1 214 019 läst ·
17 255 svar
1214k läst
17,3k svar
Allt om bilen
Belastningsindex är ju en sak att ta hänsyn till, men vis av erfarenhet skulle jag också vilja ha ett däck som är tillräckligt styvt i däcksidan. Det bommade jag en gång pga dålig rekommendation från en däckverkstad och bilen blev inte trevlig att köra (däcken togs sedan tillbaka på order av generalagenten). Hur man får rätt däck i det avseendet kan jag inte säga, men att använda däck som är rekommenderade till bilen eller biltypen, kan ju vara en bra plan.
Styva sidor ger samtidigt generellt mer ljud och stötigare gång.MathiasS skrev:
Belastningsindex är ju en sak att ta hänsyn till, men vis av erfarenhet skulle jag också vilja ha ett däck som är tillräckligt styvt i däcksidan. Det bommade jag en gång pga dålig rekommendation från en däckverkstad och bilen blev inte trevlig att köra (däcken togs sedan tillbaka på order av generalagenten). Hur man får rätt däck i det avseendet kan jag inte säga, men att använda däck som är rekommenderade till bilen eller biltypen, kan ju vara en bra plan.
Men man ska ju aldrig gå lägre än det belastningsindex som biltillverkaren föreskriver.
ja men det spelar ingen roll, man kan inte välja ljudkomfort före korrekt styva däcksidor. Iaf inte om man kört en bil med just det problemet....Huddingebo skrev:
Det finns olika skolor hur man tillverkar en bil, jag bytte kondensor på en Nissan Almera, det tog 20 minuter och jag använde bara ett verktyg !!! 1/4 skaft med 10 mm hylsa. Både balken över kondensor/kylare och slangarna satt med M6 skruvar.MathiasS skrev:
Idag har flitens lampa lyst i garaget. Byte av kondensor på en Polo i hopp om att bli av med läckaget jag haft i flera år. Lite pyssligt men rätt ok. Allt framför balkarna fram måste bort.
[bild]
Misstänker att läckan var på locket till filtret, men detta kommer man inte åt utan att riva ner hela bilen så det kändes inte så tokigt att ha en helt ny kondensor när man ändå har ångan uppe….
Imorgon får någon AC-verkstad fylla på igen…
[bild]
På min BMW 130 höll jag på en hel dag. Rev först fronten men insåg att den nog ska upp från insidan, rev bort allt som sitter där......och insåg att den ska ut neråt. Väl nere får jag inte ut den för bilen är för lite upphissad...o.s.v...o.s.v Efteråt fick jag fylla kylarvätska, växellådsolja och motorolja då alla dessa kylare behövdes tas bort, alla kylare var monterade som en enhet.
Jo man kan ju tycka att detta kunde göras lite enklare, om man ville. I detta fall var det lite knepigt utan youtube-stöd och det krävdes en del letande för att hitta precis rätt modell med oljekylare osv på samma sätt. Gjorde jag samma jobb en gång till skulle det antagligen inte ta mer än en timme isär och snabbare ihop. Torx 25 och 30 + en hylsa 13 för krockbalken var det som behövdes.Isakare skrev:
Det finns olika skolor hur man tillverkar en bil, jag bytte kondensor på en Nissan Almera, det tog 20 minuter och jag använde bara ett verktyg !!! 1/4 skaft med 10 mm hylsa. Både balken över kondensor/kylare och slangarna satt med M6 skruvar.
På min BMW 130 höll jag på en hel dag. Rev först fronten men insåg att den nog ska upp från insidan, rev bort allt som sitter där......och insåg att den ska ut neråt. Väl nere får jag inte ut den för bilen är för lite upphissad...o.s.v...o.s.v Efteråt fick jag fylla kylarvätska, växellådsolja och motorolja då alla dessa kylare behövdes tas bort, alla kylare var monterade som en enhet.
Klicka här för att svara