1 202 981 läst ·
17 132 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Ja, men då "tar de" ingen skatt. Då provkör man med saluvagnsskyltar och inte som vanligt.RoTe skrev:
Sedan sker påställning i samband med ägarbytet. Annars får man ju inte köra hem med den.
I mitt fall var den påställd av ngn anledning, tror den besiktats eller varit på verkstad.
Precis som jag skrev, bilhandlaren ställer av bilen när den skrivits över på dom, skatten hamnar på deras konto, när bilen säljs ställs den på vid ägarbytet så att kunden/köparen får betala skatten. Handlaren har då gått plus på skatten. Vad är så oklart?K karlmb skrev:
OK, missade att du skrev, när den skrivs över på dem. Oavsett, beware of oseriösa bilhandlare som fuskar med detta.RoTe skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 915 inlägg
På tal om oseriösa bilhandlare, vad är denna "registeringsavgift" som alla tar nuförtiden?
Fick betala en 500-ing när jag köpte en bil i slutet på förra året, men ser en del blocketannonser där de tar typ tusenlappen för samma sak....
Fick betala en 500-ing när jag köpte en bil i slutet på förra året, men ser en del blocketannonser där de tar typ tusenlappen för samma sak....
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
Enkelt sätt att få in 500-1000kr.
Just det, de har hittat på en egen avgift, de kräken. För att göra det som alla kan göra på webben på 5 minuter så ska en del bilhandlare nu ha 500 kr (eller mer). Varför går folk till bilhandlare öht?Dan_Johansson skrev:
I mitt fall för länge sen så hade jag panik, behövde en bil med dragkrok snabbt. Och bilen annonserades inte helt tydligt som en bilhandlarbil...
Det som jag uppfattade som positivt är att jag började med höger nippel, då släppte ju allt tryck där men trycket fanns kvar i vänster, det tar jag som ett tecken på att ventilhuset kan skilja de två åt och eftersom ena sida sjunker så borde jag kunna isolera problemet till den sidan.K karlmb skrev:
Så om jag tar bort kåpan och kolla med såpvatten i bägge ändarna av slangen så tänker du att jag hittar felet?
Ja, alltså alla ställen där luften för den bälgen går igenom.D djac skrev:Det som jag uppfattade som positivt är att jag började med höger nippel, då släppte ju allt tryck där men trycket fanns kvar i vänster, det tar jag som ett tecken på att ventilhuset kan skilja de två åt och eftersom ena sida sjunker så borde jag kunna isolera problemet till den sidan.
Så om jag tar bort kåpan och kolla med såpvatten i bägge ändarna av slangen så tänker du att jag hittar felet?![]()
Jag har alltid dimljusen fram tända under dagtid när jag kör med släpvagn för att släpet skall få sina bakljus tända även på dagtid, eftersom drl inte tänder bakljusen. Fungerar också att tända halvljuset men vill inte köra med xenonljuset mer än nödvändigt.N naikon skrev:
Hittar inte naikons inlägg så jag får svara här.R roli skrev:
Naikon minns fel, man får ha dimljus enbart dagtid som alterntiv till varseljus eller halvljus.
Det finns här #16471, samt med ett antal svar i inläggen efteråt. Det jag ville ta upp är att man inte skall köra med DRL när man har släpvagn tillkopplad eftersom den skall ha sin belysning tänd både under dag- och kvällstid. Till skillnad från dagens nyare bilar som får ha endast positionsljus tända framtill.K karlmb skrev:
Tycker att det borde vara som så att när man kör med DRL så borde inte instrumentbelysningen vara tänd. Då skulle vi slippa ett antal bilister som inte tänder belysningen och där med sina bakljus under skymning och kvällstid. Dessa skulle då få en svart instrumentering och "kanske" på så sätt inse att det är dags att tända halvljuset eftersom många bilmodeller inte har tillräckligt "smart" halvljus/DRL automatik.
Min bil kan man programmera så den slår på halvljuset när den märker att släpvagnen är inkopplad.R roli skrev:Det finns här #16471, samt med ett antal svar i inläggen efteråt. Det jag ville ta upp är att man inte skall köra med DRL när man har släpvagn tillkopplad eftersom den skall ha sin belysning tänd både under dag- och kvällstid. Till skillnad från dagens nyare bilar som får ha endast positionsljus tända framtill.