1 203 388 läst ·
17 139 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Går märkligt nog inte att lossa handbromsen på KIA Pro ceed med den. Kompis köpte en annan som skulle kunna göra det, men det gick inte på den heller. Funktionen fanns, men det hände inte nått.nino skrev:
Annars är den grym, ibland får man slå över till engelska för att fatta, översättningarna är inte hundra.
Har bara elhandbroms på Volvon dom andra har hederlig kryckaIsakare skrev:
Men annars kan man göra det mesta på de flesta bilar? 2009 och 2011 är de årsmodellerna för tillfället
Har mest jobbat med BMW -04, -06, -08 och min Lexus -05.nino skrev:
På dessa går det att läsa, kolla och köra absolut alla funktioner, skillnaden är att BMW kan man läsa in på WIN koden automatiskt, Lexusen får jag knappa in manuellt.
Annars har jag lossat handbroms på några VAG, Honda, lagt in service, batteribyten.
Kompisen lånade den till sin nyare MB E klass.....sen köpte han en egen, där funkade tydligen det mesta oxå.
Uppkopplad på Wifi så finns det en massa andra finesser, tex länkar till Youtube om du får en felkod.
Tror den är baserad på Android.
Ja du verkar vara lite fast i det förflutna... Äldre bilar i all ära men de nyare tenderar spöa skiten ur dessa säkerhetsmässigt. Säkerhet brukar vara viktigt för barnfamiljer t.ex. Att sitta å säga "det finns inge annat än SJULEFFE" är lite efterblivet då dessa gamla bakhjulsdrivna Volvos har totalt värdelös krocksäkerhet.K karlmb skrev:
Nu var det TS som vill slippa problem, främst med motor o annat dyrt.RoTe skrev:
Ja du verkar vara lite fast i det förflutna... Äldre bilar i all ära men de nyare tenderar spöa skiten ur dessa säkerhetsmässigt. Säkerhet brukar vara viktigt för barnfamiljer t.ex. Att sitta å säga "det finns inge annat än SJULEFFE" är lite efterblivet då dessa gamla bakhjulsdrivna Volvos har totalt värdelös krocksäkerhet.
Du pratar om säkerhet. Kan upplysa dig om att jag är fullt medveten om detta. Har jobbat med airbagutveckling i 5 år.. Men det är ju en annan fråga.
SJULEFFE? En gammal Volvo 940 har nog dock hyffsad säkerhet jfrt med vilken småbil som helst. Allt är inte antalet airbags eller någon lane-assist.
Sjuleif betyder 740... 940 har marginellt bättre sidokrockskydd men ändå totalt värdelös vid krockvåld framifrån. En modern småbil har deformationszoner som ser till att skydda personerna i bilen. Det är ganska talande att folk inte förstår detta då dom lägger upp bilder på en gammal och en ny bil som krockat och där den nyare bilen ser "helt mosad" ut, så är det meningen att den är "helt mosad". Folk har mycket svårt att förstå att man vill att så mycket som möjligt deformeras utan att påverka kupén, då får man ner krockvåldet maximalt i kraft. Sen att stora bilar som är så populärt idag tenderar klättta över små är en annan femma.K karlmb skrev:Nu var det TS som vill slippa problem, främst med motor o annat dyrt.
Du pratar om säkerhet. Kan upplysa dig om att jag är fullt medveten om detta. Har jobbat med airbagutveckling i 5 år.. Men det är ju en annan fråga.
SJULEFFE? En gammal Volvo 940 har nog dock hyffsad säkerhet jfrt med vilken småbil som helst. Allt är inte antalet airbags eller någon lane-assist.
TS, menar du frågeställaren kanske? Tråden är en allmän biltråd.
Frågeställaren då då...RoTe skrev:
Sjuleif betyder 740... 940 har marginellt bättre sidokrockskydd men ändå totalt värdelös vid krockvåld framifrån. En modern småbil har deformationszoner som ser till att skydda personerna i bilen. Det är ganska talande att folk inte förstår detta då dom lägger upp bilder på en gammal och en ny bil som krockat och där den nyare bilen ser "helt mosad" ut, så är det meningen att den är "helt mosad". Folk har mycket svårt att förstå att man vill att så mycket som möjligt deformeras utan att påverka kupén, då får man ner krockvåldet maximalt i kraft. Sen att stora bilar som är så populärt idag tenderar klättta över små är en annan femma.
TS, menar du frågeställaren kanske? Tråden är en allmän biltråd.
Totalt värdelös... Du tror på allvar att du har en större chans i en småbil pga den är mjukare än en stor Volvo?
Och du tror jag inte vet hur krockzonerna fungerar? Att jag pratar om en mosad bil som usel?
Att en gammal Volvo eller Mercedes saknar noga beräknade o utprovade krockzoner?
Samtidigt inbilar du dig att en superutvecklad krockstruktur kan kompensera mer än vad fysikens lagar vid kollision säger. Som att en tung bil med stora krockszoner är helt värdelös pga den är 20 år gammal. Medan en liten ny bil med små krockzoner och låg egenvikt skyddar bättre vid en frontalkollsion?
Din åsikt är noterad.K karlmb skrev:Frågeställaren då då...
Totalt värdelös... Du tror på allvar att du har en större chans i en småbil pga den är mjukare än en stor Volvo?
Och du tror jag inte vet hur krockzonerna fungerar? Att jag pratar om en mosad bil som usel?
Att en gammal Volvo eller Mercedes saknar noga beräknade o utprovade krockzoner?
Samtidigt inbilar du dig att en superutvecklad krockstruktur kan kompensera mer än vad fysikens lagar vid kollision säger. Som att en tung bil med stora krockszoner är helt värdelös pga den är 20 år gammal. Medan en liten ny bil med små krockzoner och låg egenvikt skyddar bättre vid en frontalkollsion?
K karlmb skrev:Frågeställaren då då...
900-seriens (och alla dess jämngamla konkurrenter) säkerhet var utdaterad redan för 20 år sedan, man behöver inte vara medlem i Mensa för att förstå att den inte har blivit säkrare sedan dess.
Alla modeller har sina svagheter. Det är cherrypicking att välja just ett krockfall och 2 modeller.snaggletooth skrev:
Den generella sanningen är det jag pratar om. Sedan kan jag hålla med om att Renaulten gör ett mkt bra jobb i denna situation. Gissa vem det var som lärde Renault grunderna i krocksäkerhet...?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Vi pratar alltså om en modell som började utvecklas för typ 40 år sedan, för 20 år sedan var den absolut utdaterad. Oavsett om vi pratar 740 eller 940.K karlmb skrev: