1 204 295 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
2018 Toyota Avensis bensin. Sista årsmodellen, och ingen turbo.Isakare skrev:
Letar bil åt min bror, haft en Suzuki Swift 1,5 i 20 år, en bil som inte ställt till med några problem alls, trots att den senaste åren släpat byggmaterial till en husrenovering och en massa sopor till tippen.
Kravet är en nyare bil som håller lika bra.....finns det ??
Jag tänker nått med vanlig motor, ni vet typ 1.6 utan turbo och annat skräp, men har det sålts i Sverige på senare år ??
Läste i en grupp om långmilade bilar, en Kia Rio -18 som gått 64.000 mil i Turkiet, det var just en enkel 4 cylindrig 1,6 ingen turbo, ingen direktinsprutning, här finns bara 1,0 3 cylindrig GDI, hur länge kommer det att hålla ??
Mazda har inte gått in för "1 liters turbo"-idén, deras bensinmotorer är pålitliga, så Mazda 6 (eller 3 om man vill ha mindre) är ett förslag. De gamla rostade ju för jävligt (hade en -04) men är mycket bättre nuförtiden. Skyactiv-motorerna från 2013 är dock direktinsprutade, men vet inte hur stort problem det är.Isakare skrev:
Letar bil åt min bror, haft en Suzuki Swift 1,5 i 20 år, en bil som inte ställt till med några problem alls, trots att den senaste åren släpat byggmaterial till en husrenovering och en massa sopor till tippen.
Kravet är en nyare bil som håller lika bra.....finns det ??
Jag tänker nått med vanlig motor, ni vet typ 1.6 utan turbo och annat skräp, men har det sålts i Sverige på senare år ??
Läste i en grupp om långmilade bilar, en Kia Rio -18 som gått 64.000 mil i Turkiet, det var just en enkel 4 cylindrig 1,6 ingen turbo, ingen direktinsprutning, här finns bara 1,0 3 cylindrig GDI, hur länge kommer det att hålla ??
Annars en nyare Suzuki? SX4 eller Vitara finns med gammal hederlig 1.6 liters bensinmotor som inte har några direkta problem.
Suzuki har jag inte tänkt på, nya Swift har ju en värdelös motor, men de andra har ju nått vettigare, ska kollas.H henriks1 skrev:Mazda har inte gått in för "1 liters turbo"-idén, deras bensinmotorer är pålitliga, så Mazda 6 (eller 3 om man vill ha mindre) är ett förslag. De gamla rostade ju för jävligt (hade en -04) men är mycket bättre nuförtiden. Skyactiv-motorerna från 2013 är dock direktinsprutade, men vet inte hur stort problem det är.
Annars en nyare Suzuki? SX4 eller Vitara finns med gammal hederlig 1.6 liters bensinmotor som inte har några direkta problem.
AI tjänsterna borde ju kunna gallra åt dig på någon sekund, tex. vilka bilar de senaste 10åren levererades utan turbo och utan direktinsprutning.
Ähh, jag gör det själv
https://www.google.com/search?q=vil...E0MTZqMGoxNagCCLACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Ähh, jag gör det själv
https://www.google.com/search?q=vil...E0MTZqMGoxNagCCLACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Där har vi det:Tokslut skrev:
Honda Civic (2.0L K20C2, ca 2016–2023): Vissa grundmodeller (särskilt i Nordamerika) har en 2.0-liters sugmotor med traditionell insugsrörsinsprutning, känd för sin höga pålitlighet.
Mazda 2: Äldre modeller med Skyactiv-G (vissa 1.3/1.5) har använt indirekt insprutning, även om de flesta gått över till direktinsprutning.
Sportbilar och prestanda
Toyota GR86 / Subaru BRZ (första och andra generationen): Använder en 2.0L/2.4L boxermotor. Medan nyare generationer har direktinsprutning, har dessa bilar varit kända för att vara sugmotorer utan turbo.
Mazda MX-5 (Miata): Sugmotor, men de flesta nyare Skyactiv-G har direktinsprutning. Äldre modeller under 10-årsperioden kan variera beroende på marknad.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Verkar som Civic-en är den sista som faktiskt har port injection.. Mazda 2 verkar dela plattform med bla. Yaris och har DI rakt över brädet (iaf 10 år tillbaka i tiden och framåt) ..K karlmb skrev:Där har vi det:
Honda Civic (2.0L K20C2, ca 2016–2023): Vissa grundmodeller (särskilt i Nordamerika) har en 2.0-liters sugmotor med traditionell insugsrörsinsprutning, känd för sin höga pålitlighet.
Mazda 2: Äldre modeller med Skyactiv-G (vissa 1.3/1.5) har använt indirekt insprutning, även om de flesta gått över till direktinsprutning.
Sportbilar och prestanda
Toyota GR86 / Subaru BRZ (första och andra generationen): Använder en 2.0L/2.4L boxermotor. Medan nyare generationer har direktinsprutning, har dessa bilar varit kända för att vara sugmotorer utan turbo.
Mazda MX-5 (Miata): Sugmotor, men de flesta nyare Skyactiv-G har direktinsprutning. Äldre modeller under 10-årsperioden kan variera beroende på marknad.
BRZ och Miata får väl anses svåra att rekommendera som bruksbilar... BRZ har alla subaruproblemen, och Miatan är ganska liten...
Det står ju äldre modeller av Mazda 2 SkyactiveDan_Johansson skrev:
Verkar som Civic-en är den sista som faktiskt har port injection.. Mazda 2 verkar dela plattform med bla. Yaris och har DI rakt över brädet (iaf 10 år tillbaka i tiden och framåt) ..
BRZ och Miata får väl anses svåra att rekommendera som bruksbilar... BRZ har alla subaruproblemen, och Miatan är ganska liten...
Sen får jag kanske slå ett slag för Fiat. Deras gamla 4-cyl bensinmotor i typ 500 och lite större modeller är tydligen pålitlig. Om resten av bilen rasar är iaf delarna billiga....
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Icarsoft cr pro plus ligger i varukorgen, 2700:-
Har länge varit sugen på en, har Volvo Kia och Citroen nu så det är lite blandat...
Någon som har erfarenhet av den eller kan tipsa om någon annan för max 3000?
Har länge varit sugen på en, har Volvo Kia och Citroen nu så det är lite blandat...
Någon som har erfarenhet av den eller kan tipsa om någon annan för max 3000?