Och det är väl egentligen bättre att det finns ett flöde av restaurerade eller nya delar att beställa och då skickar man skrotbilarna på materialåtervinning istället.

Fast det är problem med kvalitén på många nya delar och OEM finns inte längre för många märken, då vore det bra med en reservdelsbil eller två, tyvärr har man inte det utrymmet. Sen går ju utvecklingen mot att försvåra det allt mera på den fronten också, och OEM reservdelarna tillverkas allt kortare tider.

• Gilla
  • Ledsen
karlmb och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har du sett siffror på det?
Nej. Bara en känsla.
Nu med internet så har ju skrotarna delar lättbeställda.

Redigerat:
K Kane skrev:
Nej. Bara en känsla.
Nu med internet så har ju skrotarna delar lättbeställda.
Bara de vanligaste modellerna.
Bildelsbasen har blivit sämre o priserna högre.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Kollade på drag till Berlingon och det är nästan dyrare på bildelsbasen än att köpa ett nytt med elsats på dragkrokskungen eller liknande sidor

• Gilla
  • Arg
cpalm och 2 till
  • Laddar…
RoTe
nino nino skrev:
Kollade på drag till Berlingon och det är nästan dyrare på bildelsbasen än att köpa ett nytt med elsats på dragkrokskungen eller liknande sidor
Ja jag köpte ett nytt delbart, billigare än skroten.

G Gooli skrev:
Folk har överlag fått det bättre ställt och tycker inte det är värt att stå i leran och skruva loss gamla delar.
De som fortfarande skruvar själva köper sina delar från trodo, autodoc och andra till priser som förr var svåra att finna.
Nu var problemet här att det inte är möjligt ibland att ens hitta nya delar. Samt att Sveriges höga fana inom återvinning och cirkularitet ju måste avspeglas i verklig politik.
Självplockning har varit närmast en folkrörelse i Sverige och nu är det stoppat av några idioter på Naturvårdsverket.

• Gilla
  • Älska
TommyC och 1 till
  • Laddar…
(Privat)bilhatarreligionen har fått styra bland myndigheter för länge.

• Gilla
  • Arg
vcx och 3 till
  • Laddar…
C
G Gooli skrev:
De som fortfarande skruvar själva köper sina delar från trodo, autodoc och andra till priser som förr var svåra att finna.
Absolut, så länge det är den vanligaste %:en av bilens delar du skall ha. Men de mer udda delarna finns inte på eftermarknaden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bytte stötdämpare för att de läckte olja och att det i samma veva kom ett ljud jag trodde hörde ihop med stötdämparen på höger sida, nått som funkar/gnekar när man kör i gupp.
Men det var inte stötdämparna, för ljudet finns kvar. Får se om besiktningen hittar nått glapp, för det gjorde inte jag.
Men positivt är att jag har mycket bättre bromsar nu, fick renovera glid pinnarna, det hade verkstaden som bytte skivor och klossar innan jag köpte bilen inte gjort 🤬 fan att verkstäder inte kan göra nått ordentligt.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
C
Isakare Isakare skrev:
nått som funkar/gnekar när man kör i gupp.
Det är inte fjädern som gått av? Om den gått av i änden kan det vara svårt att se om man inte specifikt tittar efter det.

G
@Isakare Kan det vara en bussning till krängningshämmaren som glappar / låter? Där den är fäst vid underredet alltså.

Isakare Isakare skrev:
Bytte stötdämpare för att de läckte olja och att det i samma veva kom ett ljud jag trodde hörde ihop med stötdämparen på höger sida, nått som funkar/gnekar när man kör i gupp.
Men det var inte stötdämparna, för ljudet finns kvar. Får se om besiktningen hittar nått glapp, för det gjorde inte jag.
Men positivt är att jag har mycket bättre bromsar nu, fick renovera glid pinnarna, det hade verkstaden som bytte skivor och klossar innan jag köpte bilen inte gjort 🤬 fan att verkstäder inte kan göra nått ordentligt.
Krängninghämmarstag?

hsd
K karlmb skrev:
Krängninghämmarstag?
Så kallat klapperstag

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Läste just om en Peugeot 308 -16 1,6 HDi där motorn just rasat.
Bilen har gått 146.000 mil !!!
Tydligen 2 förare som kört den ca 115 mil per dag, var och varför framgår inte.
Tydligt var att motorn inte hade AdBlue, DPF och EGR.
Om bilen saknat det från början eller om det är bortplockat går inte heller att läsa.
Finns det marknader som inte har krav på detta ??

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.