Tokslut Tokslut skrev:
Är de fortfarande bakhjulsdrivna?
Sista Toyotan som kom till Europa var 2012.
Det var i sin tur samma bil som kom i mitten på 90 talet med sminkad front.
Bland det bästa som tillverkas, men det är ingen komfortkärra.
Ibland dyker det upp fina exemplar som gått på nån institution eller liknande, ofta dyra trots åldern.
Jag har ju en sån själv som jag byggt campingbil av, köpte den just för att vi vill ha en bil som inte går sönder, den primitiva komforten överlever vi på semestern.
Motorn (en diesel) låter som på en gammal traktor, typ "Får jag bara bränsle går jag hur länge som helst"
Ganska bra framkomlighet trots bakhjulsdriften, då de flesta har diffbroms.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu skulle vi dela på den inom familjen, så jag tror inte att det finns intresse av att folk ska skaffa E-kort.
Alla behöver väl inte haka på ett släp?

K karlmb skrev:
Alla behöver väl inte haka på ett släp?
Det var en diskussion vi hade vid en familjeträff förra veckan.

Några av dem uttalade att det vore praktiskt med dragkrok då de inte hade det på sin egna bil, alternativt får dra familjens 1000kg-släp med sin.

Men jag inser att det är en svår kombo och samtidigt få en så stor bil som är önskvärt.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Renault Traffic, Opel Vivaro etc. är ju bra
Tills du ska byta en spridare och den har korroderat fast i toppen.

• Ledsen
  • Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var en diskussion vi hade vid en familjeträff förra veckan.
Perfekt att plugga BE vid nästa sammankomst då 😘

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
galento
Vet att du varit sjuk Tokslut , men undrar bara fick du hem billyften ?

galento galento skrev:
Vet att du varit sjuk Tokslut , men undrar bara fick du hem billyften ?
klicka hem den i April, trodde att priserna inte skulle stå still pga. Hormuzsundet, jag verkar ha haft fel hitintills. Väntar fortfarande på kompisen som ska gräva/späcka berg, han har fullt upp både hemma och på jobbet så vi får se :D

Edit: Det lilla jag tittat på galven så ser det ut att vara av ok/god kvalité

1783672018914.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
roke och 3 till
  • Laddar…
galento
Det verkar vara bra grejer , brorsan köpte däckutrustning av samma märke.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ikväll fick gamlingen äntligen mellanaxeln / intermidiate shaft monterad och det var dags att sköja styrväxeln (beggad) och sen sluta systemet inför slutlig fyllning.

Jag har bytt från glappande manuell styrväxel till servostyrning samt nyare automat rattaxel med tilt = allt utbytt från styrlänk till ratt. Alla leder byts när tvåpelaren är uppe

Mellanaxeln hittade jag en i New York som såg ut som den legat på havets botten, men lite färg, smörj och nytt gummi så får den duga. Positiva med att sätta på GM original är att det passar + C10 gen2 (1968-1972) har en kollappsbar mellanaxel (plaststift som går av) så man slipper få hela rattstången i bröstet vid krock

1783719187504.png
Skapa konto

1783718713276.png
Skapa konto

1783718647034.png
Skapa konto

1783718685033.png
Skapa konto

1783718386691.png
Skapa konto

• Gilla
roke och 4 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Ikväll fick gamlingen äntligen mellanaxeln / intermidiate shaft monterad och det var dags att sköja styrväxeln (beggad) och sen sluta systemet inför slutlig fyllning.

Jag har bytt från glappande manuell styrväxel till servostyrning samt nyare automat rattaxel med tilt = allt utbytt från styrlänk till ratt. Alla leder byts när tvåpelaren är uppe

Mellanaxeln hittade jag en i New York som såg ut som den legat på havets botten, men lite färg, smörj och nytt gummi så får den duga. Positiva med att sätta på GM original är att det passar + C10 gen2 (1968-1972) har en kollappsbar mellanaxel (plaststift som går av) så man slipper få hela rattstången i bröstet vid krock

[bild]

[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
Det är kul att pyssla med gamla analoga prylar.

• Gilla
roke och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.