1 204 301 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Teknikens Värld test av sommardäck.
https://static.bonniernews.se/images/64/a4/64a4ff437bbf4a4aa4038986baca36bc/annan/2560.jpg
https://static.bonniernews.se/images/64/a4/64a4ff437bbf4a4aa4038986baca36bc/annan/2560.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör på F1-däcket sedan några år. Hade något michelin-däck innan och F1an är avsevärt tystare. Det enda som förvånar lite är att däcken som är tillverkade 2019 nu har antydningar till längsgående sprickor, inte djupa men dock sprickor i botten på mönstret. Det har jag aldrig sett på ett så nytt däck förut. Jag monterade däcken 2021.
Vad jag saknar i många tester är livslängd. Hur många mil klarar däcken innan det är dags att köpa nya?
Då jag köpte sommardäck senast kollade jag sist av allt in ADAC:s tester och fann att bland mina "topp tre" hade ett av dem en livslängd som låg bara på två tredjedelar av de andras, men ändå ungefär samma pris.
Då jag köpte sommardäck senast kollade jag sist av allt in ADAC:s tester och fann att bland mina "topp tre" hade ett av dem en livslängd som låg bara på två tredjedelar av de andras, men ändå ungefär samma pris.
Hur kom man fram till att ta med Sonix som billigdäck?Mats-S skrev:
Utan att veta är det min känsla att typ Landsail och Linglong (och något märke till) hör till de som säljs i massor och borde vara av större intresse att få reda på hur de ligger till jämfört med premium?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Får jag gubbgoogla så har man bara skickat ut förfrågan till alla, och de som svarar och skickar in däck testar man...
Däckens Treadwear nummer skvallrar om livlängden vs greppjarlh skrev:
Vad jag saknar i många tester är livslängd. Hur många mil klarar däcken innan det är dags att köpa nya?
Tror jag hade gjort det, resultatet borde bli bästIntet skrev:
Renovera. Det var det jag trodde också.
Lämnade in den till en av de mest kända kylarfirmorna i Göteborg. Herdbergs kyl.
[länk]
De kunde inte fixa det utan beställde ett nytt, som inte passade, och sedan ett nytt till, som inte passade ...
Deras förslag var att skicka det till en firma i Danmark som gör ett nytt kylelement i mässing för 5 -6.000.
Ägaren måste ha sålt till klåpare.Intet skrev:
Renovera. Det var det jag trodde också.
Lämnade in den till en av de mest kända kylarfirmorna i Göteborg. Herdbergs kyl.
[länk]
De kunde inte fixa det utan beställde ett nytt, som inte passade, och sedan ett nytt till, som inte passade ...
Deras förslag var att skicka det till en firma i Danmark som gör ett nytt kylelement i mässing för 5 -6.000.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Trodde inte det gick att laga kylare med plastgavlar, men det kanske går?
Hur som helst, Jaguar måste ju vara UK man tittar i först eller? Verkar ju som du lägger en del energi på bilen, är väl synd att köpa något skräp som går sönder snart..
Hur som helst, Jaguar måste ju vara UK man tittar i först eller? Verkar ju som du lägger en del energi på bilen, är väl synd att köpa något skräp som går sönder snart..
Apropå laga testade jag idag för första gången att "laga" stenskott.
Är ju ingen ny metod idag, men måste säga att man verkligen lyckats haussa upp detta till skyarna med all reklam kring detta. Man förstår ju att det inte blir osynligt, men att det visuellt skulle bli värre än vad det var innan hade jag inte räknat med 😕
De friskriver sig ju dessutom från allt. Inga som helst garantier för någonting. Någon som vet hur försäkringsbolagen ställer sig om det ändå visar sig att glaset behöver bytas? Man får ju normalt inte ersättning mer än en gång för en skada...
Verkligen inget som kan rekommenderas för den som inte sedan innan vet hur resultatet blir, om skadan sitter i synfältet.
Är ju ingen ny metod idag, men måste säga att man verkligen lyckats haussa upp detta till skyarna med all reklam kring detta. Man förstår ju att det inte blir osynligt, men att det visuellt skulle bli värre än vad det var innan hade jag inte räknat med 😕
De friskriver sig ju dessutom från allt. Inga som helst garantier för någonting. Någon som vet hur försäkringsbolagen ställer sig om det ändå visar sig att glaset behöver bytas? Man får ju normalt inte ersättning mer än en gång för en skada...
Verkligen inget som kan rekommenderas för den som inte sedan innan vet hur resultatet blir, om skadan sitter i synfältet.
Redigerat:
Är väl bara att "råka" få ett stenskott till, helst ett som är lite större och inte går att laga.
Jag har alltid blivit nöjd med mina lagningar, har man tittat noga så har man sett en prick men inte mer.
Jag har alltid blivit nöjd med mina lagningar, har man tittat noga så har man sett en prick men inte mer.
Hmmm... För mig blev det precis som en "luftbubbla" i glaset. "Chefen" var ute och kikade på det men menade att det är hålet man borrar som syns och att det är vad man kan förvänta sig.nino skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
De ger egentligen inget svar på hur urvalet skett, så här står det:H hydrolift skrev:
Årets test är extra intressant sett ur flera synvinklar. Flertalet nya däckmodeller ställs mot etablerade utmanare, känslan redan nu är att vi står inför en riktig batalj med små skillnader. Pirelli Cinturato C3 och Michelin Primacy 5 är hetaste nyheterna. Båda tillverkarna har tidigare legat i topp i våra tester och vi förväntar oss inget annat nu. Kraven är skyhöga. För Michelins del har tidigare generationer av Primacy oftast presterat riktigt bra, eller till och med vunnit tester – därav de höga kraven. Samtidigt har vi sett sprickor i fasaden även hos världens största däcktillverkare och frågan är given – har de kompromissat rätt eller fel när de utvecklade Primacy 5? Testet får avgöra.