J jawen skrev:
Intressant !

Byggde själv ihop ett batteri med celler ifrån Toyota Prius 7,2V & 4,5 amp (NiMH)
16 st blev då 14,4V & 72 amp, men det tar plats eftersom cellerna mäter 280x120x19 mm.

Det är LTO 66160 (A ell H vad det nu skiljer?) du använt, men verkar svåra att hitta just nu.
Vad kostade dom & från vart köpte du dom?
Jag gav 7128kr för 24st 40Ah celler från Aliexpress för 1 år sedan. Plus nån hundring i balanserare. Men sen dröjde det till i höstas innan jag fick i första batteriet i bilen.
Det är troligen begagnade eller överskottsmaterial. Många som säljer celler "nya direkt från fabrik" medan andra säger att de inte tillverkas längre.
När jag kollade med seriösare kanaler förut så låg priset på runt 1000lappen styck så jag är nöjd med priset oavsett om de är begagnade. Batteritestaren slår i bott, mer än 999A EN mindre än 1 milliohm.
Se till att säljaren har goda vitsord under en längre tid. Har råkat ut för tok också men har hittills fått pengarna tillbaka.
Nått dyrare än så här skulle jag inte köpa på Ali.

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
F
B Bjober skrev:
Batterinörd som man är så bygger man sina batterier. Hade lessnat lite på blybatterier som inte riktigt presterar som man önskar. Ville ha något som verkligen gick att dra ur och som laddar fort även mitt i smällkalla vintern. Lithiumtitan fixar det. Har kört hela denna vinter med sådana i min bil.
Har fått prova på att verkligen testa ner till -25°C i alla fall , både att kallstarta och att köra värmare och lyse riktigt långa perioder. Sjukt nöjd.
Batterierna ska klara -50°, ladda på 6 minuter och hålla 30år enl databladen...vi får väl se tänker jag.
Nu har man inte generator och kablar som tillåter så häftiga laddströmmar men som i morse, 10 minusgrader, då laddade det 128A och efter 10min körning låg det på ca 70A och över 14V vilospänning när jag slog av.
Lycka till att se sånna siffror med ett blybatteri.
Här bygger jag batteri nr 2 till fruns bil.
Handikapp är en orsak till att vi önskar kunna köra värmare långa perioder utan att behöva tomgångsköra timmar i sträck.
10-15A drar bilen när värmaren går.20-40A med tändning på. Inga problem för ett helt friskt blybatteri men i 20-30 minusgrader dödar man snabbt ett batteri om man drar ur mer än man hinner ladda.
[bild][bild][bild]
Har även byggt natriumbatteri åt snöskotern. Verkar klara kylan riktigt bra det också. Det är det enda batteri jag känner till som ska klara att laddas ur till 0 V utan att dö.
[bild]
Ser trevligt ut. Skulle behöva bygga ihop ett eller två till sonen och hans jävla bilstereo. Har du några tips och komponenter och var man köper nånstans till rätt pris?

F fsn skrev:
Ser trevligt ut. Skulle behöva bygga ihop ett eller två till sonen och hans jävla bilstereo. Har du några tips och komponenter och var man köper nånstans till rätt pris?
Vet inte om jag törs rekommendera någon säljare på Aliexpress. Min säljare har inget längre men det finns flera andra säljare att välja där.
Jag är inte så säker på att dyra europeiska LTO celler från "billjudföretag" har något annat ursprung än Aliexpresscellerna. Det är i vart fall ett omdebatterat ämne har jag sett.

Heltec bms sägs vara bra, det ska vara 6S och det ska vara för LTO batteri. Vissa får man flytta en lödbygel på för att ställa om till LTO. Kan vara praktiskt med de som kommer med plastkapsling. Mina har funkat perfekt. Det finns andra typer men dessa med flera kondensatorer klarar att flytta mycket ström.
Heltec BMS-kretskort med flera kondensatorer och färgade kablar anslutna, märkets logotyp syns på kortet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tyckte det kändes bäst med koppar att förbinda cellerna. Taget ur kopparrör då det fanns mängder hemma. Var rädd att aluminium med sin oxid är svår att kontaktera. Men bultarna på cellerna är ju i alu så jag vet inte...

Laddningen i bilen kan bli ett problem.
Många bilar inkl min kan bara ställas om för olika blybatterier och då blir laddspänningen speciellt sommartid för låg. Jag har strömbehovet främst på vintern och då laddar min bil 14,7V och det funkar även om jag skulle vilja ha lite till.

På sommaren får man fenomenet att det slutar ladda och börjar inte ladda igen förrän spänningen sjunkit till typ 13 V , så som är normalt för ett blybatteri.

På VW kan man trycka på passagerarstolens sätesvärme på läge 1 och försätta bilen i diagnosläge som ger konstant 14,7V men det är ju lite pill att komma ihåg.

Till äldre bilar tror jag det finns speciella laddregulatorer där man kan ställa spänningen själv. Ljudnördarna vill ha uppåt 16 V för att nyttja LTOcellen maximalt. Min bil har LIN-bus till generatorn och då är det krångligare att påverka laddspänningen själv.

J jawen skrev:
Hittade dessa på hubba-bubba/ Ali express
typ 150 kr/st, men man är ju skeptisk !

[länk]
Ja det ska man nog va.
Jag blev ju blåst på första sändningen, paket som hade 3 olika uppgivna vikter, inget i närheten av att kunna innehålla mina batterier, och ett spårningsnummer som slutade på en söderhavs ö. Ändå lyckades de uppvisa ett mottagarkvitto med mitt namn i Sweden. Mycket tjafs innan pengarna satt på kontot igen.

