1 203 400 läst ·
17 139 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Framtiden ser inte ljus ut
https://edition.cnn.com/2026/02/19/business/automakers-selling-driving-data-to-insurance
https://edition.cnn.com/2026/02/19/business/automakers-selling-driving-data-to-insurance
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Beställt DVD med skapligt färska kartor till Lexusen, 588:- ink frakt från England, den som sitter i är från 2005. Gick att betala med Klarna, så jag hoppas att det är seriöst.
Spännande o se om det kommer nån, och om man får den att fungera.
Spännande o se om det kommer nån, och om man får den att fungera.
Typ denna:MalZon skrev:
https://www.biltema.se/bilvard/exte...tringsmedel/siktforbattrare-500-ml-2000040453
Lite dubbelpostande, men ikväll fräste jag bort lite på locket till primärhuset för att säkerställa den nya primären inte råkar ta i locket just här. Glad man har en fräs dessa gånger.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt ??
Från att kollat på massa filmer för de river och reparerar motorer med helt osannolika lösningar för att krångla till det, har jag gått över till elbilsreparstioner.
Mycket är ännu värre, inte gjort för att repareras överhuvudtaget. Vi trodde elbilen skulle lösa en massa problem med färre rörliga delar mm, men det blir nog tvärs om, allt beroende på dåliga konstruktioner.
OGS Mechanics tex, har massa att titta på, både el och hybrider.
En bil hade blade batterier, sitter limmade under ett lock. För att lösa upp limmet måste de hälla på en vätska som ska verka i 3 dagar innan limmet lossnar !!! Ta upp en verkstadsplats i 3 dagar för att vänta på ett lim kostar.
Men de har oxå många lösningar som kan göra en reparation mycket billigare än att byta.
Är hybriderna förskonade ?? Nä, lika mycket dumheter där, tex är batteriet på VAGs hybrider 2012-20 inte tätt. De har ett plastlock med packning av tyskt gummi, d.v.s ett som blir stenhårt efter några år (samma problem som på alla inkontinenta BMW mfl)
Vatten i batteriet och elektroniken gör ingen glad.
Finns det några undantag??
Ja faktiskt, har du en Toyota hybrid med visset batteri kan du beställa nya celler och byta själv, 14.500:- ink frakt, några timmars skruvande och den är på banan igen, man behöver inte ens hissa upp bilen, för batteriet sitter i bilen, inte under som på många andra.
På Tesla verkar det mesta av elektroniken gå att komma åt utan att ta ner batteriet, men det verkar vara en av få, oftast har man grisat ihop allt i en enhet.
Från att kollat på massa filmer för de river och reparerar motorer med helt osannolika lösningar för att krångla till det, har jag gått över till elbilsreparstioner.
Mycket är ännu värre, inte gjort för att repareras överhuvudtaget. Vi trodde elbilen skulle lösa en massa problem med färre rörliga delar mm, men det blir nog tvärs om, allt beroende på dåliga konstruktioner.
OGS Mechanics tex, har massa att titta på, både el och hybrider.
En bil hade blade batterier, sitter limmade under ett lock. För att lösa upp limmet måste de hälla på en vätska som ska verka i 3 dagar innan limmet lossnar !!! Ta upp en verkstadsplats i 3 dagar för att vänta på ett lim kostar.
Men de har oxå många lösningar som kan göra en reparation mycket billigare än att byta.
Är hybriderna förskonade ?? Nä, lika mycket dumheter där, tex är batteriet på VAGs hybrider 2012-20 inte tätt. De har ett plastlock med packning av tyskt gummi, d.v.s ett som blir stenhårt efter några år (samma problem som på alla inkontinenta BMW mfl)
Vatten i batteriet och elektroniken gör ingen glad.
Finns det några undantag??
Ja faktiskt, har du en Toyota hybrid med visset batteri kan du beställa nya celler och byta själv, 14.500:- ink frakt, några timmars skruvande och den är på banan igen, man behöver inte ens hissa upp bilen, för batteriet sitter i bilen, inte under som på många andra.
På Tesla verkar det mesta av elektroniken gå att komma åt utan att ta ner batteriet, men det verkar vara en av få, oftast har man grisat ihop allt i en enhet.
Bra (dålig?) tajming med tanke på Kalla Faktas avslöjanden om Klarna i tisdags 🙂Isakare skrev:
(https://www.tv4.se/artikel/1nIKml0h...an-aeldre-fram-till-kalla-fakta-hoerde-av-sig)
Detta är en kraftigt bidragande orsak till att jag aldrig kommer äga eller bruka en "modern" bil. Förbränningsmotor eller el-drift har inget med saken att göra. Det är all denna uppkopplade tingeltangel o krimskrams som kräver användaravtal som kräver att jag delar med mig av den data mitt beteende genererar som blir den hårda röda linjen jag vägrar kompromissa med.Unikt namn skrev:
För mig personligen är det egentligen inte ens en uppoffring att då ingen av dessa "smarta" uppkopplade funktioner i nyare bilar intresserar mig.
Jag håller hellre min gamla -04 i perfekt mekaniskt skick och lagar rost efter behov istället. Till en bråkdel av ägandekostnaden. Dessutom gör det att jag har en bil jag kan lita 100% på alla dagar om året.