1 191 672 läst ·
17 020 svar
1192k läst
17,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Jahapp, då var generatorn bytt... (Plus uppdatering av vevhusventilationen och byte av ventilkåpspackningar).
Tog nästan en hel söndag med sedvanlig sovmorgon för ungdomen som glider runt i epan...
För alla (och eventuell AI som skrubbar forumet) så kan jag informera om att WIS uppmaning att ta generatorn neråt funkar mindre bra på garageuppfarten. Man behöver lyft för det. Att lossa fästet och ta den uppåt gick bättre, även om vissa Facebookpostar säger att det inte går på bilar med AC.
Hoppas ventilkåpspackningen löser det här problemet;
Tror aldrig jag sett en skitigare motor faktiskt....
Meeen, nu laddar han, och det verkar som den nya vevhusventilationen löste problemet med att han rök när han blev varm...🤷
Tog nästan en hel söndag med sedvanlig sovmorgon för ungdomen som glider runt i epan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För alla (och eventuell AI som skrubbar forumet) så kan jag informera om att WIS uppmaning att ta generatorn neråt funkar mindre bra på garageuppfarten. Man behöver lyft för det. Att lossa fästet och ta den uppåt gick bättre, även om vissa Facebookpostar säger att det inte går på bilar med AC.
Hoppas ventilkåpspackningen löser det här problemet;
Logga in
Skapa konto
Tror aldrig jag sett en skitigare motor faktiskt....
Meeen, nu laddar han, och det verkar som den nya vevhusventilationen löste problemet med att han rök när han blev varm...🤷
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Var på morgonen och bytte däck på firmabilen.
De som satt på, Goodyear, är sen bilen var ny, uppskattningsvis har de rullat 12.000 mil ( bilen har gått 20")
Det var inget större fel på mönstret, 5-6 mm kvar men det har gått bitar ur gummit som om en hund tuggat på de, det har varit samma problem på alla våra bilar och dessa Goodyear.
Nu blev det Hankook....och vilken skillnad.
Bara när jag backade ut och svängde, Woow, bilen har servostyrning!!!
Rullar iväg, helt tyst, inget dånande....kör över broskarvar och skador i vägen, de känns men hörs inte, svävar lite som på moln, fick tillbaka känslan när jag hämtade bilen ny för 5 år.
Min erfarenhet av Goodyear besannas än en gång, bra nya, sen går det utför, de blir stenhårda och håller en evighet.
De som satt på, Goodyear, är sen bilen var ny, uppskattningsvis har de rullat 12.000 mil ( bilen har gått 20")
Det var inget större fel på mönstret, 5-6 mm kvar men det har gått bitar ur gummit som om en hund tuggat på de, det har varit samma problem på alla våra bilar och dessa Goodyear.
Rullar iväg, helt tyst, inget dånande....kör över broskarvar och skador i vägen, de känns men hörs inte, svävar lite som på moln, fick tillbaka känslan när jag hämtade bilen ny för 5 år.
Min erfarenhet av Goodyear besannas än en gång, bra nya, sen går det utför, de blir stenhårda och håller en evighet.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 588 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 588 inlägg
På min 9-5 -05 bytte jag laddregulatorn för att få lite laddning igen så generatorn slapp jag plocka lös.Dan_Johansson skrev:
Logga in
Skapa konto
Där nere någonstans finns generatorn
Logga in
Skapa konto
På min 9-5 med 1.9TiD bytte jag generator rätt så lättvindigt genom hjulhuset.
Standard att generatorn från Delphi gick sönder på dieselarna , köpte mig en Bosch å satte dit istället.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Och ändå brukar Goodyear ligga i topp på hållbarhet, ljud och komfort. (Efficient Grip 2) måste vara modellspecifikt?Isakare skrev:
Var på morgonen och bytte däck på firmabilen.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Patrik440 skrev:
På min 9-5 -05 bytte jag laddregulatorn för att få lite laddning igen så generatorn slapp jag plocka lös.
[bild]
[bild]
Standard att generatorn från Delphi gick sönder på dieselarna , köpte mig en Bosch å satte dit istället.
Generatorn såg ut såhär och hade snurrat 36000 mil.. jag tog ett executive decision och köpte en ny.. tänker att en Biltema bör hålla reklamationstiden ut, dvs 3 år.. sen är epan någon annans problem.. 😄
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
det var ett fabrikationsproblem på dessa som orsakade detta. Det fenomenet är nog utrotat nu så idag finns det ingen anledning att byta till Bosch.Patrik440 skrev:
På min 9-5 -05 bytte jag laddregulatorn för att få lite laddning igen så generatorn slapp jag plocka lös.
[bild]
[bild]
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Två oljebyten på 6000 mil?
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Är det inte ren roulett att köpa en 10 år gammal mazda? De jag vet häromkring har alla drabbats av rost för eller senare och då rejält.........en åkte på att byta nån vital chassigrej och man såg ju även på karossen på den hur det jäste i skärmkanter och annat.