Patrik440
Isakare Isakare skrev:
Lite fusk med lambda tycker jag.
Så, nu har jag köpt mig en bredbandlambda iaf.
Innovate Motorsports bredbandlambda MTX-L kit med kablar och manual, i en öppen kartong på golv.
Skapa konto

En digitalt skapad katt som håller en MTX-L Lambda-mätare och ger tummen upp i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Ja ena bilden är AI, vilken säger jag dock ej.

Blev ungefär tusenlappen billigare från USA.
Passade på å köpa en MTX-L då jag ändå behövde handla lite annat.

Digital MTX-L Plus bredbandslambda luft/bränsle mätare med kabel och sensor, pris $199.99, artikelnummer INN-39180.
Skapa konto

Kartonger placerade på bilens passagerarsäte och i baksätet, märkta med texten "FRAGILE" och annan information.
Skapa konto

/P

• Gilla
Bo Vilander och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför kan du inte länka direkt till artiklarna så man slipper bli spårad av Google??

Men det intressanta i sakfrågan är väl att alla andra rederier i hela Norden har gjort en annan bedömning?
Vill du inte bli spårad så använd en annan browser och sökmotor. Jag kan rekommendera ”DuckDuckGo”, det dyker aldrig upp relevanta annonser någonstans i mina flöden. När jag får reklam för smink och bindor som medelålders man så är det bevis på att dom inte har en aning om vem jag är 😆👍🏻

Patrik440 Patrik440 skrev:
Så, nu har jag köpt mig en bredbandlambda iaf.
[bild]
[bild]
Ja ena bilden är AI, vilken säger jag dock ej.

Blev ungefär tusenlappen billigare från USA.
Passade på å köpa en MTX-L då jag ändå behövde handla lite annat.

[bild]
[bild]

/P
Ah, en "Infovrator" .. 😂

Ska du justera förgasare?

• Haha
Patrik440
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Helt annan fråga. Precis köpt en 10 år gammal bil. En verkstad här i stan bytte eller renoverade motorn med hjälp av en motorbyggarfirma för precis över 3 år sedan. Motorn läcker nu olja. Verkar inte komma från blockhalvorna eller annat jobbigt, utan snarare från ventilkåpspackningen eller annat i närheten. Motorn har gått mindre än 1 000 mil sedan renoveringen, men det har ju gått lite över 3 år. Vad är rimligt att förvänta sig av verkstan i det här läget?
Det stämde att ventilkåpspackningen läckte, lät verkstad byta för offert på 1800kr. De ringde dock åter senare samma dag och eb receptionisttjej berätta att något var gängpaj och det därför läckt. Lyckades få ur henne att det var en spridares gänga som var paj, och att man tänkte åtgärda det med en insatsgänga. Låter helt ok, men någon prisuppgift var väldigt svårt att få, slutade med "antagligen några hundralappar".

Brukar man laga spridargängor med toppen kvar i bilen? Är det i så fall så enkelt som det låter att montera dit en helicoilgänga? Vad är ett rimligt pris för att laga en spridargänga på en MECA verkstad?

Tycker ni det låter rimligt att verkstaden står för detta arbete, när det är dem som monterat en renoverad motor i bilen för 3 år, mindre än 1000mil sedan?

Är det en bensinare eller diesel?

Spridare har ju oftast inga egna gängor, utan de brukar klämmas fast.. om det är lämpligt med insatsgänga på plats beror ju lite på var det är... Vissa direktinsprutade bensinare har ju spridarna på svårkomliga ställen i toppen så man skulle behöva ta bort ventilkåpan och göra det med kammar etc oskyddade... Men generellt så tror jag inte att det är något bekymmer ..

Vem som ska betala, tja, vem drog gängpaj?

• Gilla
varpan1
  • Laddar…
Vem som drog gängpaj är ju svårt att bevisa........samtidigt så är ju en renoverad motor inget fabriksnytt heller. Så jag tror det blir en lång uppförsbacke att anklaga någon........Man ska ju dessutom kunna bevisa att man inte har varit på nån annan verkstad heller.........

• Gilla
varpan1 och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ah, en "Infovrator" .. 😂

Ska du justera förgasare?
Ja katten hittade någon Kinakopia först men han är ju bara 5 månader ännu så det där med bokstäver är lite svårt.

Tänkte pilla lite på min AVS2 som jag monterade förra året.
Hund står i en bilmotor, med en koppatrollbil i bakgrunden, och betraktar kameran.
Skapa konto

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Ja katten hittade någon Kinakopia först men han är ju bara 5 månader ännu så det där med bokstäver är lite svårt.

Tänkte pilla lite på min AVS2 som jag monterade förra året.
[bild]
Kul! Jag försökte ställa dubbla förgasare på en Mercedes Unimog med en Innovate WB för 100 år sen.. fick många gråa hår på köpet... 😄

Du vet ingen som testat en sån här?
https://thecarbcheater.com/

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kul! Jag försökte ställa dubbla förgasare på en Mercedes Unimog med en Innovate WB för 100 år sen.. fick många gråa hår på köpet... 😄
Ja fy tusan!

Jag försökte ställa in 6 (typ Weber 48:or) förgasare på en Tomaso Pantera en gång.
6 timmar senare kändes det som jag inte ens kommit "framåt", & jag använde enbart mina öron.

Den här killen använder ett specialverktyg för att ställa in förgasarna på allehanda flerförgasarbilar.
I denna dinge har det strösslat förgasare i hela motorrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.