1 203 013 läst ·
17 132 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 916 inlägg
Försäkringsbolagen letar väl inte själva delar, utan tar bara ställning till verkstadens offert(?)svesse84 skrev:
Och i synnerhet märkesverkstäderna jobbar nog inte med delar från skroten.
Nä, försäkringsskador är nog en finfin inkomstkälla för en del verkstäder. Då snålar man inte...
Sist jag hade en bil inne på "garanti/försäkrings-reparation" slutade det med att märkesverkstaden monterade begagnade delar då fabriksnya delar inte gick att få fram på en rimlig tid.C cpalm skrev:
Nu var det iofs en bil som var 3 år gammal köpt beg, av märkshandlare och det var en databox och en kabelhärva som fick bytas.
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Var med en Volvo XC40 i biltvätten idag och tänk att borstarna borstade ut ena bakljus, det lilla där det sitter reflex och troligen dimbakljus. Hängde i kabeln. Vad är det för leksakskonstruktion?
Undrar jag med. Den där tvätten är undermålig.T Thomas_Blekinge skrev:
Eller hade du inte valt totaltvättprogrammet? Det ska ta rutorna på båda sidor, inredningen, motorrummet, katalysatorn och handskfacket. Jädra tryck!
Fick köpa ett nytt batteri till särbons bil idag.
Startade inte igår, efter starthjälp kördes bilen i 2 timmar, idag efter 24 timmars vila visade batteriet 12,2 volt.
7,5 år 13.000 mil.
Tänkte köpa ett Bosch på Thansen, men de hade inget hemma på hyllan, så det blev ett Biltema AMG.
Startade inte igår, efter starthjälp kördes bilen i 2 timmar, idag efter 24 timmars vila visade batteriet 12,2 volt.
7,5 år 13.000 mil.
Tänkte köpa ett Bosch på Thansen, men de hade inget hemma på hyllan, så det blev ett Biltema AMG.
Fått för mig att Yuasa är bra batterier ??Tokslut skrev:
Thansen hade Exide, men jag har sjukt dålig erfarenhet av de sen jag jobbade på bilverkstad för många år sen, vi hade massa reklamationer, men vem vet, de kanske är bättre idag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Exide har jag väldigt bra känsla för! Hade en 450 encylindrig hoj med elstart, många batterier orkade inte ens dra runt den. Med exide gick det galant!Isakare skrev:
De flesta batteritillverkare har olika batterityper för olika ändamål.
Det gäller att välja rätt även där....och inte bara kika på Ah, polplacering och mått...
När det gäller batterier till entreprenadmaskiner är tex. skaktåligheten ytterligare en parameter.
Byter man batteriteknik så är det viktigt att man säkerställer att laddningen i fordonet stämmer med valt batteri.
Det gäller att välja rätt även där....och inte bara kika på Ah, polplacering och mått...
När det gäller batterier till entreprenadmaskiner är tex. skaktåligheten ytterligare en parameter.
Byter man batteriteknik så är det viktigt att man säkerställer att laddningen i fordonet stämmer med valt batteri.
Batterinörd som man är så bygger man sina batterier. Hade lessnat lite på blybatterier som inte riktigt presterar som man önskar. Ville ha något som verkligen gick att dra ur och som laddar fort även mitt i smällkalla vintern. Lithiumtitan fixar det. Har kört hela denna vinter med sådana i min bil.
Har fått prova på att verkligen testa ner till -25°C i alla fall , både att kallstarta och att köra värmare och lyse riktigt långa perioder. Sjukt nöjd.
Batterierna ska klara -50°, ladda på 6 minuter och hålla 30år enl databladen...vi får väl se tänker jag.
Nu har man inte generator och kablar som tillåter så häftiga laddströmmar men som i morse, 10 minusgrader, då laddade det 128A och efter 10min körning låg det på ca 70A och över 14V vilospänning när jag slog av.
Lycka till att se sånna siffror med ett blybatteri.
Här bygger jag batteri nr 2 till fruns bil.
Handikapp är en orsak till att vi önskar kunna köra värmare långa perioder utan att behöva tomgångsköra timmar i sträck.
10-15A drar bilen när värmaren går.20-40A med tändning på. Inga problem för ett helt friskt blybatteri men i 20-30 minusgrader dödar man snabbt ett batteri om man drar ur mer än man hinner ladda.
Har även byggt natriumbatteri åt snöskotern. Verkar klara kylan riktigt bra det också. Det är det enda batteri jag känner till som ska klara att laddas ur till 0 V utan att dö.
Har fått prova på att verkligen testa ner till -25°C i alla fall , både att kallstarta och att köra värmare och lyse riktigt långa perioder. Sjukt nöjd.
Batterierna ska klara -50°, ladda på 6 minuter och hålla 30år enl databladen...vi får väl se tänker jag.
Nu har man inte generator och kablar som tillåter så häftiga laddströmmar men som i morse, 10 minusgrader, då laddade det 128A och efter 10min körning låg det på ca 70A och över 14V vilospänning när jag slog av.
Lycka till att se sånna siffror med ett blybatteri.
Här bygger jag batteri nr 2 till fruns bil.
Handikapp är en orsak till att vi önskar kunna köra värmare långa perioder utan att behöva tomgångsköra timmar i sträck.
10-15A drar bilen när värmaren går.20-40A med tändning på. Inga problem för ett helt friskt blybatteri men i 20-30 minusgrader dödar man snabbt ett batteri om man drar ur mer än man hinner ladda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har även byggt natriumbatteri åt snöskotern. Verkar klara kylan riktigt bra det också. Det är det enda batteri jag känner till som ska klara att laddas ur till 0 V utan att dö.
Logga in
Skapa konto
Intressant !B Bjober skrev:
Byggde själv ihop ett batteri med celler ifrån Toyota Prius 7,2V & 4,5 amp (NiMH)
16 st blev då 14,4V & 72 amp, men det tar plats eftersom cellerna mäter 280x120x19 mm.
Det är LTO 66160 (A ell H vad det nu skiljer?) du använt, men verkar svåra att hitta just nu.
Vad kostade dom & från vart köpte du dom?