K Kasken skrev:
Detta är en kraftigt bidragande orsak till att jag aldrig kommer äga eller bruka en "modern" bil. Förbränningsmotor eller el-drift har inget med saken att göra. Det är all denna uppkopplade tingeltangel o krimskrams som kräver användaravtal som kräver att jag delar med mig av den data mitt beteende genererar som blir den hårda röda linjen jag vägrar kompromissa med.

För mig personligen är det egentligen inte ens en uppoffring att då ingen av dessa "smarta" uppkopplade funktioner i nyare bilar intresserar mig.
Jag håller hellre min gamla -04 i perfekt mekaniskt skick och lagar rost efter behov istället. Till en bråkdel av ägandekostnaden. Dessutom gör det att jag har en bil jag kan lita 100% på alla dagar om året.
Jag antar att du inte äger någon mobiltelefon heller?

• Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
C
K Kasken skrev:
Jag håller hellre min gamla -04 i perfekt mekaniskt skick och lagar rost efter behov istället.
Frågan är vad man gör när den är "slut"? Det lär ju knappast gå att hålla liv i dem i all evighet, som man kan göra med en 60-talare.

• Gilla
Kasken
  • Laddar…
Unikt namn
K Kasken skrev:
Detta är en kraftigt bidragande orsak till att jag aldrig kommer äga eller bruka en "modern" bil. Förbränningsmotor eller el-drift har inget med saken att göra. Det är all denna uppkopplade tingeltangel o krimskrams som kräver användaravtal som kräver att jag delar med mig av den data mitt beteende genererar som blir den hårda röda linjen jag vägrar kompromissa med.

För mig personligen är det egentligen inte ens en uppoffring att då ingen av dessa "smarta" uppkopplade funktioner i nyare bilar intresserar mig.
Jag håller hellre min gamla -04 i perfekt mekaniskt skick och lagar rost efter behov istället. Till en bråkdel av ägandekostnaden. Dessutom gör det att jag har en bil jag kan lita 100% på alla dagar om året.
Ja det är lite mörkt hur alla (tech-)bolag blivit som dystopin 1984 i jakten på användardata att analysera.

Vem kunde tro för 20år sedan att google mfl skulle realtidsspåra varenda individ på hela klotet? 😐

Det finns en poäng med att hålla liv i icke uppkopplade saker som inte självdör efter en over-the-air uppdatering.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Frågan är vad man gör när den är "slut"? Det lär ju knappast gå att hålla liv i dem i all evighet, som man kan göra med en 60-talare.
En fråga som väger tungt för mig. Förr eller senare kommer man tvingas röra i bajskorven.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag antar att du inte äger någon mobiltelefon heller?
Jodå.
Men jag nyttjar inte programvara från de stora tech-bolagen i den, allt är open source, som jag använder till allt vardagligt.
Är dock mycket återhållsam med att involvera den i "allt", 95% används den som just telefon och sms. Utöver det finns en mailklient och en kalender. Det är nog allt....
C cpalm skrev:
Varför skulle inte det gå?

Jag har högt räknat runt 40år kvar att köra bil. När man märker att det börjar bli svårare o svårare att få tag i delar så får man väl bunkra upp med sånt som är unikt för just min bil. Utöver det får man väl köpa upp några exemplar med samma kaross och drivlina o ställa undan som reservdelsbilar.
Jag har dock gjort ett medvetet val av bil med denna aspekt i åtanke. Den har mycket slitdelar som är samma mellan stor mängd olika bilar och modeller. Dessutom finns en stor skara entusiaster och eftermarknadstillverkade delar och tillbehör.
Enda orosmolnet jag ser är att jag inte finner det fullständigt otänkbart att bensin slutar säljas till konsument som drivmedel innan det är dags att lämna ifrån mig lappen... Osannolikt absolut, men inte helt omöjligt.

Fixade ett problem med Prius -07. Bakluckan öppnade inte, vilket lär vara ett allmänt känt fenomen. Elektroniken täcks av gummiöverdrag som smälter o klibbar i värme. Självklart stelnar det i kyla. Efter lite YouTube tips blev lösningen att ta loss lite panel, monter ner lifthandtaget och rens bort gummit så gott det gick. McGyver lösning med en bit cykelslang som väderskydd. Works like a charm.
Missade fotot på kletet. Det hade satt sig i den fjäderbelastade tryckknappen.

• Interiör av en bildörr med synliga kablar och elektronik, monterad i en röd dörrpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilens registreringsskylt i närbild med en röd avgasrörsdetalj ovanför, inklusive en dekal med numret 11.
    Skapa konto
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bra (dålig?) tajming med tanke på Kalla Faktas avslöjanden om Klarna i tisdags 🙂
([länk])
Oj då.... kanske har kastat 588 spän i sjön...

