13th Marine 13th Marine skrev:
Jepp!
Och dessutom så var den fastärgad, så den ville verkligen inte släppa.
Som sagt, tog två timmar och hålet har sett sina bästa dagar.

Nu var detta på en cykelram, så inte det enklaste att spänna upp i pelarborren.
Gör inte om mitt misstag bara att smörja med olja när du gängar, för det gick inte alls bra för mig. Man ska smörja med sprit då det är aluminium, men det visste inte jag då :(

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Borrade ur en M6 i aluminium här om kvällen.
Enkelt var det inte, men med en dåres envishet gick det.
Verktyg som används för att borra ur en M6-bult i aluminium, visar en kombination av metalldelar och skruvar i ett mekaniskt sammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrad aluminiumdel med tygbit och en M6-bult synlig, resultat av renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad har du för skatteupplägg? 12 månader i taget är väl standard.
Högskattade kan man väl välja att betala 4ggr per år?

D djac skrev:
Någon som har erfarenhet av Mercedes luftfjädring, verkstan konstaterade att det läcker vid nipplarna till bälgarna bak, de menar att det är vid gängorna mellan nippel och bälg och att det är lika bra att byta allt.

Jag tänker att detta borde gå att få tätt, byta nipplarna och dra på gängtätning, nu är de ju iofs gängade i plasten men vad säger ni, någon som gjort ngt liknande?
hur gick det med din luftfädring? jag är ju lite sen att svara men jag har bytt nipplarna fram på min jeep WK2 själv för typ 5 år sen och de systemen är nog rätt lika beroende på vad för modell du har. jag beställde via ebay vill jag minnas för typ en tusenlapp och det löste sig.

sen fick jag byta bälgarna fram ett par år senare och då köpte jag eftermarknat för typ 1/3 av priset från original som de ville ha 25 tusen för och de har funkat i ett antal år nu utan problem.

K karlmb skrev:
Högskattade kan man väl välja att betala 4ggr per år?
Japp, 3 eller 4 ggr delas det upp på.
Men har aldrig hört om betalning för 21 månader framåt.
V varpan1 skrev:
Jag betalar imorgon fordonsskatten för hela nästa år på flera tusen kronor.

hsd
K Kane skrev:
Vad har du för skatteupplägg? 12 månader i taget är väl standard.
Nu är det ett tag sedan jag sålde bil men då fick man tillbaka återstående skatten och nya ägaren fick betala skatt from ägarbytesdatum

hsd hsd skrev:
Nu är det ett tag sedan jag sålde bil men då fick man tillbaka återstående skatten och nya ägaren fick betala skatt from ägarbytesdatum
Nej, har jag aldrig varit med om. Betald skatt följer väl med bilen?

• Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
D
P Peter_Bromma skrev:
hur gick det med din luftfädring? jag är ju lite sen att svara men jag har bytt nipplarna fram på min jeep WK2 själv för typ 5 år sen och de systemen är nog rätt lika beroende på vad för modell du har. jag beställde via ebay vill jag minnas för typ en tusenlapp och det löste sig.

sen fick jag byta bälgarna fram ett par år senare och då köpte jag eftermarknat för typ 1/3 av priset från original som de ville ha 25 tusen för och de har funkat i ett antal år nu utan problem.
Det gick sådär, den sjönk mest på vänster men också något på högersidan, bytte bägge nipplarna och upplever att höger blev bra men vänster sjunker tyvärr fortfarande.

Nu ska det sägas att jag såg att man varit på höger sidan tidigare, gängorna i bälgen är dåliga och man hade försökt med gängtejp. Jag körde ett stenhårt foglim och fick den till att dra något i gängorna men tydligen inte tätt ändå. Inget synligt läckage med såpvatten, det var det innan jag började.

Kan såklart vara i andra änden av slangen också men utgår för närvarande ifrån att det är det uppenbara, dvs att felet ligger vid bälgen och det får väl bli en ny sådan, med förhoppning om att det löser problemet.

D djac skrev:
Det gick sådär, den sjönk mest på vänster men också något på högersidan, bytte bägge nipplarna och upplever att höger blev bra men vänster sjunker tyvärr fortfarande.

Nu ska det sägas att jag såg att man varit på höger sidan tidigare, gängorna i bälgen är dåliga och man hade försökt med gängtejp. Jag körde ett stenhårt foglim och fick den till att dra något i gängorna men tydligen inte tätt ändå. Inget synligt läckage med såpvatten, det var det innan jag började.

Kan såklart vara i andra änden av slangen också men utgår för närvarande ifrån att det är det uppenbara, dvs att felet ligger vid bälgen och det får väl bli en ny sådan, med förhoppning om att det löser problemet.
Ok. Lycka till

• Gilla
djac
  • Laddar…
RoTe
hsd hsd skrev:
Nej så funkar det inte. Däremot om bilen går via bilhandlare så tar dom alltid skatten genom att ställa av efter ägarbyte och sedan när dom säljer får nya ägaren betala in skatten efter köp.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nej, har jag aldrig varit med om. Betald skatt följer väl med bilen?
Det gör den om man inte kryssar i "avställning i samband med ägarbyte", vilket en sydeuropeisk bilhandlare en gång försökte smussla med när jag köpte en bil. Efter några dagar kom pappren på bilen med infon om att den var avställd... Men det hade han gjort i webtjänsten utan min påskrift så skatten skickades till mig efter erinran till Transportstyrelsen.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nej så funkar det inte. Däremot om bilen går via bilhandlare så tar dom alltid skatten genom att ställa av efter ägarbyte och sedan när dom säljer får nya ägaren betala in skatten efter köp.
När de vill blåsa dig, ja.
Är bilen påställd så finns ingen anledning att ställa av den när den säljs, ifall man inte gjort upp om det.

RoTe
K karlmb skrev:
Det gör den om man inte kryssar i "avställning i samband med ägarbyte", vilket en sydeuropeisk bilhandlare en gång försökte smussla med när jag köpte en bil. Efter några dagar kom pappren på bilen med infon om att den var avställd... Men det hade han gjort i webtjänsten utan min påskrift så skatten skickades till mig efter erinran till Transportstyrelsen.
Nej som jag skrev så ställer handlaren av den och tar skatten och sedan byter ägare till köparen och ställer på den så att köparen får betala skatten. Så gör alla.

RoTe
K karlmb skrev:
När de vill blåsa dig, ja.
Är bilen påställd så finns ingen anledning att ställa av den när den säljs, ifall man inte gjort upp om det.
Suck, ingen bilhandlare har bilarna påställda i hallen, det skulle bli för dyrt.

D djac skrev:

Om det inte syns ngt med såpvatten tror jag man ska lita på det. På Mercedes är det flera andra ställen det kan läcka på, ventilhus bla. Så hitta läckan innan du kastar på nya delar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.