13th Marine 13th Marine skrev:
Nu skulle vi dela på den inom familjen, så jag tror inte att det finns intresse av att folk ska skaffa E-kort.
Det är ju bra och praktiska bilar även om inte alla i familjen får dra ett tungt släp och det stora bagageutrymmet minskar behovet att använda släp markant.

useless useless skrev:
Det är ju bra och praktiska bilar även om inte alla i familjen får dra ett tungt släp och det stora bagageutrymmet minskar behovet att använda släp markant.
Jepp!

Frågan är vilka modeller man ska titta på. 🤔

Jepp!

Frågan är vilka modeller man ska titta på. 🤔
Jag är inne på min tredje Opel Vivaro och har inte varit missnöjd hittills. Har dock inte ägt någon annan modell i den klassen, så jag har inget att jämföra med*.
Största problemet med att skaffa en sån bil är att de är så förbannat praktiska, så det blir svårt att byta tillbaks till en vanlig fjuttig personbil sen...

*) Jag kan ju säga att jag även har erfarenhet av Renault Trafic, Fiat Talento, Nissan Primastar, Nissan NV300 och Mitsubishi Express då det är samma bilar.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag är inne på min tredje Opel Vivaro och har inte varit missnöjd hittills. Har dock inte ägt någon annan modell i den klassen, så jag har inget att jämföra med*.
Största problemet med att skaffa en sån bil är att de är så förbannat praktiska, så det blir svårt att byta tillbaks till en vanlig fjuttig personbil sen...

*) Jag kan ju säga att jag även har erfarenhet av Renault Trafic, Fiat Talento, Nissan Primastar, Nissan NV300 och Mitsubishi Express då det är samma bilar.
Någon speciell årsmodell eller motor man ska undvika?

Någon speciell årsmodell eller motor man ska undvika?
Vet inte... De jag har haft har varit:
Årsmodell 2005, 2.5 liters diesel, manuell. Bränsleförbrukning ca 0,8 liter/mil. Köptes ny som förmånsbil. Ägdes i 3 år/12 000 mil.

Årsmodell 2011, 2.0 liters diesel manuell. Bränsleförbrukning ca 0,7 liter/mil. Köptes för 85 000:- 2021 med 13 000 mil på mätaren. Såldes för 100 000:- tre år och 7 000 mil senare (!)

Årsmodell 2017, 1.6 liters diesel manuell. Bränsleförbrukning ca 0,6 liter/mil. Nuvarande bil, köpt 2024 med 7 000 mil på mätaren för 220 000:-

Trevligaste motorn var såklart den största. På den märkte man knappt när man hängde på ett släp på ett ton.

Mina bilar har varit problemfria. De enda standardfelen jag vet om är att framvagnen var lite klen på de tidigare modellerna, så man kunde behöva byta hjullager och några bussningar efter några tusen mil. Men det har blivit bättre på senare år vad jag vet. I övrigt är det ganska enkla standardkonstruktioner som är enkla att meka med om man ska göra de vanliga serviceåtgärderna själv. Det finns även gott om billiga reservdelar på internet.

Det är ju i grunden bilar gjorda för yrkesmässig trafik, så de är robust byggda snarare än mysiga och ombonade. Ett bra exempel är mängden motorolja som har legat mellan 7,4 och 8,0 liter på de bilar jag har haft. Och även om de verkar ganska yxiga så har inte jag haft några problem att köra 100+ mil på en dag - Jag har åkt många bekväma personbilar där man får träsmak betydligt snabbare...

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Att jag bara har haft Vivaro är mest en slump. Jag är lite allergisk mot VAG's bilar eftersom brorsan jobbat som bilmek, så de brukar gå bort när jag letar ny bil, men jag har varit nära att köpa både systerbilarna Trafic och Primastar och PSA's motsvarigheter Jumpy/Expert.
Jag brukar sukta efter Toyotas Proace, men de är så förbaskat dyra...

Jag började att kolla på Proace, tänkte att Toyota brukar vara stabilt, men det är ju en stellantis-bil i botten.

Jag gillar Ford Tourneo Custom också, men Renault Traffic, Opel Vivaro etc. är ju bra.

Välj den finaste i rätt prisklass? Automat eller manuell etc?

Frågan var lite öppet ställd för att försöka fånga eventuella problemmodeller =)

Jag började att kolla på Proace, tänkte att Toyota brukar vara stabilt, men det är ju en stellantis-bil i botten.
Jo, men Toyotorna brukar ha lite mer ombonad inredning och mer utrustning.

useless useless skrev:
Jo, men Toyotorna brukar ha lite mer ombonad inredning och mer utrustning.
Är de fortfarande bakhjulsdrivna?

hsd
Det finns även vw crafter som verkar vara populära, har bara kört som hyrbil och det var helt ok
Har haft Renault master själv , kört nissan primastar på jobbet
Sen finns det olika storlekar hos de olika märkena, det är en djungel att utforska
Tänk även på att de större blir bökigare att parkera

hsd hsd skrev:
Tänk även på att de större blir bökigare att parkera
Jag har en L2'a nu (ca 5,5 meter). Den upplevs ibland som lite lång. särskilt om man ska svänga runt skarpa hörn i parkeringshus och liknande. De "normallånga" är inte längre än en Volvo V70, men betydligt fyrkantigare och bilen slutar jäms med fönstren i princip och man sitter högt med bra överblick. Så min erfarenhet är att de är lättare att parkera med där det är lite trångt än en lite större personbil med runda former.

Fördelen med den längre modellen är att man rymmer 4,2 meter långa brädor i kupén, så man kan spontanhandla lite virke utan att behöva släpvagn eller takräcke...
Dessutom sitter sofforna på samma positioner som den kortare modellen, så det är en dryg meter fritt golv i bagaget även med alla tre sätesrader på plats.

hsd
Spontan handla lite virke 😄😄😄

Det var den storleken jag hade på min master, lastbils reggad med flyttbart lastgaller
Drog knappt 0,8 tom och hela 0,9 fullastad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.