1 204 282 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Vår Passat GTE från 2016 hade bensintanken där reservhjulet normalt sett ligger.
Id4an har nog elmotorn där 🤔
Id4an har nog elmotorn där 🤔
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
På en elbil kan man väl lägga ett reservhjul i frunken, det hade min MR2 en gång i tiden
Åtminstone mina tre senaste från VAG har haft sprayburkar istället (som jag sluppit använda), innan det var det nödhjul (som jag behövt använda 1 gång).F fribygg skrev:
Den nuvarande har en söt liten "subwoofer" 🔈 från Dynaudio där reservhjulet borde vara...
Men jag har nog haft ett val för de som jag beställt nya och klickat runt i konfiguratorn.
Bakaxeln till saaben på plats igen. Satt stenskottsskydd över epoxin som extra skydd.
Nya dämpare, nya fjädrar, bromsrör, skruvar och bultar.
(fick plocka av bromsskölden igen för att lättare få på det bakre staget)
En före bild också:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya dämpare, nya fjädrar, bromsrör, skruvar och bultar.
Logga in
Skapa konto
(fick plocka av bromsskölden igen för att lättare få på det bakre staget)
Logga in
Skapa konto
En före bild också:
Logga in
Skapa konto
Saabskruvande här också.
Fick äntligen hem o-ringarna till oljekylaren så nu kunde jag byta rören som var dåliga.
Tyvärr var ett bromsrör dåligt också, vilket visade sig vid provkörning. Men bilen har ju stått i 7 år så det var inte oväntat. Sånsurt bara, hade tänkt ta den till jobbet i morgon, nu får jag köpa bromsrör och nipplar och koningsverktyg istället. 😑
Observera snöret runt avgasröret - det har varit många fullagningar från förra ägaren.
Fick äntligen hem o-ringarna till oljekylaren så nu kunde jag byta rören som var dåliga.
Logga in
Skapa konto
Tyvärr var ett bromsrör dåligt också, vilket visade sig vid provkörning. Men bilen har ju stått i 7 år så det var inte oväntat. Sånsurt bara, hade tänkt ta den till jobbet i morgon, nu får jag köpa bromsrör och nipplar och koningsverktyg istället. 😑
Logga in
Skapa konto
Observera snöret runt avgasröret - det har varit många fullagningar från förra ägaren.
Vad för alternativ finns om man måste ha dragvikt på 1400, 4-hjulsdrift och nån form av lastutrymme. Subaru Legacy och Audi A4 från runt 2005 finns redan i familjen som båda är närapå idealiska i storlek men finns det nåt som är typ 15 år nyare. Skaffa BE är väl ett alternativ men då vi är 3 personer som vill kunna köra så är det ett visst problem. Finns det ens nåt?
Bara ett exempel, en vän köpte nyligen en Subaru Forester 2019. Med den får man dra max 1485 kg med B-behörighet eller max 2000 kg med högre behörighet. Min gamla Saab med 2-hjulsdrift får dra 1600 kg med B-behörighet.