1 191 710 läst ·
17 020 svar
1192k läst
17,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Det mesta med AWD passar in där. Det är väl totalvikt om max 2100kg man får sikta in sig på dåV Ville_Vessla skrev:Vad för alternativ finns om man måste ha dragvikt på 1400, 4-hjulsdrift och nån form av lastutrymme. Subaru Legacy och Audi A4 från runt 2005 finns redan i familjen som båda är närapå idealiska i storlek men finns det nåt som är typ 15 år nyare. Skaffa BE är väl ett alternativ men då vi är 3 personer som vill kunna köra så är det ett visst problem. Finns det ens nåt?
Golf Variant 4-motion/Alltrack
Octavia
V60, vissa varianter
Jag byter mellan sommar och vinterhjul själv och bilen som har reserv”hjul” skulle jag absolut kunna byta på. Men trots jag är snål skulle jag inte byta tex på essingeleden, motorvägen osv då det känns förenat med livsfara. Fler och fler vägar blir helt olämpliga att byta på.F fribygg skrev:
Många äldre eller folk som aldrig gjort detta bör nog ringa bärgare.
Kan räcka med utökat B-kort. Vår Volvo V90CC har B 1110kg, utökat B 1860kg och BE 2200kgV Ville_Vessla skrev:Vad för alternativ finns om man måste ha dragvikt på 1400, 4-hjulsdrift och nån form av lastutrymme. Subaru Legacy och Audi A4 från runt 2005 finns redan i familjen som båda är närapå idealiska i storlek men finns det nåt som är typ 15 år nyare. Skaffa BE är väl ett alternativ men då vi är 3 personer som vill kunna köra så är det ett visst problem. Finns det ens nåt?
Så alla bilar jag provkört utan gröna skyltar har varit avställda?RoTe skrev:
Golf finns med alltrack och 1500 kg dragvikt. Hemsidan är så kass att jag inte hittar om sportkombin har awd och 1500 kg dragvikt samt om den då ligger under 3500 kg totalt. Det finns I alla fall kombi med 1500 kg dragvikt.V Ville_Vessla skrev:Vad för alternativ finns om man måste ha dragvikt på 1400, 4-hjulsdrift och nån form av lastutrymme. Subaru Legacy och Audi A4 från runt 2005 finns redan i familjen som båda är närapå idealiska i storlek men finns det nåt som är typ 15 år nyare. Skaffa BE är väl ett alternativ men då vi är 3 personer som vill kunna köra så är det ett visst problem. Finns det ens nåt?
Sportkombin har i så fall betydligt större lastutrymme än vad du har idag.
Sen är väl inte audins lastutrymme så stort så en Skoda Yeti är möjligen ett alternativ. Skaffar någon BE är 1800 kg dragvikt trevligt.
Fipplat med elektronik. Centrallåsmodulen till saaben har varit opålitlig en längre tid. Jag försökte tillverka en egen modul från två relän men det blev lite jobbigt att få en tillräckligt simpel men effektiv krets. Ritade följande schema:
Som blev denna prototyp:
Funkar helt bra. Eller inte helt bra, det tar ca 10 sekunder för systemet att återställa sig så man kan inte låsa/låsa upp snabbare än så. Det är inte så bra. Det ska till nånting mera avancerat än vad man kan plocka ihop ur diverselådan.
Så jag provade fixa originalmodulen. Den är också byggd kring två relän. Jag mätte motståndet över kretsen när spolen är aktiv och det var mellan 2-10 ohms, borde inte vara nåt alls helst. Så det förklarar varför det inte funkar så bra.
Hittade två reläer som mätte upp bra, plockad ur en söndrig modul för ett kinesiskt fjärrlås. Tur man sparar sådana grejor... Krävdes lite påhittighet då de ej har samma pin layout.
Men det hjälpte och nu låses dörrarna med kraft igen. Ska limma fast reläerna i kortet och kanske gjuta in ledningarna med smältlim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som blev denna prototyp:
Logga in
Skapa konto
Funkar helt bra. Eller inte helt bra, det tar ca 10 sekunder för systemet att återställa sig så man kan inte låsa/låsa upp snabbare än så. Det är inte så bra. Det ska till nånting mera avancerat än vad man kan plocka ihop ur diverselådan.
Så jag provade fixa originalmodulen. Den är också byggd kring två relän. Jag mätte motståndet över kretsen när spolen är aktiv och det var mellan 2-10 ohms, borde inte vara nåt alls helst. Så det förklarar varför det inte funkar så bra.
Logga in
Skapa konto
Hittade två reläer som mätte upp bra, plockad ur en söndrig modul för ett kinesiskt fjärrlås. Tur man sparar sådana grejor... Krävdes lite påhittighet då de ej har samma pin layout.
Logga in
Skapa konto
Men det hjälpte och nu låses dörrarna med kraft igen. Ska limma fast reläerna i kortet och kanske gjuta in ledningarna med smältlim.
Jäklar vad ni hittar bilar som får dra släp upp mot 1500 kg med endast B-kort. Jag sökte för snart två år sedan en ersättare till vår gamla Passat Variant diesel som drar en 1480 vagn. Jag använde flitigt "släpvagnskalkylatorn" och de flesta nyare bilar gick inte alls. Jag hade tänkt fortsätta med VW och siktade in mig på en Golf Variant diesel, de hade nu ungefär samma storlek som Passaten, men det gick inte alls enligt kalkylatorn. Därför kollade jag upp ett antal andra men hittade till sist Peugeot 308 diesel kombi som fick duga.
Frågan blir, törs man inte lita fullt ut på släpvagnskalkylatorn, eller ....
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Ja, en 2018 Golf Variant 1,6d 4-motion får dra 1520kg på B-kort.K Kurtivan skrev:Jäklar vad ni hittar bilar som får dra släp upp mot 1500 kg med endast B-kort. Jag sökte för snart två år sedan en ersättare till vår gamla Passat Variant diesel som drar en 1480 vagn. Jag använde flitigt "släpvagnskalkylatorn" och de flesta nyare bilar gick inte alls. Jag hade tänkt fortsätta med VW och siktade in mig på en Golf Variant diesel, de hade nu ungefär samma storlek som Passaten, men det gick inte alls enligt kalkylatorn. Därför kollade jag upp ett antal andra men hittade till sist Peugeot 308 diesel kombi som fick duga.
Eller 1691kg på en Dacia Duster
Cupra Formentor 1360kg
Egentligen dumt reglemente att man ska tjäna på att ha en lättare bil, tung bil är tryggt att dra med
Stötte nyss på nått kul på en bakgård, 2 st oanvända MB 307 från sent 80 tal !!!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto