Ska i med nya spridaren idag eller imorgon.
Har inte tillgång till en sätes fräs men det var ju själva spridaren som dog, inte ett läckage så det är ganska rent.
Men jag vill prova få lite renare...

Enl AI så kan jag plocka bort elanslutningarna till alla spridare och köra starten nån sekund för att ev skräp som ramlat ner i cylindern ska flyga ut.

Är det en metod man kan använda?

Jag tror inte nåt har åkt ner och det var som sagt ganska rent. Har provat få bort det skräp jag såg med en tops med olja på.

Isakare Isakare skrev:
En polare hittade de Hollänska mopedisterna, de hade slagit läger på Flottsbro camping.
De verkar vara lite hemliga, på frågan om var de skulle igår svarade de bara Stockholmsområdet. De kanske helt enkelt inte vill skapa uppmärksamhet.
De har väl hört om miljömupparna i Sverige.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Finns det andra elbilar med oljefilter någonstans?
Eller som någon olja borde bytas på?
De flesta har det idag.

Nu lever Berlingon igen

Det här var det som behövdes förutom en liten momentnyckel

Snapchat-1494206620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kunde inte koda in spridaren, men man kunde köra och dra upp den till 2600rpm motorbromsa till 1600rpm och upprepa några gånger så ska den koda / ställa in sig själv

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu lever Berlingon igen

Det här var det som behövdes förutom en liten momentnyckel

[bild]

Kunde inte koda in spridaren, men man kunde köra och dra upp den till 2600rpm motorbromsa till 1600rpm och upprepa några gånger så ska den koda / ställa in sig själv
Då hade du tur, det finns hundratals filmer på nätet om hur folk sliter håret för att få ut spridare på nyare dieselmotorer.

Isakare Isakare skrev:
Då hade du tur, det finns hundratals filmer på nätet om hur folk sliter håret för att få ut spridare på nyare dieselmotorer.
Ok dom har jag missat som tur är 😄
Har aldrig skruvat diesel tidigare, dom här satt i ett hål och runt spridaren satt en plastring som ska täta mot toppen. Så det var bara att rucka lite med fingrarna så kom den lös

D4A börjar bli förbannad

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag hade satt en skruvmejsel i högtalaren som levererar ljudet

F
Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade satt en skruvmejsel i högtalaren som levererar ljudet
Det är lättare att hitta vatten på Mars än att lokalisera den högtalaren.

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ok dom har jag missat som tur är 😄
Har aldrig skruvat diesel tidigare, dom här satt i ett hål och runt spridaren satt en plastring som ska täta mot toppen. Så det var bara att rucka lite med fingrarna så kom den lös
Tur det inte var en Renault...

Isakare Isakare skrev:
När min Peugeot fick motorhaveri och verkstaden skulle demontera spridarna fick dom använda hydraulavdragare.
2 av spridarna var så skadade när dom demonterats att dom fick kasseras.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Kanske hade väldig tur eller så är det en bra konstruktion på motorn, är väl samma som Volvo D2

Annars brukar glödstiften sitta

Nu har jag gjort färdig kretsen till AC systemet. Från brytaren i kupén till kopplingen i kompressorn. Diod monterad också för att hantera spänningsspikar vid bortkoppling.

mxngkKph.jpg
Skapa konto

Dags att montera remmen men trots jag köpt rätt rem (enligt Saabs egna delnummer) så får jag inte spännaren på. Nästan det man gissade, nån komponent i hopplocket som inte matchar korrekt. Vilken är svårt att veta. Men jag vill ha systemet så den korrekta remmen används. Så man kan lita på delkatalogerna.

Så vad jag gör är att jag byter ut den här delen av spännaren som var för kort, jag gör en egen istället:

PaZrISkh.jpg
Skapa konto

bwL7od7h.jpg
Skapa konto

Och nu har jag provstartat bilen! Slog på AC och allting funkar som det ska vad jag kan se. Varvtalet ändras litet, sen börjar ECU:n med tomgångskompenseringen, fläktarna slår på. Allt funkar som det ska, förutom att kölden uteblir men det är för jag inte fyllt systemet helt ännu.

Men nu kan jag gå vidare med att fylla systemet, hoppas burken jag har kvar räcker...

• Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
I
Ni har ju koll på mycket så min fråga är om det finns någon sprejfärg som man kan spreja på bilens lack och tvätta bort med t.ex. en högtryckstvätt efter några dagar?

Redigerat:
C
I Incinerator skrev:
NI har ju koll på mycket så min fråga är om det finns någon sprejfärg som man kan spreja på bilens lack och tvätta bort med t.ex. en högtryckstvätt efter några dagar?
Är du ute efter typ en temporär "stajling" finns Plastidip.
Som blir som ett avdragbart skinn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.