C
B Bjober skrev:
Jag är inte så säker på att dyra europeiska LTO celler från "billjudföretag" har något annat ursprung än Aliexpresscellerna. Det är i vart fall ett omdebatterat ämne har jag sett.
Det är nog en djungel. Lumafield har gjort lite intressant research relaterad till ämnet, rapporten finns att ladda ner gratis som jag uppfattade det. Adam Savage lade upp en intressant "intervju" med dem angående detta:

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Den här killen använder ett specialverktyg för att ställa in förgasarna på allehanda flerförgasarbilar.
I denna dinge har det strösslat förgasare i hela motorrummet.
Jag tog med en gammal simpel "undertrycksmätare" för förgasare från 70-talet nästkommande dag, men inte direkt enkelt ändå kan jag säga.
En Weber 48 har ju dubbla insug, så 12 trattar sticker upp & fyller hela motorutrymmet, och ett djäkla oväsen eftersom man behöver vara så nära.

För att inte tala om eldflammorna rakt upp vid misständning, när du testvarvar under justeringen!

Gammal Weber 48-förgasare med dubbla insugstrattar, typisk för 70-talet, omgiven av motorutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Det här är original, före en motorn får "dubbelförgasare" (var ju lite olika maskiner i dessa)

Originalmotor före installation av dubbla förgasare under motorhuven.
Skapa konto

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jag tog med en gammal simpel "undertrycksmätare" för förgasare från 70-talet nästkommande dag, men inte direkt enkelt ändå kan jag säga.
En Weber 48 har ju dubbla insug, så 12 trattar sticker upp & fyller hela motorutrymmet, och ett djäkla oväsen eftersom man behöver vara så nära.

För att inte tala om eldflammorna rakt upp vid misständning, när du testvarvar under justeringen!

[bild]
Tyrrell använder ju en vanlig gummislang som han använder för att lyssna i förgasarinsuget.
Det underlättar nog lite om man redan vet hur det skall låta innan man börjar skruva på alla munstycken.

C cpalm skrev:
Det är nog en djungel. Lumafield har gjort lite intressant research relaterad till ämnet, rapporten finns att ladda ner gratis som jag uppfattade det. Adam Savage lade upp en intressant "intervju" med dem angående detta:

[media]
Det är skrämmande läsning.
Jag har hittills inte köpt li-ion celler från ali eller temu och man blev inte mer sugen efter den rapporten. Har bara köpt lto , lfp och sib som sägs vara brandsäkra. Men man ska nog vara försiktig ändå.
Jag tror det är svårt som konsument att köpa 3,7v celler med garanterad kvalitet för att tex bygga/reparera batteripack.
De enda (lilla) jag sett igenom mitt yrke har varit i en prisklass som gjort hela projektet ointressant.
Ali och liknande ställen är tyvärr det lättillgängliga alternativet för vanligt folk.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Attitudeswe
Alla har vi lite olika syn på premium...

Tidningsartikel från Göteborgs-Posten om bilstölder av Toyota RAV4 i Göteborgsområdet.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Pin och 5 till
  • Laddar…
Det är väl såhär man gör en burnout, visst?

Bakluckan på en bil fylld med ved i ett snöigt landskap.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
A bygg och 8 till
  • Laddar…
Följer Svenska Rallyt.
Lite tråkigt nu för tiden, få märken, bilarna går inte sönder om föraren håller den på vägen.
Lite motsats till våra egna bilar som blir sämre o sämre så har man här lyckats göra de otroligt hållbara trots påfrestningarna.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
F
DennisCA DennisCA skrev:
Det är väl såhär man gör en burnout, visst?

[bild]
Exakt så, men du behöver tändvätska eller ännu hellre en skvätt bensin på det om det skall bli en burnout som dom snackar om nere vid korvkiosken.

Ett minne från Svenska Rallyt i Värmland för många år sen.
Vi skulle in och kolla på Vargåsen "Colins Crest"
Blev stoppade vid infarten " Vad är det här för bil ?? Vi släpper bara in bilar med fyrhjulsdrift och dubbdäck, vägen är backig och det är blankis"
Bakifrån kommer en annan funktionär och säger "Den här är okej" och vi blev fram vinkade.
Vägen var riktigt hal och dålig, flera bilar låg i diket, men vi lyckades köra både fram o tillbaka.
Hade vi 4WD ?? Nää, bilen var en Mitsubishi Sigma, på bakluckan stod det 4WS vilket funktionären tydligen tolkade som 4WD.
4WS= fyrhjulsstyrning 😉

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Följer Svenska Rallyt.
Lite tråkigt nu för tiden, få märken, bilarna går inte sönder om föraren håller den på vägen.
Lite motsats till våra egna bilar som blir sämre o sämre så har man här lyckats göra de otroligt hållbara trots påfrestningarna.
En iaf. va

Rallybil vält vid snötäckt väg, träd och grenar nära. Delar av bilen skadade, nattfoto.
Skapa konto

@0:40

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Letar bil åt min bror, haft en Suzuki Swift 1,5 i 20 år, en bil som inte ställt till med några problem alls, trots att den senaste åren släpat byggmaterial till en husrenovering och en massa sopor till tippen.
Kravet är en nyare bil som håller lika bra.....finns det ??
Jag tänker nått med vanlig motor, ni vet typ 1.6 utan turbo och annat skräp, men har det sålts i Sverige på senare år ??
Läste i en grupp om långmilade bilar, en Kia Rio -18 som gått 64.000 mil i Turkiet, det var just en enkel 4 cylindrig 1,6 ingen turbo, ingen direktinsprutning, här finns bara 1,0 3 cylindrig GDI, hur länge kommer det att hålla ??

Isakare Isakare skrev:
Letar bil åt min bror, haft en Suzuki Swift 1,5 i 20 år, en bil som inte ställt till med några problem alls, trots att den senaste åren släpat byggmaterial till en husrenovering och en massa sopor till tippen.
Kravet är en nyare bil som håller lika bra.....finns det ??
Jag tänker nått med vanlig motor, ni vet typ 1.6 utan turbo och annat skräp, men har det sålts i Sverige på senare år ??
Läste i en grupp om långmilade bilar, en Kia Rio -18 som gått 64.000 mil i Turkiet, det var just en enkel 4 cylindrig 1,6 ingen turbo, ingen direktinsprutning, här finns bara 1,0 3 cylindrig GDI, hur länge kommer det att hålla ??
Hyundai i30 från typ 2010. Enkel pålitlig toppenbil som bara går och går. Mycket enkel att skruva och billigs delar, inte för att man behöver så värst mycket delar eftersom den har noll problem. Men är ju en slamrig burk till kaross förstås, men knappast värre än den gamla suzukin.

Har en Ceed -09 diesel som ska säljas, men kanske för gammal?

• Gilla
varpan1
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har en Ceed -09 diesel som ska säljas, men kanske för gammal?
Samma bil som hyundai i30, rekommenderas!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.