G
F fribygg skrev:
Hur gammal är en bensin Dacia utan turbo?
2018-2021 säger google
Edit / men vet inte vad jag ska tro 2018 finns att köpa i alla fall.

Redigerat:
F fribygg skrev:
Fantastiskt @Mathiss, mycket av de grejorna går nog även att använda till min Fabia-18 (som fö verkar ha rimligt prissatta slitdelar)
En fabia av samma årsmodell är ju väldigt lik. 2018 är det ju nyare motorgenerationer på båda modellerna men det är säkert också ett bra val.

nino nino skrev:
Alla vw brukar ju rosta satan... Men Polo är kanske undantaget?
Det beror säkert på årsmodell. Min rostar inte, inte ens under ser det risigt ut. Beror väl lite på hur man tar hand om bilen också, antar jag.

Isakare Isakare skrev:
VAG är inte min grej, jag blir bara förbannad när jag ska meka med de, vissa värre än fransmännen när de var som värst. Massa engångsgrejer i plast och ihop skruvade helt utan tanke på att de ska kunnas tas isär igen.
Tricket är väl att köpa något man inte behöver byta annat än slitdelar på….olja bromsar lampor på polon behöver man iaf inte sura över när man meckar….:)

MathiasS MathiasS skrev:
En fabia av samma årsmodell är ju väldigt lik. 2018 är det ju nyare motorgenerationer på båda modellerna men det är säkert också ett bra val.
Var får du tag i "slitagedelar som kostar ingenting"?

G Gooli skrev:
@Isakare Vill man ha en prestigelös hyffsat ny bil utan turbo kanske dacia duster kan funka?
Vet inte om de är lättskruvade, men speciellt många krånglande finesser borde den ju inte ha.
Tyvärr, inte ens Dacia (Renault) kan göra bra motorer längre. 15.000 mil på denna Dacia -17.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
G
Nej, det börjar bli ont om driftsäkra bilar i dessa tider. Men en fördel är ju ändå om de är lättmekade när de går sönder.

F
Isakare Isakare skrev:
Tyvärr, inte ens Dacia (Renault) kan göra bra motorer längre. 15.000 mil på denna Dacia -17.
[video]
Inte ens….. starka ord om man snackar franskt.

• Gilla
närsom
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
[video]
Tycker du de franska motorerna är bättre eller sämre än de motsvarande tyska?

F fsn skrev:
Nja, den gamla 1,7 som tex satt i Volvo 440 och ett dröse Renault, var en bra motor som det var relativt enkelt att byta kamrem på. Motorn gick finare i Renault än Volvo beroende på annat insprutningssystem.
Jag har bytt topplock på en 440 efter kamremsras, inte ens det var svårt.
Bilarna för övrigt var skräp.

F fsn skrev:
90/91 och 110hp bensinmotorn på ca litern som sitter i många franska/ rumänska bilar verkar fungera bra och gå snålt vad jag förstår, men vet inte om den normalt klarar varken 10 år eller 30 000mil

F fribygg skrev:
Tycker du de franska motorerna är bättre eller sämre än de motsvarande tyska?
Vet inte riktigt, men BMW (mitt favoritmärke) och VAG är ju katastrof nu för tiden, de har inte tillverkat en bra motor på minst 20 år, inte ens VAGs diesel är nått att ha nu för tiden.
Kamdrivningen verkar ju blivit bra på de mindre VAG motorerna sen de bytte från historiens sämsta kedja till rem, men det är så mycket annat skräp runt motorn.
Hörde här om veckan om nån ventil som gått sönder, inbyggd i turbo och grenrör, hade gått på 27.000:- att byta.
Skulle hellre ha en bil som drog en dl mer per mil än att betala för sånt skräp.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
F fribygg skrev:
90/91 och 110hp bensinmotorn på ca litern som sitter i många franska/ rumänska bilar verkar fungera bra och gå snålt vad jag förstår, men vet inte om den normalt klarar varken 10 år eller 30 000mil
Det är en sån jag visar på filmen.
0,9 och 1,2 har samma konstruktion.
Finns även i Nissan.

Isakare Isakare skrev:
VAG är ju katastrof nu för tiden, de har inte tillverkat en bra motor på minst 20 år, inte ens VAGs diesel är nått att ha nu för tiden.
Hade VAG verkligen slutat helt med 1,9TDI 2007?

F fribygg skrev:
Var får du tag i "slitagedelar som kostar ingenting"?
Jag föredrar att köpa på Trodo. Där anges VW's PR-koder på prylarna så jag kan själv avgöra vad som passar just min bil, och som extra säkerhet kan de också göra samma kontroll, vilket underlättar en ev retur. Tex kostade Brembo framskivor och belägg 2x274kr för skivorna och 213kr för en sats belägg (också det brembo).

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.