Den var nog lite lika ifjol höst, att bladet sjönk men det rättade till sig efter några körningar upp/ner.
Tror inte jag har någon ledig men ska kolla imorgon när det är ljust
 
Kollade på en snöslunga som suttit på en lika traktor, själva slungan är hydraul driven med 2 slangar som kopplas in här (tror jag)
Hydraulisk snabbkoppling på en traktor med orange detaljer och slangkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På min så har jag bara den vänstra, högra är kopplad till ett rör som verkar gå bakåt. Längst bak sitter det en liknande snabbkoppling som den fram.
Kan det vara så enkelt att man skruvar bort det som sitter där idag och får dit en ny snabbkoppling som pekar framåt, eller får en slang gjord med hona och hane och drar fram den?
 
Så ser min ut
Närbild på sliten orange gräsklippare med maskinnära detaljer, såsom blad och hjul, omgiven av höstlöv och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
nino nino skrev:
Så ser min ut
Satte en pil på luftningen av den "passiva" sidan av cylindern där det borde rinna ut olja om den läcker internt.

Hydraulcylinder med markerad pil vid luftningsventil, del av ett större system med snabbkopplingar och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men slangen sticker väl upp till vänster och går in i hydrauluttaget där det sitter 4(?) snabbkopplingar?
3 hydraulfunktioner med varsin spak och 1 retur eller nåt sånt(?)
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Så ser min ut
Kan gå att T-a ut en retur här om det är sugledningen från tank, och utgår då från att den andra är trycksidan. Eller bara dra en ny returledning till tank som ansluts mot eventuellt returfilter.
 
  • Bild av en maskin med hydrauliksystem, där en komponent är markerad med röd cirkel, omgiven av slangar och smutsigt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Slangarna som är på höger sida i färdriktningen, alltså vänster sida i bild är dom här

Hydraulslangar ovanför ett däck med olika storlekar på kopplingar, monterade på en orange maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har två spakar i hytten, en till höger vänster sväng av bladet och en lyft av blad.

Förstår inte riktigt vitsen med att ha dragit nåt bak?

Är kopplingarna lika som för tryckluft eller är det tvärtom så tryck är den mindre och returen är den större med skjutbar ring?
 
Vart gå ut och kolla hur det såg ut

Bak
Närbild på en maskindel där en snabbkoppling skulle kunna placeras, monterad på en smutsig yta med skruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fram
En närbild på ett metallrör och en röd koppling, del av ett hydrauliksystem där en snabbkoppling kunde placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bättre? bild på där jag hade velat ha en snabbkoppling
Närbild på ett rörsystem med anslutningar och bultar, möjligtvis plats för en snabbkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
nino nino skrev:
Borde ju finnas en marknad för en enkel bil, utan allt lulllull.
Servo ac c-lås är väl allt man behöver?
Det finns en god begagnadbilsmarknad för enkla bilar med absolut inget som inte är nödvändigt och lagkrav som kan krångla.

Men nybilsmarknaden för enkelt utrustade bilar är obefintlig.
Särskilt som väldigt många nybilsförsäljningar är företagsleasing.
 
Mikael_L
N Niq skrev:
En karossmodell tillverkas kanske 6 år under dom åren ska det komma minst en facelift.
Amerikanska bilmodeller under 50-talet kunde ha en facelift i kvartalet, dvs 4 ggr per år.

Visst, då var det ofta små saker, som att några lister ändrades, eller emblem, men det var viktigt att grannen skulle kunna se att man hade köpt en lite nyare bil än han.
 
nino nino skrev:
Jo det kanske det är men i förhållande till bilens värde så är det nästan 10% för en nyckel
Eller så är du glad äver att bilen är såpass billig ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.