1 191 967 läst ·
17 026 svar
1192k läst
17,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Är det en inbyggd spelare i instrumentpanelen eller en sån där liten låda i skuffen typ?
Lite lätt googlande ger en hint om att det är ett väldigt förekommande felmeddelande när den ev inbyggda HDDn eller SD-kortet har kraschat, kanske finns någon guide på YT t.o.m.?
En fin verksamhet på kvinnodagen.
När rensade ni er fjäderbenstornstallrik senast? Tvåförtins mack-pärsson-ben har (liksom bowlingklotet) tre hål i sin nedre tallrik. För dränering förstås. Men i dessa ligger det gucka, kläk, gurr, bös, gegga, gräsgrusjordolja. Och så samlar det fukt och rostar. Efter 25 000 mil är det läge att rensa här med allehanda pinnar och mejslar. Spola igenom. Man kan torka med värmepistol så blir det också ännu bättre inträngning för Owatrolen. Vilka dofter som sprids i garaget nu! Hoppas detta håller i nästa 25 000.
I ett annat avsnitt ska jag berätta om hur man lättar en 245:a ca 2 kg framtill. Ledtråd: Plastkåpan under motorn är också en smutsfälla.
När rensade ni er fjäderbenstornstallrik senast? Tvåförtins mack-pärsson-ben har (liksom bowlingklotet) tre hål i sin nedre tallrik. För dränering förstås. Men i dessa ligger det gucka, kläk, gurr, bös, gegga, gräsgrusjordolja. Och så samlar det fukt och rostar. Efter 25 000 mil är det läge att rensa här med allehanda pinnar och mejslar. Spola igenom. Man kan torka med värmepistol så blir det också ännu bättre inträngning för Owatrolen. Vilka dofter som sprids i garaget nu! Hoppas detta håller i nästa 25 000.
I ett annat avsnitt ska jag berätta om hur man lättar en 245:a ca 2 kg framtill. Ledtråd: Plastkåpan under motorn är också en smutsfälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite bilhumor.
En verkstad i England fick in en Toyota Hilux som läkte olja enligt kund.
Efter en stunds letande såg de att inget av motor, växellåda mm läkte, men det droppade olja ur höger sparklåda.
På golvet i baksätet (dubbelhytt) låg en dunk olja som inte var tät 😅😂🤣
En verkstad i England fick in en Toyota Hilux som läkte olja enligt kund.
Efter en stunds letande såg de att inget av motor, växellåda mm läkte, men det droppade olja ur höger sparklåda.
På golvet i baksätet (dubbelhytt) låg en dunk olja som inte var tät 😅😂🤣
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Ååhh, min bror har varit bilmek. Denna sanna historia är ca 50 år gammal, om han inte ljög för oss...
En tant klagade på att cittran (tror jag det var) bluddrade och gick dåligt.
Inga som helst fel kunde hittas på verkstaden. Bilen gick klanderfritt.
Till slut kom de på iden att låta tanten demonstrera.
Hon drog ut choken och hängde handväskan där.
Exakt samma historia har jag läst i en gammal Kalle Anka tidning...Bo.Siltberg skrev:
Ååhh, min bror har varit bilmek. Denna sanna historia är ca 50 år gammal, om han inte ljög för oss...
Min fru brukar uppmärksamma mig på det faktum att dessa verkstadshistorier nästan uteslutande handlar om kvinnor trots att det i 9 fall av 10 troligen är männen som lämnar in bilen på verkstaden. Jag undrar om hon ifrågasätter sanningshalten i historierna. 🤔Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Så kan det vara. Vi var båda unga för 50 år sedan. Han hade nog ganska precis börjat jobba. Jag minns det som att det var han som provkörde med tanten. Men han kan ha dragit en vals och jag kommer ju inte ihåg exakt.