G Gooli skrev:
Och jag antar att det skulle kosta en hel del att bygga sådana i varenda by.
Att bygga en enkel grusväg för att säkrare/ bekvämare kunna gå och cykla är inte så svårt eller dyrt om man gör det själv, ska däremot Trafikverket eller kommunen anlägga GC väg har det en förmåga att bli väldigt dyrt..

C
K Kurtivan skrev:
[bild]
Det såg ut så där ett tag på Kungsholms Strand mitt i Stockholm.
Men nu är det borta tror jag. Kanske för att bussen går där? Hade det bara varit vanliga trafikanter som klagat på knepiga situationer som uppstår när det inte går att väja som på bilden hade det nog ignorerats, eller bemötts med något goddag-yxskaft-svar.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det såg ut så där ett tag på Kungsholms Strand mitt i Stockholm.
Men nu är det borta tror jag. Kanske för att bussen går där? Hade det bara varit vanliga trafikanter som klagat på knepiga situationer som uppstår när det inte går att väja som på bilden hade det nog ignorerats, eller bemötts med något goddag-yxskaft-svar.
Den vägsnutt jag trafikerar och refererar till, där går all sorts trafik, timmerbilar, bussar, personbilar etc. Från en trevägskorsning mitt i byn så är det bygdeväg ca 500 m åt de tre hållen.

13th Marine 13th Marine skrev:
Tanken är väl att återta lite av vägen från bilarna och ge tillbaka den till fotgängare och cyklister.
Men det fungerar dåligt då bilisterna sällan visar den hänsyn som krävs.
Jaha, då fattar jag, en aktivistlösning från bilhatande tjänstemän.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
C
K Kurtivan skrev:
Den vägsnutt jag trafikerar och refererar till, där går all sorts trafik, timmerbilar, bussar, personbilar etc.
Fast det kanske inte är så intensiv trafik att det ständigt uppstår "situationer"?

K karlmb skrev:
Jaha, då fattar jag, en aktivistlösning från bilhatande tjänstemän.
Så kan man ju tolka det.

Jag ser det som att man försöker hitta en lösning som kan fungera för alla andra också.

C cpalm skrev:
Fast det kanske inte är så intensiv trafik att det ständigt uppstår "situationer"?
Känns iallafall obehagligt att köra vingligt på vägen, följa linjer över backkrön och i kurvor där man helt plötsligt får möte, det kan man ju inte göra

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så kan man ju tolka det.

Jag ser det som att man försöker hitta en lösning som kan fungera för alla andra också.
And then god invented the middle line.

G
K Kurtivan skrev:
Känns iallafall obehagligt att köra vingligt på vägen, följa linjer över backkrön och i kurvor där man helt plötsligt får möte, det kan man ju inte göra
När det känns obehagligt har folk en tendens att köra mera försiktigt. Det är nog tanken med den vägtypen.

G Gooli skrev:
När det känns obehagligt har folk en tendens att köra mera försiktigt. Det är nog tanken med den vägtypen.
Tanken är feltänkt, det finns ingen möjlighet för de som färdas på kanterna att förutse de andra fordonens framfart, om det fortsätter mitt i vägen eller om de åker ut på kanten och på kollisionskurs för dem som är där.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Ghhhaaa.
Nya telefonen har inte utgång för ljud i USB kontakten, jag har inget att spela med i bilen längre.
Bilens BT funkar bra för samtal, den är för gammal.

Isakare Isakare skrev:
Ghhhaaa.
Nya telefonen har inte utgång för ljud i USB kontakten, jag har inget att spela med i bilen längre.
Bara att handla in en Bluetooth adapter då?

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Samma cyniska tänk som miljöpartister använder när de försöker stoppa uppgraderingar av tätt trafikerade vägar.
"Det håller ner farten"...
Så folk fortsätter att köra ihjäl sig tills det blir politiskt omöjligt.

B
Isakare Isakare skrev:
Ghhhaaa.
Nyare telefoner behöver ofta en aktiv omvandlare, typ denna https://www.clasohlson.com/se/Aktiv-horlursadapter-USB-C-till-3,5-mm/p/39-1504
Jag har inte provat ovan adapter utan tog en i mängden när jag googlade.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Kompis blev stoppad i en poliskontroll mitt på dagen.
"Har du koll på din belysning" frågade polisen.
Ja, om inget har gått sönder
"Du har dimljuset tänt, det får man inte ha"
Ja, jag har dimljuset som varselljus dagtid.
"De får bara användas i dimma och regn"
Kompisen hade lite bråttom, slog av dimljusen, på halvljusen och åkte vidare.

Känner nån här till om reglerna ändrats, jag har åkt med dimljus som varselljus dagtid sen jag tog körkort för 45 år sen.

• Wow
Solvskaftet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.