Nu var det ju "vanliga" bilar så som t.ex VW Passat eller Skoda Superb som saknar domkraft och reservhjul. Finns säkert fler modeller och fabrikat.

D djac skrev:
Bränsle på Costco, fick precis höra av lokala verkstan att det skulle vara sämre, mer fukt/vatten, kan detta verkligen stämma, var skulle Costco får dessa annorlunda drivmedel ifrån, gissar det köper av samma som de andra mackarna?
De kanske jämförde med el? Och då stämmer det ju. :)

• Haha
djac
  • Laddar…
useless useless skrev:
Länkarmens bakre fäste i karossen brukar vara bra.
Du kan utgå från att länkarmar går att lyfta i.
Enda undantaget är på vissa bilar med halvstela bakaxlar som tex Audi 100 för många år sedan, så kan man inte lyfta på mitten (i mitten av bilen). Men däremot ute närmare hjulen. Där kraften leds upp via fjäderben o stötdämpare så att säga

MathiasS MathiasS skrev:
Man kan inte lyfta mitt på en länkarm, den kommer böjas.
Va? Den skickar ju upp kraften till karossen.

Fortsätter med Toyotan som inte startar.
Läste att man absolut inte fick lossa ett rör för att kolla om det kom diesel p.g.a faran med det höga trycket på en comonrail.
Dock hittade jag en film när en afrikan kollade den saken, och det gick utmärkt, så nu är det kollat, det kommer diesel i röret till spridarna efter de 2 ventilerna.
Nån som har en ide om hur man skulle kunna mäta glödstift ??
Om de drar ström borde de ju fungera, men de drar väl ganska mycket, jag har inget att mäta över 10 amper med och jag behöver ju mäta alla 4 samtidigt.
Stiften går inte att komma åt utan att riva bort halva motorn, jag har dock mätt att de får ström.

Kom på det själv nu, jag har ju en tångampermeter 🫣

• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kom på det själv nu, jag har ju en tångampermeter 🫣
Det är ju bäst.
Annars är ett smidigt sätt att ta en 12v glödlampa på 21 till 70W och koppla ena tåten till + på batteriet och andra tåten duttar man mot kontakten på glödstiften. Med bilens kabel borttagen.
Lyser lampan är glödstiftet helt.

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Tror nog den startar utan glödstift nu. Gör den inte det är det inte dom trasiga stiften som är problemet.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det är ju bäst.
Annars är ett smidigt sätt att ta en 12v glödlampa på 21 till 70W och koppla ena tåten till + på batteriet och andra tåten duttar man mot kontakten på glödstiften. Med bilens kabel borttagen.
Lyser lampan är glödstiftet helt.
Jo, men jag kan inte mäta 1 stift. Tänker att jag tar reda på vad 1 stift drar, vi ponerar 10A.
Om jag då mäter 40A borde alla fungera.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fortsätter med Toyotan som inte startar.
Läste att man absolut inte fick lossa ett rör för att kolla om det kom diesel p.g.a faran med det höga trycket på en comonrail.
Dock hittade jag en film när en afrikan kollade den saken, och det gick utmärkt, så nu är det kollat, det kommer diesel i röret till spridarna efter de 2 ventilerna.
Nån som har en ide om hur man skulle kunna mäta glödstift ??
Om de drar ström borde de ju fungera, men de drar väl ganska mycket, jag har inget att mäta över 10 amper med och jag behöver ju mäta alla 4 samtidigt.
Stiften går inte att komma åt utan att riva bort halva motorn, jag har dock mätt att de får ström.
Är det fullt tryck i comonrailen, dvs 1000-2000bar så skär strålen tydligen av kroppsdelar utan besvär. Diesel sprutat i blodet är också direkt dödande.

Känner att det verkligen måste varnas för det här. Görs det på fel sätt är det livsfarligt eller invalidiserande. Det kan gå att testa på det här sättet om det är trycklöst från början, men det kan också gå väldigt fel.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Va? Den skickar ju upp kraften till karossen.
Upp? Nej.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Är det fullt tryck i comonrailen, dvs 1000-2000bar så skär strålen tydligen av kroppsdelar utan besvär. Diesel sprutat i blodet är också direkt dödande.

Känner att det verkligen måste varnas för det här. Görs det på fel sätt är det livsfarligt eller invalidiserande. Det kan gå att testa på det här sättet om det är trycklöst från början, men det kan också gå väldigt fel.
Jo, jag vet. Lossade muttern på ett rör ett halvt varv, gick in och vred på nyckeln nån sekund, och konstaterade sen att det var diesel överallt.
Säger väl inget egentligen, men de 2 ventiler som skulle kunna stoppa flödet verkar ju fungera.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Nu var det ju "vanliga" bilar så som t.ex VW Passat eller Skoda Superb som saknar domkraft och reservhjul. Finns säkert fler modeller och fabrikat.
Hur gammal är Passaten utan domkraft?

MathiasS MathiasS skrev:
Upp? Nej.
Pratar vi om länkarm nu, eller nåt annat?

D Dilato skrev:
Det verkar som att när man blir eldriven så tar man bort såna grejer.
Reservhjul har jag nog inte haft på kanske 15 år i mina bensinbilar. Domkraft vet jag faktiskt inte då jag aldrig använder det medlevererade skräpet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.