K Kjell_G skrev:
Kan nån sätta ner foten? Har inte kunnat släppa tanken på lösa delar till fjäderben (köpte ju nya kompletta) så jag skruvade loss fjädern på ena benet. Även dessa muttrar släppte efter lite rostlösning och övriga delar ser okej ut.
Ny fjäder o dämpare och sen sälja till nån behövande? Låter som en dålig idé eller 🤔
Varför inte?

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Bytt bromsar runt om på en Peugeot 5008 idag, rör egentligen inte franska bilar men gjorde ett undantag för en god vän.
Började fram, det var enkelt, vanliga ATE bromsar.
Flyttade verktygen bak och tog bort hjulen, där satt nått helt annat fäst med helt andra skruvar, utvändig torx på glid pinnarna, invändig torx till broms bommen.
Vad är det för fel på att ha samma system fram o bak så man slipper släpa fram alla verktyg man äger ??

Lossa handbroms med datorn funkade inte, fick köra motorerna med batteri. Det gav en massa felkoder, men de gick att släcka med datorn som tur var.

• Haha
  • Ledsen
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nu får jag skämmas 🫣
Åkte till besiktningen trots att jag hört att det läcker lite.
[bild]
Bilens underrede med fokus på avgassystemet, en röd pil pekar på en del nära hjulet i garagemiljö, potentiellt behov av filterrengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag åkte in med rakbössa. Inte hört minsta lilla brum. ??! Tänkte att det måste åkt isär på besikningslyften, men nej, den gick så tyst å fint hela veckan efter.
Dags att aska ur partikelfiltret efter 31500mil kanske...

• Haha
Isakare och 2 till
  • Laddar…
blev det krav på återbesök när det nu rullade så tyst och fint ? ;-)

motorcyklar har ibland så kortade ljuddämpare att det knappt kan räknas som sådana och de gör bullertest och klarar man det så är det bara att åka.

Lite fabricering idag, vill ha Saaben i körskick tills maj så man börjar känna sig lite stressad.

Vad gäller porjekt installera AC så har jag börjat installera delarna. Förångaren är på plats, även spännare och kompressorkonsolen. Nu har jag gjort en sån här... sak som ska hålla AC slangen från att hamna mot remmarna. Gjord av bockad plåt. Provade förzinkning och gulpassivering på samma gång, tyvärr kan man se pläteringen tog inte i mitten, behöver nån sorts zink stav som anod eller nåt för att komma åt skrymslerna. Nå det duger nog.

Motorutrymme i en bil visar installerad AC-kompressor, med slangar och kablar, samt en ny kylare. Handgjord plåthållare synlig för AC-slangar.
Skapa konto

Också testmonterat AC kompressorn då på samma gång, börjar ta sig.

Behövde också hitta på nåt sorts fäste för den extra fläkten, blev en biltema 12" fläkt sist och slutligen. Hittade en originalfläkt men den passade inte, var inte en turbofläkt och de är mera kompakta så det ska rymmas trots turbon.

Kylaren i garaget med monterad fläkt och tillhörande kablar placerad på en kartong med texten "nissens.com".
Skapa konto

Buntband blev det oavsett men lite snyggare såhär kanske...

Bilens nya AC-fläkt monterat med buntband på en kylare, detaljer av den omgivande konstruktionen syns också.
Skapa konto

Motorutrymme i en Saab med installerad ny kylare och fläkt, omgivna av olika motor- och AC-delar under arbete och modifiering.
Skapa konto

Nya kylaren äntligen på plats.

• Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Målade axelns delar igår också, riggade upp en sorts ställning utanför

Målade axeldelar hänger på hemmagjord ställning utomhus, bredvid ett vitmålat garage i bakgrunden.
Skapa konto

Nymålad axeldel upphängd i ställning utomhus, lackad med svart 2K-färg. Bakom syns verktygsskjul och vedhög.
Skapa konto

Svartmålade axeldelar hänger på en ställning utomhus. I bakgrunden syns en arbetsyta med verktyg och träplankor.
Skapa konto

Jag hittade den här burken på Motonet, 2k färg på sprayburk är inget nytt men den här har ingen behållare man punkterar och sen tickar klockan. Det mixas i munstycket.

Sprayburk med 2K bilfärg från Car-Rep i svart design.
Skapa konto

Maston hade en liknande produkt för flera år sen men den funkade inte, dom hade problem att få det att funka, jag själv provade en sån burk och blev besviken, kom ut helt konstigt med klumpar. Vatten som tagit sig in där det inte ska vid tillverkningen var orsaken. Vågade aldrig köpa en ny burk, hörde inte heller nån som sade nåt positivt om den.

Nå nytt märke men samma koncept och denna gång funkade det. Riktigt trevligt, 2k med lättheten av 1k.

• Gilla
Kjell_G och 10 till
  • Laddar…
Tur i oturen.
Åkte 23 mil runt på dagen, sen ner till Skåne i går kväll, 62 mil.
I morse var det punka på ena bakhjulet, satt en plåtbit i däcket som såg ut att suttit där ett tag.
Var enklare att byta däck på hotell parkeringen än utmed E4 an i går kväll.

• Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Var enklare att byta däck på hotell parkeringen än utmed E4 an i går kväll.
Du är ju unik, de flesta verkar ringa bärgare om ett däck råkar vara tomt

• Haha
karlmb
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Du är ju unik, de flesta verkar ringa bärgare om ett däck råkar vara tomt
Va? Är det så illa?

Tokslut Tokslut skrev:
Va? Är det så illa?
Byta däck är inte så lätt varken på en parkering eller vid vägkanten.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Klabbarparn och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Byta däck är inte så lätt varken på en parkering eller vid vägkanten.
Du har rätt, men att byta hjul är ju nått de flesta borde klara om personbilarna vore utrustade med riktiga reservhjul..

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Är det så illa?
Ja, det blir nog ovanligare och ovanligare att ha med ett reservhjul och att byta däck på befintliga fälgar efter vägen passar nog de flesta på som sagt...

Alfredo Alfredo skrev:
Ja, det blir nog ovanligare och ovanligare att ha med ett reservhjul och att byta däck på befintliga fälgar efter vägen passar nog de flesta på som sagt...
Jag tror inte att de flesta är beredda att medföra och byta däck, att byta hjul däremot passar nog väldigt många..

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Får en elbil plats med reservhjul?
Och även att spara vikt.

T
Alfredo Alfredo skrev:
MEn åker man ur byn så ska väl ett resevdäck vara med😳 eller?😳

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.