1 204 264 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
EGR tror jag man inte kommer undan...
Har nog bara med bra service och långa perioder av motorvägskörning att göra...
Har nog bara med bra service och långa perioder av motorvägskörning att göra...
Följer ett antal USA-meckare och vissa delstater har ju inte ens besiktning. Standard att man gör en "emissions delete" när man renoverar en bil...Isakare skrev:
Samtidigt en del som åkt dit på detta då de ansetts vara professionella bilbyggare. Återigen säkert helt olika regler i olika delstater.
Ja, jag har haft några som inte glappat men däremot kärvat och fört ett jävla oväsen. Knirkande, tjutande,ylande, brummande...hsd skrev:
Då tänkte man att om det kärvar så pass så kommer det väl snart glappa upp så det sedvanliga klonk-klonk kommer istället för det går väl att leva med en stund. Men nej, det där jobbiga sängkammargnisslet fortsatte i all oändlighet, eller ja, tills jag bytte stagen då.
Nja, alla problem man läser om idag på dieselmotorer är ju relaterat till avgasreningen, motorn igensatt av sot p.g.a EGR tex.Dan_Johansson skrev:
EGR går ju enkelt att plugga, det gjorde man själv redan på 80 talet på bensinmotorer.
Oftast igensatt av sot, man rensade så den funkade och pluggade röret. När det var dax för besiktning tog man bort pluggen, och Bilprovningen var nöjd, sen hem och i med pluggen igen 🙂
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Jo, jag menade att det inte fanns marknader där man kan köpa en nyare europeisk bil utan EGR...Isakare skrev:
Nja, alla problem man läser om idag på dieselmotorer är ju relaterat till avgasreningen, motorn igensatt av sot p.g.a EGR tex.
EGR går ju enkelt att plugga, det gjorde man själv redan på 80 talet på bensinmotorer.
Oftast igensatt av sot, man rensade så den funkade och pluggade röret. När det var dax för besiktning tog man bort pluggen, och Bilprovningen var nöjd, sen hem och i med pluggen igen 🙂
Finns ingen anledning att plugga EGR på en vanlig portinsprutad bensinare.Isakare skrev:
Nja, alla problem man läser om idag på dieselmotorer är ju relaterat till avgasreningen, motorn igensatt av sot p.g.a EGR tex.
Däcken i testet: Bridgestone Turanza 6, Continental PremiumContact 7, Falken Ziex ZE320, Landsail RapidDragon, Linglong EcoMaster e, Maxxis Premitra HP6, Michelin Primacy 5, Nexen N’Fera Primus SU1 Plus, Nokian Hakka Blue 3 och Pirelli Cinturato C3K Kane skrev:
Gjorde PRAO på bilprovning runt 2000. På 80-tals bilar med vakuum styrda EGR-system testade man systemet med en lite vakuumpump när bilen stod på tomgång. På vissa bilar kunde man även trycka på membranet i vakummklockan. Om tomgången förändrades när man öppnade ventilen så funkade systemet.K karlmb skrev:
Har idag en Volvo från 80-talet som sommarbil. Under dom 10år jag ägt den har dom aldrig testat systemet på besiktningen.
De vet nog inte hur man gör längre, det är för analogt.svesse84 skrev:
Gjorde PRAO på bilprovning runt 2000. På 80-tals bilar med vakuum styrda EGR-system testade man systemet med en lite vakuumpump när bilen stod på tomgång. På vissa bilar kunde man även trycka på membranet i vakummklockan. Om tomgången förändrades när man öppnade ventilen så funkade systemet.
Har idag en Volvo från 80-talet som sommarbil. Under dom 10år jag ägt den har dom aldrig testat systemet på besiktningen.
Nej, det har de slutat med.svesse84 skrev:
Gjorde PRAO på bilprovning runt 2000. På 80-tals bilar med vakuum styrda EGR-system testade man systemet med en lite vakuumpump när bilen stod på tomgång. På vissa bilar kunde man även trycka på membranet i vakummklockan. Om tomgången förändrades när man öppnade ventilen så funkade systemet.