Rabbithole Rabbithole skrev:
Vi pratar alltså om en modell som började utvecklas för typ 40 år sedan, för 20 år sedan var den absolut utdaterad. Oavsett om vi pratar 740 eller 940.
Ja.
Naturlagarna har inte ändrats mkt.

K karlmb skrev:
Ja.
Naturlagarna har inte ändrats mkt.
Nej, men den usla design krocksäkerhetsmässigt som 740/940 hade är vi tack och lov förbi

Nej, men den usla design krocksäkerhetsmässigt som 740/940 hade är vi tack och lov förbi
Du jobbar inte med bilutveckling va?

RoTe
K karlmb skrev:
"Jag vet mer än dig pilutta dig *lipar*" 😂

RoTe RoTe skrev:
"Jag vet mer än dig pilutta dig *lipar*" 😂
Exakt.

K karlmb skrev:
Inte just nu, men jag har jobbat med krockbalkar, presshärdade krockskyddsplåtar och soft zone för deformationsstyrning.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
F
Inte just nu, men jag har jobbat med krockbalkar, presshärdade krockskyddsplåtar och soft zone för deformationsstyrning.
Och nu är ju den stora frågan hur lille Kalle skall reagera på det?😂

• Haha
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
Går märkligt nog inte att lossa handbromsen på KIA Pro ceed med den. Kompis köpte en annan som skulle kunna göra det, men det gick inte på den heller. Funktionen fanns, men det hände inte nått.
Annars är den grym, ibland får man slå över till engelska för att fatta, översättningarna är inte hundra.
Men behöver du verkligen lossa handbromsen? Antar att du skall byta belägg och/eller skivor? Lyckades inte backa dom på Kia Optima heller men vände bara spänningen på motorerna.

F fsn skrev:
Men behöver du verkligen lossa handbromsen? Antar att du skall byta belägg och/eller skivor? Lyckades inte backa dom på Kia Optima heller men vände bara spänningen på motorerna.
Jo, går det med, men det ska ju fungera med instrument oxå, funktionen finns, men det hände inget.

RoTe
Isakare Isakare skrev:
Jo, går det med, men det ska ju fungera med instrument oxå, funktionen finns, men det hände inget.
Ganska vanligt på multiläsare att dom inte funkar. En verkstad skulle aldrig bara ha en utan har alltid flera olika av olika tillverkare just för såna problem.

Och du kallar då Volvos system i 7-940 för usla?

K karlmb skrev:
Alla modeller har sina svagheter. Det är cherrypicking att välja just ett krockfall och 2 modeller.
Den generella sanningen är det jag pratar om. Sedan kan jag hålla med om att Renaulten gör ett mkt bra jobb i denna situation. Gissa vem det var som lärde Renault grunderna i krocksäkerhet...?
Du har nog kört fast lite här tror jag, 20 års skillnad i säkerhetsutveckling ska göra denna skillnad, så hade inte Renaulten mosat Volvon hade hade det varit en skräll.

Nå äntligen, jag har spenderat flera helger sittandes obekvämt framför bilen, med några filar som jag brutit av och modifierat för att dom ska rymmas i det trånga utrymmet och flyttat ut spåret för den övre växeln med 1.5mm. Enligt instruktionerna! Måste uppenbarligen ut 1.5mm och man får med en distansring för att flytta ut den övre växeln.

Det är en lite udda konstruktion (tyckte jag), själva skaftet roterar inte, utan den övre växeln har ett rullager som sitter på skaftet, det hålls på plats med en låsring. Kraften överförs från motorn med ett spline-skaft som är gjort av härdat stål

Närbild på en bilmotor med ett monterat lager och distansring på en axel, omgivet av metall och ledningar i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nå med det gjort får man börja rengöra, har försökt skydda det mesta från filspån medan jag arbetade.
Bild av en monterad bilmotorväxel med kedja och täckta komponenter, omgiven av duk och tejp i motorrum.
Skapa konto

Och den nya primären på plats med de nya kedjorna och ny spännare. Allt är så tight så man får lägga kedjorna på båda växlarna och föra in dom på samma gång.
Växelkåpa på ett bilens motor där nya kedjor och en spännare har installerats, med synliga kugghjul och distansringar.
Skapa konto

• Gilla
A bygg och 3 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du har nog kört fast lite här tror jag, 20 års skillnad i säkerhetsutveckling ska göra denna skillnad, så hade inte Renaulten mosat Volvon hade hade det varit en skräll.
20 års utveckling upphäver inte naturlagarna.
En tyngre och längre bil har en fördel som man måste jobba hårt för att kompensera för.
Och även om testet vi ser mot Modus ser övertygande ut vet alla som håller på med passiv säkerhet att det finns många, många fler aspekter när man jämför 2 modeller så här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.