1 202 398 läst ·
17 129 svar
1202k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Finns nu i min Saab. Det är nu vad folk säger annars då man kollar runt.
e: hum, inlägger jag svarade på försvann, men jag tror vad som pågår här annars är en språkförbistringfråga, olika namn för samma saker.
e2: Vevor har detta, ser ut som biltemas dyraste, men billigare, gör alla typer:
https://eur.vevor.com/hydraulic-tub...g-tool-45-for-3-16-to-3-8-tube-p_010597533708
e: hum, inlägger jag svarade på försvann, men jag tror vad som pågår här annars är en språkförbistringfråga, olika namn för samma saker.
e2: Vevor har detta, ser ut som biltemas dyraste, men billigare, gör alla typer:
https://eur.vevor.com/hydraulic-tub...g-tool-45-for-3-16-to-3-8-tube-p_010597533708
Redigerat:
Någon som har erfarenhet av Mercedes luftfjädring, verkstan konstaterade att det läcker vid nipplarna till bälgarna bak, de menar att det är vid gängorna mellan nippel och bälg och att det är lika bra att byta allt.
Jag tänker att detta borde gå att få tätt, byta nipplarna och dra på gängtätning, nu är de ju iofs gängade i plasten men vad säger ni, någon som gjort ngt liknande?
Jag tänker att detta borde gå att få tätt, byta nipplarna och dra på gängtätning, nu är de ju iofs gängade i plasten men vad säger ni, någon som gjort ngt liknande?
Det finns många som skrivit om detta på nätet. Det är rätt usel kvalitet på alltihop, men kan ofta gå att fixa med enkla medel så länge det inte är en bälg eller så som pajat.D djac skrev:Någon som har erfarenhet av Mercedes luftfjädring, verkstan konstaterade att det läcker vid nipplarna till bälgarna bak, de menar att det är vid gängorna mellan nippel och bälg och att det är lika bra att byta allt.
Viktigt också är att aldrig köra runt när det kommit varningar om nivåkontrollen, eftersom det ofta är att den sjunker över tid pga olika läckage. Och sedan får kompressorn jobba övertid för att orka fylla på allt som läckt ut. Och den är inte gjord för det trots sitt höga pris, och då byter folk den, men fattar inte att de också måste åtgärda läckan.
Är nog lika konstruktion som på bmw. Dessa tätar endast med gängtätning. Kan även vara nippeln som är dålig , men köp nya nipplar och prova byt.D djac skrev:Någon som har erfarenhet av Mercedes luftfjädring, verkstan konstaterade att det läcker vid nipplarna till bälgarna bak, de menar att det är vid gängorna mellan nippel och bälg och att det är lika bra att byta allt.
Köpte Lidls dubbelkoningsverktyg idag då jag var en vända till stan:
Riktigt enkelt och snabbt är det och enligt mig, ett bra resultat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt enkelt och snabbt är det och enligt mig, ett bra resultat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående fjädring; höger bakfjäder har gått av på dotterns Prius -07 och vi funderar på om det är vettigt att byta komplett fjäderben båda sidor eller om vi ska nöja oss med enbart den trasiga fjädern? Har sett på skruvat.se för 3 000kr och undrar om det är bra grejer, priset kanske är för bra?
Märkesverkstaden vill ha 6700:- för enbart fjädern.
Har sett ett tiotal videor från både proffs och hemmafixare utan att bli helt avskräckt
Vad tror bilfolket?
Märkesverkstaden vill ha 6700:- för enbart fjädern.
Har sett ett tiotal videor från både proffs och hemmafixare utan att bli helt avskräckt
Vad tror bilfolket?
Byta fjäder är läskigt. Verktygen man typiskt skaffar sig som privatperson är inte speciellt starka.
När jag hade av en fjäder för något år sen tog jag loss fjäderbenet och lämnade in det för byte på verkstan, men 3000kr för bara fjädern låter rätt dyrt. Autodoc har dem för några hundra per sida.
När jag hade av en fjäder för något år sen tog jag loss fjäderbenet och lämnade in det för byte på verkstan, men 3000kr för bara fjädern låter rätt dyrt. Autodoc har dem för några hundra per sida.
Läskig är ordet. På filmerna såg det mycket enklare ut att byta hela paketet. Ingen risk med fjädrar som drar iväg.J jhall skrev:
Bra tips om att lämna in fjäderbenet 👍🏻
Sant, och det blir ingen sån för detta byte. Har inte gjort nåt byte själv men det kanske blir ett alternativ. Bara att ringa bärgaren om det går åt skogen 😉