Isakare Isakare skrev:
Letar bil åt min bror, haft en Suzuki Swift 1,5 i 20 år, en bil som inte ställt till med några problem alls, trots att den senaste åren släpat byggmaterial till en husrenovering och en massa sopor till tippen.
Kravet är en nyare bil som håller lika bra.....finns det ??
Jag tänker nått med vanlig motor, ni vet typ 1.6 utan turbo och annat skräp, men har det sålts i Sverige på senare år ??
Läste i en grupp om långmilade bilar, en Kia Rio -18 som gått 64.000 mil i Turkiet, det var just en enkel 4 cylindrig 1,6 ingen turbo, ingen direktinsprutning, här finns bara 1,0 3 cylindrig GDI, hur länge kommer det att hålla ??
2018 Toyota Avensis bensin. Sista årsmodellen, och ingen turbo.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Eeeh , då är det inte många kvar att välja på
Det tror jag är fel.

Isakare Isakare skrev:
Tyvärr, inte ens Dacia (Renault) kan göra bra motorer längre. 15.000 mil på denna Dacia -17.
[video]
De där kedjenasarna reser världen runt med den ena billiga skiten efter den andra.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Letar bil åt min bror, haft en Suzuki Swift 1,5 i 20 år, en bil som inte ställt till med några problem alls, trots att den senaste åren släpat byggmaterial till en husrenovering och en massa sopor till tippen.
Kravet är en nyare bil som håller lika bra.....finns det ??
Jag tänker nått med vanlig motor, ni vet typ 1.6 utan turbo och annat skräp, men har det sålts i Sverige på senare år ??
Läste i en grupp om långmilade bilar, en Kia Rio -18 som gått 64.000 mil i Turkiet, det var just en enkel 4 cylindrig 1,6 ingen turbo, ingen direktinsprutning, här finns bara 1,0 3 cylindrig GDI, hur länge kommer det att hålla ??
Mazda har inte gått in för "1 liters turbo"-idén, deras bensinmotorer är pålitliga, så Mazda 6 (eller 3 om man vill ha mindre) är ett förslag. De gamla rostade ju för jävligt (hade en -04) men är mycket bättre nuförtiden. Skyactiv-motorerna från 2013 är dock direktinsprutade, men vet inte hur stort problem det är.

Annars en nyare Suzuki? SX4 eller Vitara finns med gammal hederlig 1.6 liters bensinmotor som inte har några direkta problem.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H henriks1 skrev:
Mazda har inte gått in för "1 liters turbo"-idén, deras bensinmotorer är pålitliga, så Mazda 6 (eller 3 om man vill ha mindre) är ett förslag. De gamla rostade ju för jävligt (hade en -04) men är mycket bättre nuförtiden. Skyactiv-motorerna från 2013 är dock direktinsprutade, men vet inte hur stort problem det är.

Annars en nyare Suzuki? SX4 eller Vitara finns med gammal hederlig 1.6 liters bensinmotor som inte har några direkta problem.
Suzuki har jag inte tänkt på, nya Swift har ju en värdelös motor, men de andra har ju nått vettigare, ska kollas.

Tokslut Tokslut skrev:
AI tjänsterna borde ju kunna gallra åt dig på någon sekund, tex. vilka bilar de senaste 10åren levererades utan turbo och utan direktinsprutning.

Ähh, jag gör det själv :D

[länk]
Där har vi det:
Honda Civic (2.0L K20C2, ca 2016–2023): Vissa grundmodeller (särskilt i Nordamerika) har en 2.0-liters sugmotor med traditionell insugsrörsinsprutning, känd för sin höga pålitlighet.
Mazda 2: Äldre modeller med Skyactiv-G (vissa 1.3/1.5) har använt indirekt insprutning, även om de flesta gått över till direktinsprutning.
Sportbilar och prestanda
Toyota GR86 / Subaru BRZ (första och andra generationen): Använder en 2.0L/2.4L boxermotor. Medan nyare generationer har direktinsprutning, har dessa bilar varit kända för att vara sugmotorer utan turbo.
Mazda MX-5 (Miata): Sugmotor, men de flesta nyare Skyactiv-G har direktinsprutning. Äldre modeller under 10-årsperioden kan variera beroende på marknad.

Rabbithole Rabbithole skrev:
2018 Toyota Avensis bensin. Sista årsmodellen, och ingen turbo.
Fanns samma motor i nån Auris/ Corolla?

K karlmb skrev:
Där har vi det:
Honda Civic (2.0L K20C2, ca 2016–2023): Vissa grundmodeller (särskilt i Nordamerika) har en 2.0-liters sugmotor med traditionell insugsrörsinsprutning, känd för sin höga pålitlighet.
Mazda 2: Äldre modeller med Skyactiv-G (vissa 1.3/1.5) har använt indirekt insprutning, även om de flesta gått över till direktinsprutning.
Sportbilar och prestanda
Toyota GR86 / Subaru BRZ (första och andra generationen): Använder en 2.0L/2.4L boxermotor. Medan nyare generationer har direktinsprutning, har dessa bilar varit kända för att vara sugmotorer utan turbo.
Mazda MX-5 (Miata): Sugmotor, men de flesta nyare Skyactiv-G har direktinsprutning. Äldre modeller under 10-årsperioden kan variera beroende på marknad.
Verkar som Civic-en är den sista som faktiskt har port injection.. Mazda 2 verkar dela plattform med bla. Yaris och har DI rakt över brädet (iaf 10 år tillbaka i tiden och framåt) ..

BRZ och Miata får väl anses svåra att rekommendera som bruksbilar... BRZ har alla subaruproblemen, och Miatan är ganska liten...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Verkar som Civic-en är den sista som faktiskt har port injection.. Mazda 2 verkar dela plattform med bla. Yaris och har DI rakt över brädet (iaf 10 år tillbaka i tiden och framåt) ..

BRZ och Miata får väl anses svåra att rekommendera som bruksbilar... BRZ har alla subaruproblemen, och Miatan är ganska liten...
Det står ju äldre modeller av Mazda 2 Skyactive

F fribygg skrev:
Fanns samma motor i nån Auris/ Corolla?
Jo, och Verso.

Sen får jag kanske slå ett slag för Fiat. Deras gamla 4-cyl bensinmotor i typ 500 och lite större modeller är tydligen pålitlig. Om resten av bilen rasar är iaf delarna billiga....

K karlmb skrev:
Det står ju äldre modeller av Mazda 2 Skyactive
Jo, exakt.. tom 2014 var de baserade på Fiesta... Äldre än 10 år alltså..

Icarsoft cr pro plus ligger i varukorgen, 2700:-
Har länge varit sugen på en, har Volvo Kia och Citroen nu så det är lite blandat...

Någon som har erfarenhet av den eller kan tipsa om någon annan för max 3000?

Isakare Isakare skrev:
Jo, och Verso.
Är inte en Corolla med rätt motor ett säkert val?

• Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.