Finns många faktorer som påverkar.
Det som kräver mest är blötsnö och även väderomslag från kyla rill mildväder där det blir en sörja. Och var du kör som vanlig landsväg med asfalt eller mindre grusvägar.
Och dubb är bra vid is och mönster avgör i snö.
Så vi har en bil med awd och en fwd, så är det dåligt väglag blir det awd.
Körde i det militära bl.a. terrängbil 912 och aldrig med snökedjor när övriga bilar fick dem pålagda, den bara plöjda fram med alla hjulaxlar och diffar inkopplade.
Se kommentar om framkomlighet i texten.
https://www.militarfordon.se/fordon/lastterrangbil-912.php

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Vilhelminatrakten?
Nä, Slagnäs mellan Arvidsjaur och Sorsele.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Snö?

Inser att jag behöver köra en sväng norröver om ett tag, så jag borde få på vintersulorna, just det, jag skulle ju "lacka" dem (blanksvart till en matt grå bil passar sådär).

Så fick provspraya en fälg.
Fälg provmålad med blanksvart sprayfärg, placerad på ett däck med skyddspapper runt kanten. Sprayburk synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur jag tog insidan då de nog menar allvar med att lägga på den i +20, var lite väl trögflytande vid +8.
Får värma på garaget till nästa omgång.

useless useless skrev:
Hur hamnade du i Timrå om du var på väg från Umeå till södra Lappland? Måste ha varit dålig sikt...
Köpte de igår på vägen upp, E4an var saltad.

galento
Rabbithole Rabbithole skrev:
Idag kom första snön här nere, och lägligt monterade jag vinterdäck igår. Skönt med diesel, hög markfrigång och AWD när det är snö.

Vad har ni för top 5 lista för vinterbilar ni helst åker i vinter?
Subarun var nog en av de bästa vi haft men gillade även Cheva pickupen , är bra med lite markfrigång. Men det har funkat med andra bilar också.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
useless useless skrev:
För övrigt så var det jag som installerade det trådlösa nätet på Bilbolaget i Timrå (och Sundsvall) när dom byggde den nya bilhallen för en si så där 20 år sedan. Så jag hoppas du passade på att njuta av den goda WiFi-täckningen i varje hörn när du spenderade dina vänner 700:-.

Ja, man har förhoppningsvis bytt ut prylarna i dag. Men jag var först... I Sundsvall satte jag upp en länk med riktantenner tvärs över Bultgatan mellan gamla och nya hallen. Antennerna sitter kvar än i dag, men jag vet inte om dom används.
Snabb service, var bara där i 5 minuter.

Idag kom första snön här nere, och lägligt monterade jag vinterdäck igår. Skönt med diesel, hög markfrigång och AWD när det är snö.

Kom just fram efter 27 mil skridskobana, legat i 110 mest hela vägen förutom genom de få byarna där jag strikt håller gränsen.
Så en Transit med halvtaskiga Toyo dubbdäck funkar fint 😉

1. Den A6 Allroad jag har nu, inget haldexbjäfs torsen överallt, markfrigång när det behövs tack vare luftfjädring.
2. Den Jeep Grand Cherokee jag inte längre äger (V8, riktig diffbroms, lågväxel, spärr mellan fram och bakvaxel när lågväxeln är i, hög markfrigång, 3500 KILOGRAM på dragkroken).
3. Den Audi S4 jag hade för länge sedan - hamnar längre ner på listan pga obefintlig markfrigång.
4. Min Tiger 900
5. Volvo XC70, långt ner på listan pga dålig 4wd (haldex) och fuskdiffbromsar.

Redigerat:
useless useless skrev:
Bandvagn 206
Håller med 👌🙂

• Gula bandvagnar kör på en snötäckt väg genom skogen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isakare Isakare skrev:
Kom just fram efter 27 mil skridskobana, legat i 110 mest hela vägen förutom genom de få byarna där jag strikt håller gränsen.
Så en Transit med halvtaskiga Toyo dubbdäck funkar fint 😉
Jo, det är väl klart, med det användarnamnet.

MathiasS MathiasS skrev:
3500kr på dragkroken
Det var inte mycket till släp den lille skrutten klarade. 😂🙃😱

Och rätta nu inte, det är fegt. 😂

Alfredo Alfredo skrev:
Det var inte mycket till släp den lille skrutten klarade. 😂🙃😱

Och rätta nu inte, det är fegt. 😂
vet inte vad du pratar om.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1. Den A6 Allroad jag har nu, inget haldexbjäfs torsen överallt, markfrigång när det behövs tack vare luftfjädring.
2. Den Jeep Grand Cherokee jag inte längre äger (V8, riktig diffbroms, lågväxel, spärr mellan fram och bakvaxel när lågväxeln är i, hög markfrigång, 3500 KILOGRAM på dragkroken).
3. Den Audi S4 jag hade för länge sedan - hamnar längre ner på listan pga obefintlig markfrigång.
4. Min Tiger 900
5. Volvo XC70, långt ner på listan pga dålig 4wd (haldex) och fusfuskdiffbromsar
A6 vs XC70. Markfrigång vs torsen.. även på högsta tycker jag Allroaden är lite låg. Men haldexen på XC70 funkar rätt bra, passade på att sladda lite idag.

Finns det nån högre bil med torsen, typ som en X3?

A6 vs XC70. Markfrigång vs torsen.. även på högsta tycker jag Allroaden är lite låg. Men haldexen på XC70 funkar rätt bra, passade på att sladda lite idag.

Finns det nån högre bil med torsen, typ som en X3?
På pappret har xc70 några mm högre markfrigång, det brukar vara runt 15mm, jämfört med maxläget på Allroaden, antagligen lite beroende på årsmodeller osv. Det fina med Audin är ju att den kan köras både ordentligt låg OCH högt när det behövs, även om det högsta läget bara är tillgängligt i låg fart. Luftfjädring is the shit.

Du kan nog hitta några Q-bilar med torsen men jag är inte uppdaterad på vilka. Typiskt har ju bilar med mindre tvärstälda motorer alltid haldex. Vissa har haldex och torsen i diffen. På senare år har man ju använt haldexen på annat sätt än volvo gjorde (framhjulsdriven och sedan kopplar man in bakhjulen vid behov) för att få permanent fyrhjulsdrift med fördelning 60 bak 40fram.

MathiasS MathiasS skrev:
På pappret har xc70 några mm högre markfrigång, det brukar vara runt 15mm, jämfört med maxläget på Allroaden, antagligen lite beroende på årsmodeller osv. Det fina med Audin är ju att den kan köras både ordentligt låg OCH högt när det behövs, även om det högsta läget bara är tillgängligt i låg fart. Luftfjädring is the shit.

Du kan nog hitta några Q-bilar med torsen men jag är inte uppdaterad på vilka. Typiskt har ju bilar med mindre tvärstälda motorer alltid haldex. Vissa har haldex och torsen i diffen. På senare år har man ju använt haldexen på annat sätt än volvo gjorde (framhjulsdriven och sedan kopplar man in bakhjulen vid behov) för att få permanent fyrhjulsdrift med fördelning 60 bak 40fram.
Jo, största problemet med många är ju inte Haldexen utan att fram/bak saknar diffbroms och det bara sitter i mitten, då är det ändå 2wd om det är riktigt halkigt. Samma med Torsen tyvärr. Men det löser ju systemen. Både Q5 och X3 verkar vettiga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.