1 204 046 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Du kan köpa fjädern och ta loss fjäderbenet och lämna in på lasses mek och bilverkstad så fixar de det åt dig som ett sidojobb. Större verkstäder vill väl ha in pengarna för delar också medan mindre är lättare att ha att göra med för småjobb, tycker jag åtminstone.
Ser så ut https://www.bilprovningen.se/stationer/strangnas/strangnasMathiasS skrev:
Varför har man inte "täckt" skyltbelysningen i bakljusarmaturen? Måste se konstigt ut när det är mörkt att delar av släpet är "belyst" med vitt ljus som egentligen är avsett att belysa en nummerplåt som inte sitter där...Tokslut skrev:
Konstigt att besiktningsmannen inte hade några synpunkter eller hade han?
De hade inga invändningar, de va tom ok att ha flera backljus på släpet kopplat till bilens dimljuskrets utöver de 4 kopplade till backljuset (är väl inte lag på dimljus)R roli skrev:
De lilla vita ljus som syns äverröstas av de större röda ljuset gissar jag på
Någon som har någok åsikt om följande?
Passat B8, bensinvarianten (TSI 220 hk). Årsmodell 2016. Automatlåda av förmodad modell DQ500.
Det har börjat småklonka och rycka när automatlådan växlar. Vid låga hastigheter, säg mellan stillastående och tvåans växel. Ibland rycker det rejält.
VW har servicetider först efter påsk, och vi behöver bilen till fjällen innan dess. Vid tidigare service har de noterat att en packning mellan växellådan och motorn (eller liknande) behöver bytas, men det påstods samtidigt ej vara akut. Inga felkoder vad jag kan se (avläst själv, via sån bluetooth-grunka man sätter i OBD-porten).
Vågar vi köra med bilen, eller är nästa, närmaste steg totalhaveri av lådan?
Passat B8, bensinvarianten (TSI 220 hk). Årsmodell 2016. Automatlåda av förmodad modell DQ500.
Det har börjat småklonka och rycka när automatlådan växlar. Vid låga hastigheter, säg mellan stillastående och tvåans växel. Ibland rycker det rejält.
VW har servicetider först efter påsk, och vi behöver bilen till fjällen innan dess. Vid tidigare service har de noterat att en packning mellan växellådan och motorn (eller liknande) behöver bytas, men det påstods samtidigt ej vara akut. Inga felkoder vad jag kan se (avläst själv, via sån bluetooth-grunka man sätter i OBD-porten).
Det finns ju fler än vw som kan reparera dessa lådor. Var i landet finns du?A Alexander HB skrev:Någon som har någok åsikt om följande?
Service av haldexkoppling (gen 5) ingår inte i den vanliga servicen hos vw. Bilen har gått 13" och detta förklarar varför fyrhjulsdriften inte fungerade i vintras... 😳👎
Så ut och fixa era pumpar nu! 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så ut och fixa era pumpar nu! 😊
Motorservicen på jaggan går vidare i maklig takt och nu är det dags att slipa ner ventilspelsshimsen till rätt spel.
Har provat att fästa de i en svarvchuck och dragit en liten portabel slip fram och tillbaka över ytan. Principen verkar fungera bra men slipskivan är alldeles för grov.
Jag har bara hittat två finkorniga på verktygsboden. Det står tyvärr inte hur finkorniga de är.
Så, har ni något tips på finfina slipskivor i storleken 150-200, 20, hålet är 20 det med men större hål bruka funka det med, med hjälp av adaptrar.
Jag behöver alltså få en så slät yta som det bara går.
https://verktygsboden.se/maskin-tek...behor/slipskivor/slipskiva-200x25x32-wa80-vit
https://verktygsboden.se/maskin-tek...r/slipskiva-form-1-150x20x32-89a60m5av217-vit
Har provat att fästa de i en svarvchuck och dragit en liten portabel slip fram och tillbaka över ytan. Principen verkar fungera bra men slipskivan är alldeles för grov.
Jag har bara hittat två finkorniga på verktygsboden. Det står tyvärr inte hur finkorniga de är.
Så, har ni något tips på finfina slipskivor i storleken 150-200, 20, hålet är 20 det med men större hål bruka funka det med, med hjälp av adaptrar.
Jag behöver alltså få en så slät yta som det bara går.
https://verktygsboden.se/maskin-tek...behor/slipskivor/slipskiva-200x25x32-wa80-vit
https://verktygsboden.se/maskin-tek...r/slipskiva-form-1-150x20x32-89a60m5av217-vit