useless useless skrev:
Min bil kan man programmera så den slår på halvljuset när den märker att släpvagnen är inkopplad.
Vilken modell har dessa funktioner? Man kan ju tycka att importören borde gjort denna programmering när bilen säljs i Sverige med krav på släpvagnsljus. Men de kanske de redan hade gjort?

R roli skrev:
Vilken modell har dessa funktioner? Man kan ju tycka att importören borde gjort denna programmering när bilen säljs i Sverige med krav på släpvagnsljus. Men de kanske de redan hade gjort?
En Opel Vivaro (Renault Trafic). Jag har inte gjort den programmeringen då jag själv har monterat dragkroken och elsatsen. Läste bara i manualen till Canbus-boxen att man skulle låta en märkesverkstad programmera in den så man fick nämnda funktioner.

RoTe
useless useless skrev:
Min bil kan man programmera så den slår på halvljuset när den märker att släpvagnen är inkopplad.
Jag ville ha bort backsensorerna när släp var inkopplat, Volvohandlaren sa "det går inte". En polare fixade det hemma i sitt garage... Jag kör inte Volvo längre.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag ville ha bort backsensorerna när släp var inkopplat, Volvohandlaren sa "det går inte". En polare fixade det hemma i sitt garage... Jag kör inte Volvo längre.
Ja, det går säkert att göra med nån lite bättre OBD-adapter, men jag har inte forskat mer i det själv.

Bilen som vägrar att rosta.
Den här skadan i underkant av dörren fanns när jag köpte bilen för 3,5 år sen. Haft tanke att köpa färg och åtgärda den....men det har inte blivit av.
Tänk er den här skadan på en VW Passat, halva dörren skulle vara borta om den inte åtgärdas direkt.
Rostskada på bilens underkant av dörren, visas i närbild, trots tre och ett halvt år utan åtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är plåten möjligen galvaniserad? I så fall står den emot rostangrepp så länge som galvaniseringen inte är förbrukad. Om du inte tänker åtgärda skadan så kanske det är lönt att prova rå kallpressad linolja för att bromsa och möjligen stoppa fortsatt rostande.

Isakare Isakare skrev:
Träffat på en kvinna som hade ett gäng gummisnoddar på choken, hon hade kommit på att bilen gick bättre om choken inte var helt inne, och fyllt på med gummisnoddar tills den höll sig på ett lagom läge.
Det var en Mazda där choken åkte tillbaka av sig själv när man gasade.
Smart kvinna.
En form av chims 😊

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Mats-S
Isakare Isakare skrev:
Träffat på en kvinna som hade ett gäng gummisnoddar på choken, hon hade kommit på att bilen gick bättre om choken inte var helt inne, och fyllt på med gummisnoddar tills den höll sig på ett lagom läge.
Det var en Mazda där choken åkte tillbaka av sig själv när man gasade.
Smart kvinna.
Alternativt kan man ju ställa in förgasaren så att förhållandet mellan bränsle/luft är korrekt ;-)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Försöker byta fjäderben på Prius -07 och upptäckte en vattensamling i ett utrymme under bagagemattan, en plastbalja som skruvades loss och det var nog en halvliter vatten här. Ingen aning om var det läckt in. Nån som har nån idé hur jag åtgärdar detta? Dräneringshål? Kan det läckt in från hjulhuset? Bild kommer. Inre fack i bagageutrymmet på en Prius -07 där vatten har samlats, med synliga rostfläckar och en plastkant.
Skapa konto

K Kjell_G skrev:
Försöker byta fjäderben på Prius -07 och upptäckte en vattensamling i ett utrymme under bagagemattan, en plastbalja som skruvades loss och det var nog en halvliter vatten här. Ingen aning om var det läckt in. Nån som har nån idé hur jag åtgärdar detta? Dräneringshål? Kan det läckt in från hjulhuset? Bild kommer.[bild]
Vatten kommer alltid in... Ordna dräneringshål om du vet att du kan borra på stället. (Vad som finns på andra sidan)

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Försöker byta fjäderben på Prius -07 och upptäckte en vattensamling i ett utrymme under bagagemattan, en plastbalja som skruvades loss och det var nog en halvliter vatten här. Ingen aning om var det läckt in. Nån som har nån idé hur jag åtgärdar detta? Dräneringshål? Kan det läckt in från hjulhuset? Bild kommer.[bild]
Baklysen brukar vara en lågoddsare när det är vatten i bagageutrymmet.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Fjäderben bytt höger/vänster bak. Smidigt men dyrt med allt i ett. Troligtvis inte bytt tidigare? 24k mil på Prius -07.

Fjäderben bytt bak på en Toyota Prius -07 med 24k mil, synligt på bild mot stenläggning.
Skapa konto
Rött bilkarossutsnitt med ett bakhjul på en Toyota Prius, 195/55R16 vinterdäck på en silverfärgad fälg, stående på stenbeläggning.
Skapa konto

Fjäderben och bromsskiva på en Toyota Prius -07; visar nyinstallerad komponent på bakre högra sidan av bilen.
Skapa konto
Rött bilhjul med Pirelli-däck och silverfälg, parkerad på stenlagd uppfart.
Skapa konto

• Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
Vad fick du betala för komplett fjäderben eller köpte du lösa delar?

A A-Man_08 skrev:
Vad fick du betala för komplett fjäderben eller köpte du lösa delar?
Betalade 5600:- efter rabatt på Skruvat för två kompletta ben. Tillverkade i Polen.

K Kjell_G skrev:
Betalade 5600:- efter rabatt på Skruvat för två kompletta ben. Tillverkade i Polen.
Hade behövt göra samma sak runt om på min Avensis. Frågan är om man sparar mycket på att plocka ihop delarna för sig på Autodoc

Bilen är sleten och rostig och kanske värd 20k. Så det tar emot att lägga halva bilens värde på ny dämpning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.