1 204 342 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Jag fick kapa av och pressa dit en ny pluspol på min 9-3 2011 pga dålig pressning samt då även dålig kontakt, upptäckte det av en slump då jag felsökte och råkade sätta handen på kabeln nära batteripolen och den var nästintill brännhet.Dan_Johansson skrev:
Gissar att du mätt laddning direkt ut från generatorn, är det dåligt redan där så är det troligtvis den, kanske går att byta regulator bara?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Mätte på kabelskon på batteriet, så det finns ju en viss risk att det är kablaget.. ska kolla det först tänker jag.. 👍🏾A A76261 skrev:Jag fick kapa av och pressa dit en ny pluspol på min 9-3 2011 pga dålig pressning samt då även dålig kontakt, upptäckte det av en slump då jag felsökte och råkade sätta handen på kabeln nära batteripolen och den var nästintill brännhet.
Gissar att du mätt laddning direkt ut från generatorn, är det dåligt redan där så är det troligtvis den, kanske går att byta regulator bara?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Mätte motståndet mellan kabelskorna på batteriet och motorjord/generatorn, och det var 0,1 ohm på båda.. tror kablarna är ok...A A76261 skrev:Jag fick kapa av och pressa dit en ny pluspol på min 9-3 2011 pga dålig pressning samt då även dålig kontakt, upptäckte det av en slump då jag felsökte och råkade sätta handen på kabeln nära batteripolen och den var nästintill brännhet.
Mätte volt direkt på generatorn sen, blev förvånad när den hoppade upp på 14,5 när vi startade motorn...
Wohoooo, den har lagat sig själv, tänkte jag...
Sen började den sakta sjunka och landade till slut på 12,5 .. ingen skillnad på högre varv heller...
Så det är nog bara att byta generatorn.. 🤷
Stora fjäderdpännaredagen!
Gick inget vidare. Övre fästet är rätt stort så det funkade inte att få spännarna? på rätt sätt (för mig iaf) så nederdel o överdel linjerade inte som det skulle. Gjorde flera försök men fick inte till det. Ska kolla om någon jag känner har nån annan variant, annars får det bli verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gick inget vidare. Övre fästet är rätt stort så det funkade inte att få spännarna? på rätt sätt (för mig iaf) så nederdel o överdel linjerade inte som det skulle. Gjorde flera försök men fick inte till det. Ska kolla om någon jag känner har nån annan variant, annars får det bli verkstad.
Får passa på att tipsa om släpvagnskalkylatorn, kolla bara reg på bilen du vill köpa och sitt släp så får du se vad du får dra https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspxV Ville_Vessla skrev:Vad för alternativ finns om man måste ha dragvikt på 1400, 4-hjulsdrift och nån form av lastutrymme. Subaru Legacy och Audi A4 från runt 2005 finns redan i familjen som båda är närapå idealiska i storlek men finns det nåt som är typ 15 år nyare. Skaffa BE är väl ett alternativ men då vi är 3 personer som vill kunna köra så är det ett visst problem. Finns det ens nåt?
Bromsrör bytt. Skulle vilja byta det andra också, men det läcker inte just nu så det får bli lite senare.
Någon gång ska den få lite vit färg också, bilstackarn.
Någon gång ska den få lite vit färg också, bilstackarn.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jodå, har köpt och bytt till Prius men ville testa att byta fjädrarna på de gamla fjäderbenen. Dämparna såg helt okej ut/kändes bra. 600:- för nya fjädrar och kanske går det att sälja begagnade fjäderben? Inte ute efter vinst, mera att lära mig nåt jag aldrig gjort förr.RoTe skrev:
Det går även att hitta uppgifter om Högsta vikt bromsat släp samt Högsta totalvikt på släpet för B-körkort i bilens registreringsbevis. På https://fordonssok.se/ hittar man det första värdet som där kallas Max släpvagnsvikt samt bilens Totalvikt. Summan av de båda värdena får vara max 3500 kg för B-körkort.K Kurtivan skrev:
Det går tyvärr inte att fullt ut lita på Transportstyrelsen. För min ena bil har de slarvat bort två alternativa uppgifter om dimensioner för fälg och däck som under bilens första 10 år fanns under rubriken ÖVRIGA TEKNISKA DATA, DISPENSER. Enligt registreringsbeviset i senare veersioner finns det bara en tillåten dimension för fälg och en för däck. De dimensioner av fälg och däck som bilen levererades med som ny har fallit bort i registret. Efter en lång Kafkaliknande mailkonversation med en inkompetent handläggare så var det bara att ge upp försöken att få in de bortslarvade uppgifterna i registreringsbeviset.
Jag har billiga fjäderspännare från Biltema där skruven går ganska nära fjädern. Dessa måste vändas rätt för att fungera. Misstänker att det är likadant med de på din bild!?K Kjell_G skrev:Stora fjäderdpännaredagen!
[bild]
Biltema, inte de minsta dock. Kan dras med mutterknacken. Försökte från båda håll men fick inte fjädern på rätt ställe. Bultarna var i vägen.T TommyC skrev: