1 229 530 läst ·
17 563 svar
1230k läst
17,6k svar
Allt om bilen
Om en spridare är defekt och har för stort läckage till retur så kan trycket i högtryckssidan sjunka och kan lätt bli för lågt för att "tillåta" start. På Boschsystem brukar det vara minst 250bar innan spridarna får signal. På din är det väl denso? Dom brukar vara lite svår att mäta retur flödet på. Kan du läsa ut railtrycket med dator?Isakare skrev:
Jo. Det finns förstås klena armar också.MathiasS skrev:
ingen regel utan undantag. En bild på aktuell bil är nog att föredra om man vill vara säker.
De allra flesta armar man kommer åt med domkraft går dock att lyfta i.
Jag skrev faktiskt "Där kraften leds upp via fjäderben o stötdämpare så att säga"
Hur ser det ut under bilen som har den där länkarmen?
Redigerat:
Vi kanske kan vända på det, jag har inte sett en enda bil de senaste 30 åren där det var lämpligt att lyfta på en länkarm.K karlmb skrev:Jo. Det finns förstås klena armar också.
ingen regel utan undantag. En bild på aktuell bil är nog att föredra om man vill vara säker.
De allra flesta armar man kommer åt med domkraft går dock att lyfta i.
Jag skrev faktiskt "Där kraften leds upp via fjäderben o stötdämpare så att säga"
Hur ser det ut under bilen som har den där länkarmen?
Även infästningarna till dessa länkarmar ska man passa sig för då de typiskt inte är gjorde för vertikala laster.
Du kanske kan visa vad det är för länkarmar du tycker det är ok att lyfta i?
Notera också att jag har svarat på ett inlägg där man tänkte lyfta mitt på en länkarm, inget annat.
Dock är det som sagt ovan gul flagg på att lyfta även i infästningarna, men lite beroende på vilken ände vi pratar om. För den som är öppen för möjligheten att lyfta mitt på en länkarm är det definitivt inte lämpligt att lyfta i en arm öht.
Min Fabia-18 har både fullstort reservhjul och domkraft.R roli skrev:
I slutet på nittiotalet vet jag att reservhjul var tillval på vissa Volvobilar.
Jag har ju mest jobbat på bilar från 00-talet och tidigare. Inga av dem har klena länkarmar som man kommer åt med domkraft.MathiasS skrev:
Vi kanske kan vända på det, jag har inte sett en enda bil de senaste 30 åren där det var lämpligt att lyfta på en länkarm.
Även infästningarna till dessa länkarmar ska man passa sig för då de typiskt inte är gjorde för vertikala laster.
Du kanske kan visa vad det är för länkarmar du tycker det är ok att lyfta i?
Notera också att jag har svarat på ett inlägg där man tänkte lyfta mitt på en länkarm, inget annat.
Dock är det som sagt ovan gul flagg på att lyfta även i infästningarna, men lite beroende på vilken ände vi pratar om. För den som är öppen för möjligheten att lyfta mitt på en länkarm är det definitivt inte lämpligt att lyfta i en arm öht.
Mercedes, Volvo, Audi...men har även noterat liknande på många andra bilar.
Vilka märken/modeller tänker du på?
Om jag tar det första jag kommer att tänka på, en Saab 9000. Råkar vara min första bil också. Den har inte heller en länkarm man ska lyfta i mitt på, ej heller på inre infästningen (bilden är roterad åt fel håll):K karlmb skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser en länkarmssats ut till en Audi A6 C5 (tillverkades ungefär 97-2004). Inget av detta ska man heller lyfta i:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Både på en saab och en audi enligt ovan finns det en subframe under och runt motorn. Den kan man ofta lyfta i.
Lycka till med att svetsa ihop ett gengas aggregat ute på gatan utan el.D Dilato skrev:Koenigsegg har noll domkrafter och noll reservdäck och ingen möjlighet alls att fixa en punktering på plats.
En vettig suv ( Toyota RAV4 som exempel taget ur luften ) har reservhjul, domkraft och verktyg att byta hjul med.. så länge den inte är eldriven...
Det verkar som att när man blir eldriven så tar man bort såna grejer..kanske för att finns det laddning finns det bärgare och att det tar kanske 15 minuter att byta ett punkterat däck mot två, tre timmar med bärgare drabbar ju bara ägaren.
Så när krisen kommer och samhället inte är på topp sitter man pyrt till punkteringsmässigt om man har ny bil.. särskilt eldriven.
En bensinare fixar man drivmedel till med gengas, elbilen om man bor i lägenhet ??
Lite knepigt att hitta nån information alls om dessa motorer, men än att de typ aldrig går sönder. Googlat som en gnu, men finns ingenting. Gör jag samma googling på en VW diesel får jag upp hundratals filmer på felsökningar och reparationer som kan ge ledtrådar.Kuslake skrev:
Om en spridare är defekt och har för stort läckage till retur så kan trycket i högtryckssidan sjunka och kan lätt bli för lågt för att "tillåta" start. På Boschsystem brukar det vara minst 250bar innan spridarna får signal. På din är det väl denso? Dom brukar vara lite svår att mäta retur flödet på. Kan du läsa ut railtrycket med dator?
Men det är ju säkert som du säger, nått med trycket som gör att den inte går.
För att kunna se tryck på en dator behövs ju en givare, jag har inte ens lyckats kläcka ut var det kan sitta en givare 🫣
Motorn sitter ju på längden, den bakre halvan av den går inte ens med god vilja att se.