Intet Intet skrev:
Du menar att en annan firma mycket väl kan laga det?
Inte konstigt ifall han inte klarade att löda aluminium. Det är verkligen engångsgrejor, som gjorda för återvinning. Att byta cellpaketet istället är ju liksom tanken med dessa.

Bytte just bromsar på Transiten bak, skruvok.
Upptäckte att höger ok ska skruvas in åt vänster, aldrig varit med om de förr.
Det mest märkliga är att jag har bytt klossar tidigare på denna bil och inte lagt märke till det ??

• Wow
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bytte just bromsar på Transiten bak, skruvok.
Upptäckte att höger ok ska skruvas in åt vänster, aldrig varit med om de förr.
Det mest märkliga är att jag har bytt klossar tidigare på denna bil och inte lagt märke till det ??
På den transit jag hade tidigt i bygglivet var vissa bultar vänstergängade på ena sidan på bilen. Kan inte minnas om det var hjulbultar eller navbulten. Det var ett helvete att få loss detta innan man insåg att så var fallet.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Som jänkelastbilar från hedenhös

• Gilla
Intet
  • Laddar…
galento
MathiasS MathiasS skrev:
På den transit jag hade tidigt i bygglivet var vissa bultar vänstergängade på ena sidan på bilen. Kan inte minnas om det var hjulbultar eller navbulten. Det var ett helvete att få loss detta innan man insåg att så var fallet.
Även vanligt på Moparbilar att hjulmuttrarna har olika gängning beroende på sida på bilen.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tror vänstergängade bromsok förekommer på franska bilar också.
Har en sats med bromsoksverktyg där det är vänstergängat.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
svesse84 svesse84 skrev:
Tror vänstergängade bromsok förekommer på franska bilar också.
Har en sats med bromsoksverktyg där det är vänstergängat.
Aha, jag skruvar inte Franska bilar och har inte stött på det förut.
Jag gjorde vänster sida först och verktyget funkade utmärkt, men på höger blev det tvärstopp när jag skulle skruva, tog en stund innan jag fattade vad som var felet.

Det är väl standard på bilar där handbromsen trycker direkt på cylindern och sköter justeringen? Jag har stött på det flera gånger, men kanske bara på bilar med Fransk grundkonstruktion?

nä majoriteten har kolvar som skruvas in medsols oavsett vilken sida oket sitter på.

Nu får jag skämmas 🫣
Åkte till besiktningen trots att jag hört att det läcker lite.
Besiktningsprotokoll för en Lexus IS250 med anmärkning om avgassystemläckage, utfärdat i Stockholm Ekerö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Ledsen
Bjober och 2 till
  • Laddar…
C
Isakare Isakare skrev:
Vissa ser besiktningen som en hyfsat prisvärd felsökning. Hoppas du passade på att be dem visa exakt var läckaget sitter någonstans och vad de tror man kan göra för att fixa det 😂

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vissa ser besiktningen som en hyfsat prisvärd felsökning. Hoppas du passade på att be dem visa exakt var läckaget sitter någonstans och vad de tror man kan göra för att fixa det 😂
Gick inte att se, det sitter en massa värmeskyddsplåtar runt främre delen, nån stans där låter det.
Han sa "Fick avgasvärden som tyder på läckage, inte att det är nått fel på motorn"

Gneket/klonket jag skrivit om förut hittade han inte.

Isakare Isakare skrev:
Nu får jag skämmas 🫣
[bild]
De är såna kunder de gillar, skäms inte!

Använde en sådan här på en Saab 9000 som stått hela vintern i lada.

3 startförsök på ca 5 sek vardera sedan hoppa den igång.
Aldrig använt en sådan här mackapär så jag blev imponerad.

• Bärbar starthjälp 12V med 600 A från Biltema, använd för att starta en Saab 9000 efter vinteruppehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TorbjornEd och 3 till
  • Laddar…
Ja, så har vi snart kört ett år på det som kallas bygdeväg. Det fungerade jättebra under vintern för då var markeringarna översnöade och alla körde som tidigare. Nu har markeringarna töat fram igen och då ska man alltså köra mitt i vägen igen över backkrön och genom kurvor, det känns helt galet och min tro är att respekten för väglinjer över huvud taget kommer att minska. Det är ett vinglande fram och tillbaka över vägbanan vid möten, väg- och järnvägskorsningar. Dessutom blir man irriterad över en sådan dålig idé och irriterade förare är inte heller bra.

• Gilla
  • Wow
  • Arg
Isakare och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.