1 201 720 läst ·
17 127 svar
1202k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Det är nog en djungel. Lumafield har gjort lite intressant research relaterad till ämnet, rapporten finns att ladda ner gratis som jag uppfattade det. Adam Savage lade upp en intressant "intervju" med dem angående detta:B Bjober skrev:
Jag tog med en gammal simpel "undertrycksmätare" för förgasare från 70-talet nästkommande dag, men inte direkt enkelt ändå kan jag säga.Intet skrev:
En Weber 48 har ju dubbla insug, så 12 trattar sticker upp & fyller hela motorutrymmet, och ett djäkla oväsen eftersom man behöver vara så nära.
För att inte tala om eldflammorna rakt upp vid misständning, när du testvarvar under justeringen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyrrell använder ju en vanlig gummislang som han använder för att lyssna i förgasarinsuget.J jawen skrev:Jag tog med en gammal simpel "undertrycksmätare" för förgasare från 70-talet nästkommande dag, men inte direkt enkelt ändå kan jag säga.
En Weber 48 har ju dubbla insug, så 12 trattar sticker upp & fyller hela motorutrymmet, och ett djäkla oväsen eftersom man behöver vara så nära.
För att inte tala om eldflammorna rakt upp vid misständning, när du testvarvar under justeringen!
[bild]
Det underlättar nog lite om man redan vet hur det skall låta innan man börjar skruva på alla munstycken.
Det är skrämmande läsning.C cpalm skrev:
Jag har hittills inte köpt li-ion celler från ali eller temu och man blev inte mer sugen efter den rapporten. Har bara köpt lto , lfp och sib som sägs vara brandsäkra. Men man ska nog vara försiktig ändå.
Jag tror det är svårt som konsument att köpa 3,7v celler med garanterad kvalitet för att tex bygga/reparera batteripack.
De enda (lilla) jag sett igenom mitt yrke har varit i en prisklass som gjort hela projektet ointressant.
Ali och liknande ställen är tyvärr det lättillgängliga alternativet för vanligt folk.
Följer Svenska Rallyt.
Lite tråkigt nu för tiden, få märken, bilarna går inte sönder om föraren håller den på vägen.
Lite motsats till våra egna bilar som blir sämre o sämre så har man här lyckats göra de otroligt hållbara trots påfrestningarna.
Lite tråkigt nu för tiden, få märken, bilarna går inte sönder om föraren håller den på vägen.
Lite motsats till våra egna bilar som blir sämre o sämre så har man här lyckats göra de otroligt hållbara trots påfrestningarna.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 655 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 655 inlägg
Ett minne från Svenska Rallyt i Värmland för många år sen.
Vi skulle in och kolla på Vargåsen "Colins Crest"
Blev stoppade vid infarten " Vad är det här för bil ?? Vi släpper bara in bilar med fyrhjulsdrift och dubbdäck, vägen är backig och det är blankis"
Bakifrån kommer en annan funktionär och säger "Den här är okej" och vi blev fram vinkade.
Vägen var riktigt hal och dålig, flera bilar låg i diket, men vi lyckades köra både fram o tillbaka.
Hade vi 4WD ?? Nää, bilen var en Mitsubishi Sigma, på bakluckan stod det 4WS vilket funktionären tydligen tolkade som 4WD.
4WS= fyrhjulsstyrning 😉
Vi skulle in och kolla på Vargåsen "Colins Crest"
Blev stoppade vid infarten " Vad är det här för bil ?? Vi släpper bara in bilar med fyrhjulsdrift och dubbdäck, vägen är backig och det är blankis"
Bakifrån kommer en annan funktionär och säger "Den här är okej" och vi blev fram vinkade.
Vägen var riktigt hal och dålig, flera bilar låg i diket, men vi lyckades köra både fram o tillbaka.
Hade vi 4WD ?? Nää, bilen var en Mitsubishi Sigma, på bakluckan stod det 4WS vilket funktionären tydligen tolkade som 4WD.
4WS= fyrhjulsstyrning 😉
Letar bil åt min bror, haft en Suzuki Swift 1,5 i 20 år, en bil som inte ställt till med några problem alls, trots att den senaste åren släpat byggmaterial till en husrenovering och en massa sopor till tippen.
Kravet är en nyare bil som håller lika bra.....finns det ??
Jag tänker nått med vanlig motor, ni vet typ 1.6 utan turbo och annat skräp, men har det sålts i Sverige på senare år ??
Läste i en grupp om långmilade bilar, en Kia Rio -18 som gått 64.000 mil i Turkiet, det var just en enkel 4 cylindrig 1,6 ingen turbo, ingen direktinsprutning, här finns bara 1,0 3 cylindrig GDI, hur länge kommer det att hålla ??
Jag tänker nått med vanlig motor, ni vet typ 1.6 utan turbo och annat skräp, men har det sålts i Sverige på senare år ??
Läste i en grupp om långmilade bilar, en Kia Rio -18 som gått 64.000 mil i Turkiet, det var just en enkel 4 cylindrig 1,6 ingen turbo, ingen direktinsprutning, här finns bara 1,0 3 cylindrig GDI, hur länge kommer det att hålla ??
Hyundai i30 från typ 2010. Enkel pålitlig toppenbil som bara går och går. Mycket enkel att skruva och billigs delar, inte för att man behöver så värst mycket delar eftersom den har noll problem. Men är ju en slamrig burk till kaross förstås, men knappast värre än den gamla suzukin.Isakare skrev:
Letar bil åt min bror, haft en Suzuki Swift 1,5 i 20 år, en bil som inte ställt till med några problem alls, trots att den senaste åren släpat byggmaterial till en husrenovering och en massa sopor till tippen.