1 202 553 läst ·
17 129 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Jag behöver införskaffa lite reperationsgängor, någon som vet om de billiga går att köra i aluminium?
https://www.skruvat.se/verktyg/bilverktyg/bromsverktyg/gangverktygssats-131st-m5681012-p1784462?
https://www.skruvat.se/verktyg/bilverktyg/bromsverktyg/gangverktygssats-131st-m5681012-p1784462?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Helicoil är ju originalet såvitt jag vet, men detta är någon kopia, vill undvika att sitta och svära i två timmar till när jag försöker borra ur resterna av en fastärgad skruv, därav min fundering om de funkar i aluminium.
Att borra ur en skruv/bult i alunimum kan var riktigt svårt utan att spänna upp stycket i en pelarborrmaskin.13th Marine skrev:
Skruven är hårdare än aluminum och på fri hand är det omöjligt att borra mitt i skruven och borren kommer till 100 % kalva ut i aluminumet, med totalhaveri av hålet till fel centrum.
Har annonserat ut en gammal bil, värd under 20k, till försäljning. Jag betalar imorgon fordonsskatten för hela nästa år på flera tusen kronor. Tänkte därför ställa av bilen innan den säljs, för vill inte bjuda de prutande vanliga intressenterna för denna typ av bilar på ett års betald fordonsskatt, utöver deras redan utdragna prutningstaktiker jag får stå ut med. Senast jag var delaktig i en affär med avställda fordon gjordes ägarbytet via webtjänsten, och då kom det upp ett felmeddelande för att fordonet inte var påställt, men valet att ställa på fordonet i samband med ägarbytet fanns i webtjänsten så det borde ha gått. Hur undviker jag en liknande fadäs denna gång? Jag vill helst inte skicka in papper med snigelpost då jag varken litar på postgången eller på köparen av denna bil.
Jo du kan byta ägare, men om du i samband med detta även vill ställa på det avställda fordonet kommer ett felmeddelande. Minns nu att det stod att trafikförsäkring saknas. Men vem i hela friden tecknar en försäkring för ett fordon man ännu inte äger.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Jepp!J jonaserik skrev:
Och dessutom så var den fastärgad, så den ville verkligen inte släppa.
Som sagt, tog två timmar och hålet har sett sina bästa dagar.
Nu var detta på en cykelram, så inte det enklaste att spänna upp i pelarborren.
Har jag gjort många ggr. Blir det ingen affär tex. över helgen (innan man kunde skaffa/starta en försäkring med verifiering att den var försäkrad på internet) ringde man bara veckan efter och sa att det vart ingen affär så annulerades försäkringen utan kostnad.V varpan1 skrev:
Det gjorde jag så sent som förra året pga att bilen jag skulle titta på inte gick att teckna försäkring på online. Vissa jänkare är så jobbiga att dom måste räknas på manuellt av personal på bolagen. Dom sa bara att om det inte blev affär under helgen så skulle jag ringa åter på måndag så annulerades den, dom lade inte ens in det i något system för betalning utan hade gjort det på tisdagen i så fall. Nu blev det en annan jänkare som faktiskt hela två bolag kunde tänka sig försäkra online och jag tog det med namn jag kände till och alla tillägg, körde hem, fixade en billigare försäkring och sade upp den dyra med distansavtalslagen.V varpan1 skrev:
Bara att ställa av i samband med ägarbytet eller så ökar du priset motsvarande skatten.V varpan1 skrev:Har annonserat ut en gammal bil, värd under 20k, till försäljning. Jag betalar imorgon fordonsskatten för hela nästa år på flera tusen kronor. Tänkte därför ställa av bilen innan den säljs, för vill inte bjuda de prutande vanliga intressenterna för denna typ av bilar på ett års betald fordonsskatt, utöver deras redan utdragna prutningstaktiker jag får stå ut med. Senast jag var delaktig i en affär med avställda fordon gjordes ägarbytet via webtjänsten, och då kom det upp ett felmeddelande för att fordonet inte var påställt, men valet att ställa på fordonet i samband med ägarbytet fanns i webtjänsten så det borde ha gått. Hur undviker jag en liknande fadäs denna gång? Jag vill helst inte skicka in papper med snigelpost då jag varken litar på postgången eller på köparen av denna bil.