1 191 670 läst ·
17 020 svar
1192k läst
17,0k svar
Allt om bilen
Kalkylatorn har stämt varje gång jag testat den men letar man bara modell så är det rejält segt att leta upp en specifik bil för att få tag på ett bilnummer. Sen finns det olika krokar för en del är klassade för 750 medan samma bilmodell finns med betydligt merK Kurtivan skrev:Jäklar vad ni hittar bilar som får dra släp upp mot 1500 kg med endast B-kort. Jag sökte för snart två år sedan en ersättare till vår gamla Passat Variant diesel som drar en 1480 vagn. Jag använde flitigt "släpvagnskalkylatorn" och de flesta nyare bilar gick inte alls. Jag hade tänkt fortsätta med VW och siktade in mig på en Golf Variant diesel, de hade nu ungefär samma storlek som Passaten, men det gick inte alls enligt kalkylatorn. Därför kollade jag upp ett antal andra men hittade till sist Peugeot 308 diesel kombi som fick duga.
Frågan blir, törs man inte lita fullt ut på släpvagnskalkylatorn, eller
Tillverkarna (vissa är bättre) verkar inte heller vilja underlätta då det borde ingå i grundinfon om varje bilmodell. I alla fall vad "orginalkroken" får dra.
Med min gamla Tiguan hade jag problem med värmen som löste sig med att byta en tempgivare under instrumentbrädan, nu har jag problem med AC i min nya.. är en 2018 1.4tsi, AC fungerade 100% förra sommaren och under hösten, nu reagerar den inte alls när man trycker på knappen, lampan tänds inte. (Äldre typen av AC-kontroll med två vred) Har VCDS och får felkod B10AE 31. När jag kollar mätvärde på IDE00198 refrigerant pressure säger den 8.2bar men IDE06435 A/C compressor: refrigerant pressure = 0 hPa. Provade på chans att byta G65 högtryckssensor och nolla felkoder men ingen skillnad. Någon som har en bra idé innan jag tvingas lämna in bilen?
Jag har haft ett par golf sc, jag hade också en passat gte. De upplevdes av mig att lasta ungefär lika mycket i skuffen.Z z_bumbi skrev:
Dragvikt var aldrig något problem för mig det jag har liten kärra men jag har för mig det var väldigt olika för samma golf sc kaross beroende på motor. Hade några bensin 1.4, diesel och gas.
De är trevliga bilar men jag är högst tveksam om jag skulle vilja köpa en beg privat.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Nån som vet hur laddningskretsen på en SAAB 9-5 2,0t -03 är funtad egentligen?
Grabben skulle åka iväg i epan och jag stod på trappen.. startmotorn lät tröttare än vanligt och efter några sega snurr dog han helt..
Mätte på batteriet, 11,8 volt. Fram med startkablar och drog igång den. Fortfarande 11,8 volt. Men laddningslampan slocknar glatt.. 🙄
Köpte en ny generator på Biltema, lär väl byta den, men frågan är om det kan vara nått annat som krånglar?
Grabben skulle åka iväg i epan och jag stod på trappen.. startmotorn lät tröttare än vanligt och efter några sega snurr dog han helt..
Mätte på batteriet, 11,8 volt. Fram med startkablar och drog igång den. Fortfarande 11,8 volt. Men laddningslampan slocknar glatt.. 🙄
Köpte en ny generator på Biltema, lär väl byta den, men frågan är om det kan vara nått annat som krånglar?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 110 inlägg
En bekant var skitsur på forden, han böt batteiet varje år, på fordverkstan , jag kollade lite och putsade polskor samt poler å drog på lite polfett
Första tecknet var att den startade lättare och ett par år senare kom han med smörgåstårta (till jobbet) batteriet höll fortfarande och bilen var lättstartad
Första tecknet var att den startade lättare och ett par år senare kom han med smörgåstårta (till jobbet) batteriet höll fortfarande och bilen var lättstartad
Spänningsfall från polerna på generatorn till kablarna har jag både läst om och råkat ut för. Pressningen mellan polskorna mot batteriet och kablarna har ibland felat. I mitt fall räckte det med att dra åt muttrarna till polskorna på generatorn. Tappar man t ex en halv volt där så lever inte batteriet så länge.
edit: rättat dåligt språk
edit: rättat dåligt språk
Redigerat:
Saabs information hittar du här:Dan_Johansson skrev:
https://saabwisonline.com/9-5-9600/2003/3-electrical-system/charging-systems/
The charging indicator lamp informs the driver of whether the generator is charging or not.
The lamp is powered by the main instrument unit and is grounded internally by the main instrument unit. If the generator is not rotating or if it is not charging for some reason, pin 6 on the main instrument unit will be grounded via the regulator through the generator field winding, whereby the lamp will come on.
When the generator is charging, its D+ and B+ terminals will have the same voltage. The MIU input will then be supplied with B+ voltage, whereby the control unit will turn off the lamp.
...funtad på samma sätt som i alla andra bilar skulle jag säga, inga modellspecifika underligheter. Jag skulle börja med batteriet, det mest sannolika är väl att batteriet gett upp. Jag skulle också checka alla jordflätor så att motor och batteri fortfarande är jordat på sådant sätt man tänkt sig att det ska göras. Motor till chassie brukar ju ge sig med tiden? Efter det skulle jag byta generatorn. Det kanske finns något annat batteri att prova med - ger det ändå inte 14.4 och jordningen är ok så får man väl byta generatorn.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
hsd skrev:
En bekant var skitsur på forden, han böt batteiet varje år, på fordverkstan , jag kollade lite och putsade polskor samt poler å drog på lite polfett
När jag tänker efter, batteriet verkade rätt nytt när vi köpte bilen i höstas... Ska nog börja med att gå över kablarna alltså....T TommyC skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Satte på laddaren, och det tog laddning i alla fall...MathiasS skrev:
...funtad på samma sätt som i alla andra bilar skulle jag säga, inga modellspecifika underligheter. Jag skulle börja med batteriet, det mest sannolika är väl att batteriet gett upp. Jag skulle också checka alla jordflätor så att motor och batteri fortfarande är jordat på sådant sätt man tänkt sig att det ska göras. Motor till chassie brukar ju ge sig med tiden? Efter det skulle jag byta generatorn. Det kanske finns något annat batteri att prova med - ger det ändå inte 14.4 och jordningen är ok så får man väl byta generatorn.
Tycker startmotorn alltid varit trött, dålig chassiejord skulle ju kunna förklara det...
Jag hade köpt hem en ny laddningsregulator men när jag började skruva så kände jag att muttrarna på generatorns polskruvar var dåligt spända. Laddningsregulatorn och hela generatorn är fortfarande inte bytta efter knappt 16000 mil.
9-5:an har oftast en mitsubishi startmotor och den är lite för klen. Det finns även en Bosch som är kraftigare men tydligen passar den inte på alla. Jag satte en sån på våran och trångt är det men en bekant som skulle göra likadant fick inte dit en sån på hans.Dan_Johansson skrev: