1 203 753 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Fick blinkande motorlampa på Kian när det var -25
Fick min icarsoft idag så läste ut felkoden P0299
Hade värde 1000mV på avgastryck sensor, enl AI så ska det ligga på 500mV när bilen är avstängd, så 1000 indikerar att givaren är trasig...
Någon som har koll på om det stämmer?
Hade 1100-1300mV på tomgång och 1300-1800 (kanske mer, lite svårt att ha koll när man kör) vid 80km/h
Hade värde 1000mV på avgastryck sensor, enl AI så ska det ligga på 500mV när bilen är avstängd, så 1000 indikerar att givaren är trasig...
Hade 1100-1300mV på tomgång och 1300-1800 (kanske mer, lite svårt att ha koll när man kör) vid 80km/h
Du får inte trycket i kPa också eller?nino skrev:
Motor?nino skrev:
Har blivit påbackad och fått en skada i plåten när bilen var parkerad på stan, förövaren har inte gett sig tillkänna. Har skrivit polisanmälan. Vad krävs för att man ska få godkänt att trafikskadeföreningen att de tar kostnaden? Är mycket lägre självrisk då än via mitt försäkringsbolag.
Självrisken är 5% av ett prisbasbelopp för godkänd parkeringsskada. Egentligen skall polisen besiktiga skadan för att avgöra om den är orsakad av ett annat fordon, etc. Men iaf i Stockholm anser man sig inte ha tid med sånt så där görs en skrivbordsbedömning baserat på uppgifterna i polisanmälan. Eller så var det iallafall när jag råkade ut för det sist. Inte så "rättssäkert" kan man tycka...K Karl Heinz skrev:
Är det alltså polisen som avgör om jag får skadan betald av tff?C cpalm skrev:Självrisken är 5% av ett prisbasbelopp för godkänd parkeringsskada. Egentligen skall polisen besiktiga skadan för att avgöra om den är orsakad av ett annat fordon, etc. Men iaf i Stockholm anser man sig inte ha tid med sånt så där görs en skrivbordsbedömning baserat på uppgifterna i polisanmälan. Eller så var det iallafall när jag råkade ut för det sist. Inte så "rättssäkert" kan man tycka...
Nja, det är ju försäkringsbolaget som fattar beslutet och det brukar vara svårt att få rätt.C cpalm skrev:
https://www.tff.se/sv/skador/parkeringsskada/
Ja, själva beslutet är ju försäkringsbolaget som fattar. Men som FB förklarat det för mig är grunden för beslutet polisens bedömning av skadan. Till skillnad mot en vanlig vagnskada där FB eller dess anslutna verkstad gör skadebesiktningen. Fast varken polisen eller FB besiktigade bilen i mitt fall, så jag kan vara felinformerad.K Kane skrev:
Parkeringsskador är ett elände. Farsgubbens bil blev påkörd när han var inne i en butik, dock fanns det ett vittne. Men det blev trots det en lång diskussion med FB, föraren och vittnet. Föraren hävdade att han inte hade kört på farsgubbens bil och då blev det ändå ord mot ord och från början ville inte FB acceptera vittnets utsaga - men efter ett antal inlagor fram och tillbaka ändrade de sig.
Jag fick ersättning på TF trots att det inte direkt fanns något vittne till själva skadehändelsen.Isakare skrev:
Det var förvisso i ett publikt kameraövervakat parkeringsgarage, så i princip hade troligen händelsen fångats på kamera, men det var mig veterligen ingen som efterfrågade någon kamerainspelning. Vittne på att bilen var oskadad när den parkerades och skadad när den hämtades, men ingen kontaktade vittnet.
Oavsett vill ju FB att händelsen som sådan polisanmäls, sen får man ju se vad utfallet blir.
Men det är klart, har man ingen vagnskadeförsäkring kan man ju överväga om det överhuvudtaget är värt att blanda in FB.