1 203 407 läst ·
17 139 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Det bedöms inte vara en hållbar affär med tanke på de nya krav som införts efter en dom i Sverige. Bilar är avfall när de en gång lämnat in på skroten, och då ska ingen annan än auktoriserade bilskrotare kunna ens ta på delarna.K Kane skrev:
Man är därmed hänvisad till de gångbara vanligaste delarna som dessa bedömer lönt att demontera o lägga i lager.
Det är väl lite mittemellan. Naturvårdsverket anser att det är förbjudet (https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/avfall/bilskrotning/#E1275200611) och det har kommit några vägledande domar. Många verkar därefter ha lagt ner den verksamheten (inklusive lokala skroten här), en del verkar köra på ändå tills vidare.K Kane skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Det skulle fö behöva rensas lite på en del myndigheter och länsstyrelser, apropå ämnet.
Ingen dålig gissning, det hade det absolut kunnat vara.K karlmb skrev:
I min mening behöver man backa för långt i årsmodell för att de skall vara byggda som stridsvagnar och hålla länge. De är även lite för stora, tunga och törstiga för min smak.
En "äldre" Volvo hade också varit ett alternativ, då pratar vi fram till 940.
Mitt val föll på en manuell Subaru Legacy -05 2.0L utan turbo.
Letade nog nära nog 1år innan rätt exemplar dök upp, de flesta som var till salu fanns långt norrut och hade rullat många många varv runt jorden.
Köpte till slut drömexemplaret straxt innan den fyllde 20 år o den hade då rullat under 10.000mil, stått i varmgarage hela livet och aldrig vinterkörd. 1 ägare sen ny, en äldre dam, jag köpte av dödsboet.
Som man kunde förvänta sig fick jag byta koppling ganska direkt, passade på att konvertera till ett normalt svänghjul..... som natt o dag, nu är det helt underbar känsla i kopplingen.
Enda smolket i bägaren är att det tar emot som tusan att bruka den när det är saltslask ute, det lutar faktiskt åt att skaffa en "offerbil" att använda de perioder på året som dessa förhållanden råder....
Så kan det väl också vara att intresset för självplock minskat rejält.C cpalm skrev:
Ökade miljökrav och därmed kostnader för att ha en stor yta fylld med "bilvrak" är enligt mig största bidragande orsaken, det är inte längre tillåtet att hur som helst bara ställa upp en massa bilvrak. Förr när detta var mer "oreglerat" så kunde man ha få lönsamhet i att någon kom o plockade bort en bit som drog in några hundralappar lite då o då...K Kane skrev:
Sen har ju "intresset" minskat också, även om jag anser att det är en grov förenkling av det hela. Det är enligt mig mer möjligheterna att alls laga och reparera nyare bilar som minskat snarare än intresset.
Ur ett miljöperspektiv är ju återanvändande av begagnade bildelar en fullständigt lysande affär.
Problemet är ju att all byråkrati runt omkring drar upp kostnaderna så pass att det många gånger är svårt att konkurrera mot nytillverkade delar från nån eftermarknadstillverkare.
Säkert. Tror i och för sig inte aldrig det varit en så stor grej, men det avspeglar ju tillgängligheten av äldre fordon att plocka delar från, vare sig det är självplock eller att skroten demonterar "på beställning".K Kane skrev:
Bilskrotarna fick ett klientel som inte kunde sköta sig, stal saker, förstörde och skulle pruta på allt. De började tröttna långt innan alla regler dök upp.
Ord från en bilskrotare jag kände "Vi kan ju inte ha vakter och kroppsvisiterar alla" de stängde självplocken redan för 20 år sen, kostade mer att ha den öppen än stängd.
Ord från en bilskrotare jag kände "Vi kan ju inte ha vakter och kroppsvisiterar alla" de stängde självplocken redan för 20 år sen, kostade mer att ha den öppen än stängd.
Får mig att tänka på en kompis som jobbade på DinBil/V.A.G./VW Groupe (för er utanför Sthlm)Isakare skrev:
Kvalitet min vänner.
Ni som mekar gamla bilar vet hur rostigt och jävligt det kan vara.
Byter stötdämpare på Lexusen, tänkte att det som vanligt blir ett äventyr när prylarna suttit i 21 år och gått över 30" mil.
Men det blev inget äventyr alls, nog ett av det enklaste byten jag gjort.
Allt var ju givetvis gömmt bakom tjocka lager av vägbös, men efter borstat av med stålborste hittade jag skruvskallar och sprintar som bara var att skruva bort.
[bild][bild][bild][bild]
Han sålde Avgasrör till 90-tals Audis där ägarna tyckte att avgasröret har ju hållt så länge (10+år) så jag köper original igen. Men de nya oriiginal var ju inte av samma kvalit'e som de som monterades från fabrik på 90-talet. 😢
För er som inte var gamla nog då så byttes avgasrör ganska ofta förr på bilar och det har fått mig att bara ta i rostfria rör när ett system skall bytas
Folk har överlag fått det bättre ställt och tycker inte det är värt att stå i leran och skruva loss gamla delar.
De som fortfarande skruvar själva köper sina delar från trodo, autodoc och andra till priser som förr var svåra att finna.
De som fortfarande skruvar själva köper sina delar från trodo, autodoc och andra till priser som förr var svåra att finna.