Kvalitet min vänner.
Ni som mekar gamla bilar vet hur rostigt och jävligt det kan vara.
Byter stötdämpare på Lexusen, tänkte att det som vanligt blir ett äventyr när prylarna suttit i 21 år och gått över 30" mil.
Men det blev inget äventyr alls, nog ett av det enklaste byten jag gjort.
Allt var ju givetvis gömmt bakom tjocka lager av vägbös, men efter borstat av med stålborste hittade jag skruvskallar och sprintar som bara var att skruva bort.
Rostig och smutsig fjäderbensfäste på ett fordon, med en närbild av muttern och sprucken yta.
Skapa konto
Rostigt bilupphängningssystem med gummibussningar och metallstänger, fotograferad på ett verkstadsgolv.
Skapa konto
Rostig bult och mutter monterad på ett metallfäste av ett fordonsdel vid hjulupphängningen, med en blå domkraft synlig i bakgrunden.
Skapa konto
Bilstötdämpare fastspänd i ett skruvstäd på en arbetsbänk i en verkstad, omgiven av verktyg och rengöringsprodukter.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
RoTe och 12 till
  • Laddar…
C
K Kasken skrev:
Tänker att en 90-talare ändå innehåller en ansenlig andel specialdelar som i princip är omöjliga att reparera/renovera/tillverka. Efter att ha snackat lite med lokala skroten här och bildat sig en bättre bild av hur branschen fungerar, inte minst nu när självplock förbjudits, blir man lite mörkrädd om man tror att det är räddningen när nya delar inte längre går att köpa. De sparar enbart sådant som är lättsålt, nästan tvärtemot vad en annan anser vara de mest värdefulla delarna 😟

Sen är det ju inte bara att t.ex. slänga in ett generiskt bromssystem när det gamla är slut, som man gör i en 60-talare.

• Ledsen
  • Arg
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jodå.
Men jag nyttjar inte programvara från de stora tech-bolagen i den, allt är open source, som jag använder till allt vardagligt.
Är dock mycket återhållsam med att involvera den i "allt", 95% används den som just telefon och sms. Utöver det finns en mailklient och en kalender. Det är nog allt....

Jag har högt räknat runt 40år kvar att köra bil. När man märker att det börjar bli svårare o svårare att få tag i delar så får man väl bunkra upp med sånt som är unikt för just min bil. Utöver det får man väl köpa upp några exemplar med samma kaross och drivlina o ställa undan som reservdelsbilar.
Jag har dock gjort ett medvetet val av bil med denna aspekt i åtanke. Den har mycket slitdelar som är samma mellan stor mängd olika bilar och modeller. Dessutom finns en stor skara entusiaster och eftermarknadstillverkade delar och tillbehör.
Enda orosmolnet jag ser är att jag inte finner det fullständigt otänkbart att bensin slutar säljas till konsument som drivmedel innan det är dags att lämna ifrån mig lappen... Osannolikt absolut, men inte helt omöjligt.
Merca?

C cpalm skrev:
Tänker att en 90-talare ändå innehåller en ansenlig andel specialdelar som i princip är omöjliga att reparera/renovera/tillverka. Efter att ha snackat lite med lokala skroten här och bildat sig en bättre bild av hur branschen fungerar, inte minst nu när självplock förbjudits, blir man lite mörkrädd om man tror att det är räddningen när nya delar inte längre går att köpa. De sparar enbart sådant som är lättsålt, nästan tvärtemot vad en annan anser vara de mest värdefulla delarna 😟

Sen är det ju inte bara att t.ex. slänga in ett generiskt bromssystem när det gamla är slut, som man gör i en 60-talare.
Det här med självplockning blir en sån sak vi måste berätta för våra barnbarn. Det är så jävla sjukt att klockorna stannar.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:

Jag tog över svärfars C5a för ett antal år sen. Den var en fullutrustad med v6a, skinnklädsel, GPS (det var en 02a så kartorna var lite utdaterade), mm
Vi hade den som extra bil för ungarna när de bodde hemma, sen när de flyttade och bilen fick problem med besiktningen så sålde jag den. Hittade en pensionerad Citroen mek som var kär i C5orna, han skulle köpa 3st för att ha självplock hemma, hoppades lägga ut max 10tkr totalt (min fick han för 3). Jag tror inte det går att komma billigare undan med bilägande än så, men det kräver ju kunskap, tid och ett eget garage.

• Gilla
Kasken och 2 till
  • Laddar…
C
K karlmb skrev:
Det här med självplockning blir en sån sak vi måste berätta för våra barnbarn.
Inte bara i Sverige heller, även i USA försvinner tydligen de traditionella skrotbilsupplagen i rasande takt just nu.

• Ledsen
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
nte minst nu när självplock förbjudits,
Är det förbjudet i lag eller är det branschens val?

K Kane skrev:
Är det förbjudet i lag eller är det branschens val?
Misstänker en ohelig allians.

• Wow
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.