nino nino skrev:
Har en Ceed -09 diesel som ska säljas, men kanske för gammal?
Jo, de vill ju ha nått nyare.

Jag måste läsa på om Hyundai/Kias 1,6 gdi och se om den har några kända problem.
Nån diesel ska det inte vara, för mycket skit på nyare dieselmotorer som kan gå sönder.

V varpan1 skrev:
Samma bil som hyundai i30, rekommenderas!
Undra om det var du som tipsa om Kia Hyundai så det var därför jag köpte den 🙂

Undvik direktinsprutade bensin och alla diesel.

Patrik440
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kul! Jag försökte ställa dubbla förgasare på en Mercedes Unimog med en Innovate WB för 100 år sen.. fick många gråa hår på köpet... 😄

Du vet ingen som testat en sån här?
[länk]
😆

Nä den där vet jag inte någon som testat. 🤔

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag tänker nått med vanlig motor, ni vet typ 1.6 utan turbo och annat skräp, men har det sålts i Sverige på senare år ??
Det tror jag inte, du får nog sikta på nått med en sån där "mc motor" på ca 1liter du hade som hyrbil på semestern.

hsd
K karlmb skrev:
Undvik direktinsprutade bensin och alla diesel.
Eeeh , då är det inte många kvar att välja på

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Eeeh , då är det inte många kvar att välja på
Nä, verkar vara Toyota 1.6/1.8 och Kia/Hyundai 1,4 99hk som nog är lite för trött.

Vad tror du om en polo 1,2 från 2015? Vi har passerat 7500 och den går väldigt problemfritt, låg skatt, inte dyr försäkring. Slitagedelar kostar ingenting. Inte ens avgasröret rostar och behövs diagnos finns VCDS för småpengar från kina.

MathiasS MathiasS skrev:
Slitagedelar kostar ingenting.
Fantastiskt @Mathiss, mycket av de grejorna går nog även att använda till min Fabia-18 (som fö verkar ha rimligt prissatta slitdelar)

Alla vw brukar ju rosta satan... Men Polo är kanske undantaget?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
VAG är inte min grej, jag blir bara förbannad när jag ska meka med de, vissa värre än fransmännen när de var som värst. Massa engångsgrejer i plast och ihop skruvade helt utan tanke på att de ska kunnas tas isär igen.
Kollade på en film igår om Koreanernas 1,6 GDI motor. Den har typiska GDI problem med igen sotning, men motorn var väldigt enkel att meka med, bara insuget var av plast, allt annat i metall. Inga specialverktyg, inte hundra olika skruvskallar, konstiga plastklipps.

Sen är 1,5 motorn i den 20 år gamla Suzukin ett under av kraft jämfört med VAGs 1,2, så den är för trött. De vill ha en bil i Golfs storlek.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
nino nino skrev:
Alla vw brukar ju rosta satan... Men Polo är kanske undantaget?
Jag har inte haft nämnvärda rostproblem med de nya bilar från VAG jag haft Golf-99, Golf-03, Octavia-09, Fabia-18

Komplettering Golfen från -99 hade rost på en av rutramarna på bakdörr redan före 30 000mil

Redigerat:
G
@Isakare Vill man ha en prestigelös hyffsat ny bil utan turbo kanske dacia duster kan funka?
Vet inte om de är lättskruvade, men speciellt många krånglande finesser borde den ju inte ha.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
G Gooli skrev:
@Isakare Vill man ha en prestigelös hyffsat ny bil utan turbo kanske dacia duster kan funka?
Vet inte om de är lättskruvade, men speciellt många krånglande finesser borde den ju inte ha.
Hur gammal är en bensin Dacia utan turbo?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.