1 245 126 läst ·
17 797 svar
1245k läst
17,8k svar
Allt om bilen
Nu har jag lyckats koppla upp mig på bildatorn... U059E, Invalid data received from NOx-sensor #1.useless skrev:
Senaste dagarna har det kommit upp ett fel på displayen, "Check Anti-Pollution System". Det skumma är att servicelampan tänds och feltexten visas i någon sekund eller två, Sen slocknar lampan och texten försvinner. Någon eller några slumpmässiga minuter senare upprepas det.
Om det vore ett "riktigt" fel på partikelfiltret eller tillhörande delar borde väl felet kvarstå? Är det någon idé att åka till verkstan och kolla felkoder, eller ska man vänta och se?
Det är en Opel Vivaro från 2017 med 1,6 liters diesel...
Jag nollade felkoden och var ute och körde ca en halvmil utan att felet kom tillbaks. Och med tanke på att felet bara kom sporadiskt i några sekunder tidigare så kanske det bara är något glapp någonstans. Jag ska nog börja med att dra i allt kablage och se om det går till sig. Annars verkar sensorn vara förbrukningsvara, så det är väl bara att köpa en ny för ca 2 000 spänn och hoppas den inte ärgat fast alltför djävligt.
Bytte fjädrar fram på min bil nu och fixade läckaget vid oljepumpen, en packning var så hård att den sprack när man böjde den.
Meeen det tog ju inte slut där… efter 28 kilomil har avgassystemet givit upp, en jätteläcka längst bak som bara låter jäkligt illa. Tänkte först svetsa men sen kom regnet, och eftersom jag minns hur bra min förra svetsning blev så skiter jag i det och köper ny rostfri halvsats från Speedparts.
Tog också tjuren vid hornen och beställde en begagnad AC-kompressor eftersom jag överfyllde systemet vid förra bytet och sedan dess låter den inte riktigt klokt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Meeen det tog ju inte slut där… efter 28 kilomil har avgassystemet givit upp, en jätteläcka längst bak som bara låter jäkligt illa. Tänkte först svetsa men sen kom regnet, och eftersom jag minns hur bra min förra svetsning blev så skiter jag i det och köper ny rostfri halvsats från Speedparts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog också tjuren vid hornen och beställde en begagnad AC-kompressor eftersom jag överfyllde systemet vid förra bytet och sedan dess låter den inte riktigt klokt.
Låter som när mina kunder skickar fackdokument till en random översättningsbyrå i tron att man inte behöver någon domänkunskap för att översätta utan bara behöver vara bra på språk (en uppfattning som uppenbarligen även delas av översättningsbyrån som gladeligen accepterar uppgiften).Intet skrev:
Sen får någon tekniker sitta och skriva om allt vilket tar lika lång tid som om teknikern hade gjort översättningen själv från början. 😆
Lite tråkigt att ha elbil.pjgb skrev:
Bytte fjädrar fram på min bil nu och fixade läckaget vid oljepumpen, en packning var så hård att den sprack när man böjde den.
[bild]
[bild]
Man får ju aldrig skriva om sånt här, i denna tråden ...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 153 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 153 inlägg
Kan trösta herrn med att det inte är färdigskrivet, så det är bara att bänka sig! Båda nivomaterna är slut, så antingen ska jag vara kreativ och ersätta dem med Bilstein-dämpare och styvare fjädrar, eller så ska jag gräva lite djupare i plånbokslädret och skaffa nya nivomater. De är ju så förbannat dyra bara, drygt 11.000 styck. Men den har ju snart fått nya pipor så det är väl dumt att snåla nu.Mikael_L skrev:
Ja dessa delar är ju dock lika på elbil som ICE, så där kommer vi inte undan bara för att ha elbil.pjgb skrev:
Kan trösta herrn med att det inte är färdigskrivet, så det är bara att bänka sig! Båda nivomaterna är slut, så antingen ska jag vara kreativ och ersätta dem med Bilstein-dämpare och styvare fjädrar, eller så ska jag gräva lite djupare i plånbokslädret och skaffa nya nivomater. De är ju så förbannat dyra bara, drygt 11.000 styck. Men den har ju snart fått nya pipor så det är väl dumt att snåla nu.
Jag tror att elbilen trumfar ICE rätt mycket på service, underhåll och reparationer jämfört med ICE, då beroende av oljebyten och annan motor och bränslesystems service. Och lite samma gällande reparationer.
Men man ska inte ropa hej innan man kommit över bäcken, det finns otroligt mycket kvar på en EV som fortfarande går sönder och kräver underhåll, i samma utsträckning som med ICE.
Och dessutom, vi som kör EV, vi motionerar bromsarna alldeles för lite, och kommer att få extra problem och verkstadsbesök av denna anledning.
Men på sista raden tror jag dock att EV vinner över ICE här, kanske inte med någon stor marginal, men ändå.
För mig är bilen, oavsett drivmedel, ett jäkla svart hål för ekonomin.
Det är mest en diskussion på marginalen hur jävlit det kan bli.
De tankarna och diskussionerna fanns ju redan på tiden alla körde ICE, ...utan undantag.
Jag kommer aldrig att tjäna några pengar på att ha en bil, så är det ju, så det enda jag kan fokusera på är att inte förlora så mycket....
Fast iofs, man skulle ju kunna fokusera på hur roligt man har med sin bil, och sen gå och köpa en Lamborghini, men där har jag aldrig kommit nära de ekonomiska förutsättningarna och nu är jag för gammal för att ens vilja, bara tanken på att komma ur djupt skålade säten 2 dm över marknivå, ja det får mig att inse att loppet är kört.
Det är mest en diskussion på marginalen hur jävlit det kan bli.
De tankarna och diskussionerna fanns ju redan på tiden alla körde ICE, ...utan undantag.
Jag kommer aldrig att tjäna några pengar på att ha en bil, så är det ju, så det enda jag kan fokusera på är att inte förlora så mycket....
Fast iofs, man skulle ju kunna fokusera på hur roligt man har med sin bil, och sen gå och köpa en Lamborghini, men där har jag aldrig kommit nära de ekonomiska förutsättningarna och nu är jag för gammal för att ens vilja, bara tanken på att komma ur djupt skålade säten 2 dm över marknivå, ja det får mig att inse att loppet är kört.
Större IEC-haverier som jag inte ser som normalt slitage:
Totalt motorhaveri vid 14000mil p.g.a. klen kamkedja (Peugeot)
Hoppad kamkedja vid 7000mil (Hyundai)
Rasad dieselpump vid 10000mil (Mitsubishi)
Rasad turbo vid 11000mil (samma som ovan)
Alla blar har varit full servade.
BEV-haverier
Bytte av drivbatteri på Zoe vid 4000mil.
Sen har jag kört >40000mil med ICE och ~10000mil med BEV så jämnförselen är ju fel.
Men diskussionen är lite som när insprutningen skulle ersätta förgasare på slutet av 80-talet.
"kommer bli så dyrt och laga kommer aldrig byta bort min B21 med förgasare"
Är nog få som vill gå tillbaka till förgasare idag.
BEV-haverier
Sen har jag kört >40000mil med ICE och ~10000mil med BEV så jämnförselen är ju fel.
Men diskussionen är lite som när insprutningen skulle ersätta förgasare på slutet av 80-talet.
Det som är extremt oroande idag är inte BEV eller ICE, utan hur nästan alla OEM låser in elektroniken o mjukvaran på ett sätt så att felsökning blir omöjlig och utbyte av delar inte ens går att göra med begagnade delar, och än mindre nya då man slår ihop allt till löjligt dyra enheter. Det senare för att iaf på pappret kunna säga att man har reservdelar på lager.svesse84 skrev:
Större IEC-haverier som jag inte ser som normalt slitage:
BEV-haverier
Det är många moderna bilar efter 2020 som kommer att skrotas i förtid pga detta.