1 203 341 läst ·
17 138 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Tricket är väl att köpa något man inte behöver byta annat än slitdelar på….olja bromsar lampor på polon behöver man iaf inte sura över när man meckar….Isakare skrev:
Nja, den gamla 1,7 som tex satt i Volvo 440 och ett dröse Renault, var en bra motor som det var relativt enkelt att byta kamrem på. Motorn gick finare i Renault än Volvo beroende på annat insprutningssystem.F fsn skrev:
Jag har bytt topplock på en 440 efter kamremsras, inte ens det var svårt.
Bilarna för övrigt var skräp.
Vet inte riktigt, men BMW (mitt favoritmärke) och VAG är ju katastrof nu för tiden, de har inte tillverkat en bra motor på minst 20 år, inte ens VAGs diesel är nått att ha nu för tiden.F fribygg skrev:
Kamdrivningen verkar ju blivit bra på de mindre VAG motorerna sen de bytte från historiens sämsta kedja till rem, men det är så mycket annat skräp runt motorn.
Hörde här om veckan om nån ventil som gått sönder, inbyggd i turbo och grenrör, hade gått på 27.000:- att byta.
Skulle hellre ha en bil som drog en dl mer per mil än att betala för sånt skräp.
Det är en sån jag visar på filmen.F fribygg skrev:
0,9 och 1,2 har samma konstruktion.
Finns även i Nissan.
Jag föredrar att köpa på Trodo. Där anges VW's PR-koder på prylarna så jag kan själv avgöra vad som passar just min bil, och som extra säkerhet kan de också göra samma kontroll, vilket underlättar en ev retur. Tex kostade Brembo framskivor och belägg 2x274kr för skivorna och 213kr för en sats belägg (också det brembo).F fribygg skrev: