Isakare Isakare skrev:
Kompis blev stoppad i en poliskontroll mitt på dagen.
"Har du koll på din belysning" frågade polisen.
Ja, om inget har gått sönder
"Du har dimljuset tänt, det får man inte ha"
Ja, jag har dimljuset som varselljus dagtid.
"De får bara användas i dimma och regn"
Kompisen hade lite bråttom, slog av dimljusen, på halvljusen och åkte vidare.

Känner nån här till om reglerna ändrats, jag har åkt med dimljus som varselljus dagtid sen jag tog körkort för 45 år sen.
Om jag minns körkortsteorin rätt så har väl dimljus aldrig varit tillåtet att använda som varselljus. Utan endast tillsammans med hel/halvljus vid dimmiga förhållanden?
Däremot har väl nyare bilar typ senaste tio åren blivit typregistrade med varselljus som sitter på samma plats som dimljusen

hsd
Förbjudet att använda dimljus tillsammans med halvljus.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Om jag minns körkortsteorin rätt så har väl dimljus aldrig varit tillåtet att använda som varselljus. Utan endast tillsammans med hel/halvljus vid dimmiga förhållanden?
Däremot har väl nyare bilar typ senaste tio åren blivit typregistrade med varselljus som sitter på samma plats som dimljusen
Jodå dimljus får användas istället för halvljus men bara vid dagsljus.

https://www.transportstyrelsen.se/s...gler/Generella-trafikregler/Fordonsbelysning/

• Gilla
naikon och 2 till
  • Laddar…
RoTe
N naikon skrev:
Dags att plugga på lite mer, både för dig och polisen.

I dagsljus får "annat ljus" användas vilket kan vara dimljus, moderna DRL eller Varselljus (21w glödlampa på Volvo 240 tex).

snaggletooth snaggletooth skrev:
Jodå dimljus får användas istället för halvljus men bara vid dagsljus.

[länk]
Ja då mindes jag fel
"I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus".
Känns som att ordet "ska" är lite tvetydigt? Du SKA använda halvljus men helt ok att inte göra det?

RoTe RoTe skrev:
Dags att plugga på lite mer, både för dig och polisen.

I dagsljus får "annat ljus" användas vilket kan vara dimljus, moderna DRL eller Varselljus (21w glödlampa på Volvo 240 tex).
Har under mina femton år med körkort inte behövt röra dimljusknappen, så jag klarar mig nog. Men tack för uppmaningen.

RoTe
N naikon skrev:
Ja då mindes jag fel
"I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus".
Känns som att ordet "ska" är lite tvetydigt? Du SKA använda halvljus men helt ok att inte göra det?

Har under mina femton år med körkort inte behövt röra dimljusknappen, så jag klarar mig nog. Men tack för uppmaningen.
Det där är ju inte lagtexten så du kan inte läsa den ordagrant.

Jag har heller aldrig haft nytta av dimljus i dimma, dom lyser så dåligt att jag inte ser vitsen med dom.

Vitsen är att de ska lysa under dimman. Hur "bra" eller o-dåligt i jämförelse med halvljus beror på dimman och vilka dimljus det är...och ja, du får använda dimljus istf halvljus dagtid i dagsljus och god sikt.

G
Brukar använda dimljus bak vid tät dimma för att minska chanserna att få repor på dragkroken.

RoTe
G Greger_08 skrev:
Brukar använda dimljus bak vid tät dimma för att minska chanserna att få repor på dragkroken.
Vilket ju är en totalt annan sak än belysning framåt. Glöm dock inte av att släcka det när du ser bilen bakom.

• Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
Jag har aldrig kört i så molning väderlek att jag bara sett dimljuset bak på bilen framför, aldrig heller sett nyttan av enbart dimljusanvändning fram för bättre sikt, men så är jag en 08 med endast 33år 1.000-3.000mil/år på vägen 😚

• Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Dimma så man har nytta av dimljusen fram har vi sällan i Sverige, men nere på kontinenten, i tex Frankrike förekommer det ofta, därför Fransmännen ofta har gult ljus på bilarna, de funkar bättre i dimma.

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kompis blev stoppad i en poliskontroll mitt på dagen.
"Har du koll på din belysning" frågade polisen.
Ja, om inget har gått sönder
"Du har dimljuset tänt, det får man inte ha"
Ja, jag har dimljuset som varselljus dagtid.
"De får bara användas i dimma och regn"
Kompisen hade lite bråttom, slog av dimljusen, på halvljusen och åkte vidare.

Känner nån här till om reglerna ändrats, jag har åkt med dimljus som varselljus dagtid sen jag tog körkort för 45 år sen.
Du får ha dimljus (bara fram) som varseljus så länge de inte är tända tillsammans med halvljuset.

K karlmb skrev:
Du får ha dimljus (bara fram) som varseljus så länge de inte är tända tillsammans med halvljuset.
Det var just det polisen sa att man inte fick ha till kompisen.
Så polisen på Gotland behöver plugga på trafikförordningen.

• Gilla
  • Arg
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det var just det polisen sa att man inte fick ha till kompisen.
Så polisen på Gotland behöver plugga på trafikförordningen.
Kling och Klang är fortfarande verksamma där......🤓

• Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
C
K karlmb skrev:
I realiteten är problemet att det inte ser lika ballt ut om inte båda är tända samtidigt. Tycker vissa...

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.