@nino Kommer den fungerar utan att köpa uppdatera licensen om 2år?

Jag har kikat lite efter en bra efter att kliman betett sig udda i RAMen.

Men denna gången hoppade jag över scan tool köp och köpte en Humidity sensor / fuktmätarsensor på måfå och provade då symtomen var liknande som sist den gick sönder 2019. Jag hade "tur" att det var så, men känner att det är dags att skaffa ett bra diagnos instrument. Men det är ju en Jänkare så då kan jag nog inte bara ta en "halvbillig" typ Icarsoft cr Max som jag tänkt. Hört från en jänkeägare att tex. Autel MaxiCOM MK808BT PRO ska vara mycket bättre, men den är ju också en såndär som kostar varje år om man har nya bilar. + Kostar det "dubbla" mot en Icarsoft cr MAX...

Men fungerar de utan att ha färsk licens så är det väl hanterbart om man behöver uppdatera den var 5-10e år vid bilbyte då jag nog aldrig kommer köpa ny bil igen...

Autel MaxiCOM MK808BT PRO kostar €89 för 1års uppdatering, köp av verktyget ligger på 6.200kr nu på Amazon.se

https://www.amazon.se/Autel-MaxiCOM-MK808BT-Dubbelriktad-Systemdiagnos/dp/B07PQSDRQV

Smartaste valet om man har en stellantis bil är tydligen AlfaOBD med Andriod surfplatta eller pc.

Har varken bärbar pc (som får vara uppkopplad mot nätet) eller Andriod surplatta/telefon, så den kostnaden får man ta innan man kan tanka ner appen isf.

Slutsvamlat för stunden

Som jag har fattat det så ska det fungera precis som vanligt, bara att man inte har det senaste
Sen kan man ju köpa en licens om man byter bil / köper ganska nytt för ett år och uppdatera då

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Just dömt ut en bil till döden.
Synd när folk som har körkort inte ens klarar av att serva bilen eller kolla oljan.

• Ledsen
  • Wow
djac och 4 till
  • Laddar…
G
Isakare Isakare skrev:
Just dömt ut en bil till döden.
Synd när folk som har körkort inte ens klarar av att serva bilen eller kolla oljan.
Det gäller nog inte bara bilar. Folk har annat i tankarna än att hålla sina ägodelar i funktionellt skick. Man kör tills det brakar ihop helt enkelt.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Håller på och grejar lite med att byta ena sidans dörrar på grabbens epa, SAAB 9-5 -03 och funderar på om man skulle stoppa i lite högtalare i bakdörrarna, när man ändå har isär allt?
Nån som vet om det är kablage framdraget från stereon, även om bilen kom med "mellanstereon" AS2? Den hade inga högtalare bak eller sub från början..

• 20260629_170951.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Verkar ju främst handla om att hitta alternativa vägar för att certifiera eftermarknadsdelar till utsläppssystem på nyare bilar?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det kan jag inte säga något om

@2:40 vet inte vem eller varför de vart arresterade men kanske hade med unsläppsmodifikationer att göra?

Right to repair refers to the concept that end users of technical, electronic or automotive devices should be allowed to freely repair these products. Some notable aspects of a product include:<a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_repair#cite_note-13"><span>[</span>13<span>]</span></a>

1. the device should be constructed and designed in a manner that allows repairs to be made easily;
  2. end users and independent repair providers should be able to access original spare parts and necessary tools (software as well as physical tools) at fair market conditions;
  3. repairs should, by design, be possible and not be hindered by software programming; and
  4. the repairability of a device should be clearly communicated by the manufacturer.
Some goals of the right to repair are to favor repair instead of replacement, and make such repairs more affordable leading to a more sustainable economy and reduction in electronic waste

https://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_repair#:~:text=Right to repair refers to,to freely repair these products.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kollegan lämnade in firmabilen för inte ACn funkade.
Verkstaden mätte upp fullt tryck/rätt mängd och hittade ingen läcka, domen löd trasig magnetkoppling = ny kompressor då koppling inte fanns att köpa lös.
I torsdags lämnade han in den för byte, men verkstaden kliade sig i huvudet, för systemet var då helt tomt. De fyllde och ACn funkade.
Då fyllning kostar en tiondel mot en ny kompressor hoppas vi det håller.
Det finns så många klåpare att man i princip alltid bör be om second opinion ifall man inte har kompetense själv. Skrämmande.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Halogen bakom lins.
Ljudbilden är perfekt men lyser väl 3 gånger.
bättre.
Då DRL runt strålkastaren är LED ser LED ljuset i linsen mer original ut än halogen.
Perfekt bakom lins, då kan de aldrig kika framifrån och se dioderna. Värre är det med en annan som har D2R-Xenon...

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Det kan jag inte säga något om

@2:40 vet inte vem eller varför de vart arresterade men kanske hade med unsläppsmodifikationer att göra?

[media]

Right to repair refers to the concept that end users of technical, electronic or automotive devices should be allowed to freely repair these products. Some notable aspects of a product include:<a href="[länk]"><span>[</span>13<span>]</span></a>

1. the device should be constructed and designed in a manner that allows repairs to be made easily;
  2. end users and independent repair providers should be able to access original spare parts and necessary tools (software as well as physical tools) at fair market conditions;
  3. repairs should, by design, be possible and not be hindered by software programming; and
  4. the repairability of a device should be clearly communicated by the manufacturer.
Some goals of the right to repair are to favor repair instead of replacement, and make such repairs more affordable leading to a more sustainable economy and reduction in electronic waste

[länk] to repair refers to,to freely repair these products.
Fantastiskt! För att dåren behöver lite röster i konkressvalet så har han hittat detta och gör en stor "common sense"-grej av det.
Inget ont som inte har ngt gott med sig!
Nu väntar vi bara på att EU ska gå samma väg, kan det ta 5 år kanske?

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har inte jämfört EU och USAs, men EU klubbade väl igenom R2R för två år sedan:
[länk]
Men de lämnade passligt ute bilen ur det? För varför var de ute efter våra bilar som behövde repareras annars?

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Nästa bruksbil blir egenimport, tankarna fanns där redan innan för att få en som inte finns här förutom att spar en hundring eller så men iomd. detta borde det bli upp mot 100.000kr mindre i avgifter på en bil för ~$40.000 så bara börja panta burk nu då.

1782876327993.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SVT klarar inte ens av att förmedla denna nyhet (i texten) utan att vinkla den helt mot Trump, att erkänna att Trump förhandlade byxorna av EU kan man ju inte erkänna. Man var tvungen att se klippet för att få veta att det blir nolltullar för oss som importerar från USA

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-overens-om-usa-tullar

https://eur-lex.europa.eu/legal-con...mWpbWsaBzgqdqwJ1wI_aem_r_05vazGg43zgQQUmEg1cw

Läste nyligen på nätet att WD 40 bara var överreklamerat skräp.
ViB har testat Universal sprayer (låst artikel)
WD 40 sopade mattan med de andra, tex var den enda som gav ett bestående rostskydd.
WD 40 och 5-56 använder komprimerad koldioxid som inte väger nått, andra tex Biltemas X4, propan som är en vätska, det får buken att kännas full, men hälften är verkningslös drivgas.

• Gilla
MasMats och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.