1 212 100 läst ·
17 229 svar
1212k läst
17,2k svar
Allt om bilen
Sista Toyotan som kom till Europa var 2012.Tokslut skrev:
Det var i sin tur samma bil som kom i mitten på 90 talet med sminkad front.
Bland det bästa som tillverkas, men det är ingen komfortkärra.
Ibland dyker det upp fina exemplar som gått på nån institution eller liknande, ofta dyra trots åldern.
Jag har ju en sån själv som jag byggt campingbil av, köpte den just för att vi vill ha en bil som inte går sönder, den primitiva komforten överlever vi på semestern.
Motorn (en diesel) låter som på en gammal traktor, typ "Får jag bara bränsle går jag hur länge som helst"
Ganska bra framkomlighet trots bakhjulsdriften, då de flesta har diffbroms.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
Det var en diskussion vi hade vid en familjeträff förra veckan.K karlmb skrev:
Några av dem uttalade att det vore praktiskt med dragkrok då de inte hade det på sin egna bil, alternativt får dra familjens 1000kg-släp med sin.
Men jag inser att det är en svår kombo och samtidigt få en så stor bil som är önskvärt.
klicka hem den i April, trodde att priserna inte skulle stå still pga. Hormuzsundet, jag verkar ha haft fel hitintills. Väntar fortfarande på kompisen som ska gräva/späcka berg, han har fullt upp både hemma och på jobbet så vi får segalento skrev:
Edit: Det lilla jag tittat på galven så ser det ut att vara av ok/god kvalité
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ikväll fick gamlingen äntligen mellanaxeln / intermidiate shaft monterad och det var dags att sköja styrväxeln (beggad) och sen sluta systemet inför slutlig fyllning.
Jag har bytt från glappande manuell styrväxel till servostyrning samt nyare automat rattaxel med tilt = allt utbytt från styrlänk till ratt. Alla leder byts när tvåpelaren är uppe
Mellanaxeln hittade jag en i New York som såg ut som den legat på havets botten, men lite färg, smörj och nytt gummi så får den duga. Positiva med att sätta på GM original är att det passar + C10 gen2 (1968-1972) har en kollappsbar mellanaxel (plaststift som går av) så man slipper få hela rattstången i bröstet vid krock
Jag har bytt från glappande manuell styrväxel till servostyrning samt nyare automat rattaxel med tilt = allt utbytt från styrlänk till ratt. Alla leder byts när tvåpelaren är uppe
Mellanaxeln hittade jag en i New York som såg ut som den legat på havets botten, men lite färg, smörj och nytt gummi så får den duga. Positiva med att sätta på GM original är att det passar + C10 gen2 (1968-1972) har en kollappsbar mellanaxel (plaststift som går av) så man slipper få hela rattstången i bröstet vid krock
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är kul att pyssla med gamla analoga prylar.Tokslut skrev:
Ikväll fick gamlingen äntligen mellanaxeln / intermidiate shaft monterad och det var dags att sköja styrväxeln (beggad) och sen sluta systemet inför slutlig fyllning.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Klicka här för att svara