1 203 229 läst ·
17 136 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Vad är detta?K Kurtivan skrev:Ja, så har vi snart kört ett år på det som kallas bygdeväg. Det fungerade jättebra under vintern för då var markeringarna översnöade och alla körde som tidigare. Nu har markeringarna töat fram igen och då ska man alltså köra mitt i vägen igen över backkrön och genom kurvor, det känns helt galet och min tro är att respekten för väglinjer över huvud taget kommer att minska. Det är ett vinglande fram och tillbaka över vägbanan vid möten, väg- och järnvägskorsningar. Dessutom blir man irriterad över en sådan dålig idé och irriterade förare är inte heller bra.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
En väg med överdrivna vägrenar där man kör i mitten på ”kollisionskurs” med mötande
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/bygdevag/
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/bygdevag/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 629 inlägg
Tanken är väl att återta lite av vägen från bilarna och ge tillbaka den till fotgängare och cyklister.
Men det fungerar dåligt då bilisterna sällan visar den hänsyn som krävs.
Men det fungerar dåligt då bilisterna sällan visar den hänsyn som krävs.
En feltänkt tanke är vad det är.13th Marine skrev:
Då det inte alls är någon fredad zon för cyklister och fotgängare så är det en helt galen idé att få dem att tro att de färdas säkert där, bilar måste titt som tätt köra där. En bil som kör på en vanlig väg den kan man räkna ut att den kommer att köra hyfsat rakt, en bil på en bygdeväg vinglar omkring värre än en rattfull pga av möten med andra eller att de vill gardera sig mot frontalkrock i kurvor och på backkrön.
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
OT:Helt rätt!Fotografen skrev:
Vägar är ju gjorda för fordon, dragkärror, hästvagnar, cyklar, bilar lastbilar och sånt, på den tiden man bara gick eller red var det väl stigar det normala.
Förr fick promenerande barn och gamla kasta sig undan bäst de kunde för att klara sig levande hem igen. Jag antar att man vill få bilisterna att ta mer hänsyn till andra trafikanter och inte bara braka på i hastigheten som står på vägskyltarna.
Edit / Föräldrar nu för tiden törs inte släppa iväg sina telningar längs stora vägen för att ta sig till busshållplatsen utan gång / cykelväg. Och jag antar att det skulle kosta en hel del att bygga sådana i varenda by.
Edit / Föräldrar nu för tiden törs inte släppa iväg sina telningar längs stora vägen för att ta sig till busshållplatsen utan gång / cykelväg. Och jag antar att det skulle kosta en hel del att bygga sådana i varenda by.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Troligen en kombination?
Inga problem, om det spricker i en lagning anger du datumet det sprack i skadeanmälan/vid rutbytet. Det blir alltså en ny skada med ny självriskC cpalm skrev:Apropå laga testade jag idag för första gången att "laga" stenskott.
Är ju ingen ny metod idag, men måste säga att man verkligen lyckats haussa upp detta till skyarna med all reklam kring detta. Man förstår ju att det inte blir osynligt, men att det visuellt skulle bli värre än vad det var innan hade jag inte räknat med 😕
De friskriver sig ju dessutom från allt. Inga som helst garantier för någonting. Någon som vet hur försäkringsbolagen ställer sig om det ändå visar sig att glaset behöver bytas? Man får ju normalt inte ersättning mer än en gång för en skada...
Verkligen inget som kan rekommenderas för den som inte sedan innan vet hur resultatet blir, om skadan sitter i synfältet.