1 201 941 läst ·
17 127 svar
1202k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Kamrem, vattenpump, spännare, hjul, multirem med spännare bytt på Berlingon.
Har fyllt systemet och förhoppningsvis fått ur all luft, tyvärr har jag massor med snö framför garageporten så kan inte köra ut, än.
Ska göra en provstart sen blir det bränslefilter, oljefilter och oljebyte så ska den vara klar, planen är att ställa på den och åka till Karlstad på vin och deli mässa nästa helg, 13/2
Har fyllt systemet och förhoppningsvis fått ur all luft, tyvärr har jag massor med snö framför garageporten så kan inte köra ut, än.
Ska göra en provstart sen blir det bränslefilter, oljefilter och oljebyte så ska den vara klar, planen är att ställa på den och åka till Karlstad på vin och deli mässa nästa helg, 13/2
Allvetare
· Västra götaland
· 10 913 inlägg
Jo att VW-boxer går att köpa nytt det vet jag, byggdes ju trots allt >20mille av dom fram till 2003Z ZipLock skrev:
Och är ju en motor som har rätt kort livslängd hur man än sköter dom, man fick väl diplom av VW på 70-talet om lyckades köra en Bubbla 10000mil med samma motor.
Fanns ju ett väl utbyggt system med renovering/utbytes motorer på den tiden dom var bruksbilar.
Men vilken mer modern bil som är runt 10år och då troligtvis inte är serieproduktion kan man köpa en ny motor till?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 913 inlägg
Om jag får gissa så är 10-15 år snarare en anti-sweetspot för nya block, dvs de är såpass nya att det finns beg delar att använda, men inte såpass gamla att det kommit igång eftermarknadsföretag...svesse84 skrev:
Edit: menar du hela motorer så tror jag det är ganska olika från modell till modell.. 10 år är ju bara 2016 .. så det finns säkert... Eller, jag vet att det går till rätt många amerikanska bilar ämnade för den marknaden....
Däremot inte osannolikt att det finns som originaldel. Man blir förvånad över hur mycket delar som finns som kostar mångdubbelt mer än vad bilen är värd. Lär bara vara försäkringsbolagen som betalar för dessa...Dan_Johansson skrev:
Vi vill veta vad det är för motor, vissa har stora problem med läckage, andra inte alls.V varpan1 skrev:Helt annan fråga. Precis köpt en 10 år gammal bil. En verkstad här i stan bytte eller renoverade motorn med hjälp av en motorbyggarfirma för precis över 3 år sedan. Motorn läcker nu olja. Verkar inte komma från blockhalvorna eller annat jobbigt, utan snarare från ventilkåpspackningen eller annat i närheten. Motorn har gått mindre än 1 000 mil sedan renoveringen, men det har ju gått lite över 3 år. Vad är rimligt att förvänta sig av verkstan i det här läget?
Om vi ponerar att det är en BMW motor så finns det flertalet packningar som kan börja läcka efter 10 år, men som troligtvis inte byts vid en renovering.
Bubblan har väl utbytbara foder, så det borde vara ovanligt att hela blocket måste bytas?svesse84 skrev:
Jo att VW-boxer går att köpa nytt det vet jag, byggdes ju trots allt >20mille av dom fram till 2003
Och är ju en motor som har rätt kort livslängd hur man än sköter dom, man fick väl diplom av VW på 70-talet om lyckades köra en Bubbla 10000mil med samma motor.
Fanns ju ett väl utbyggt system med renovering/utbytes motorer på den tiden dom var bruksbilar.
Men vilken mer modern bil som är runt 10år och då troligtvis inte är serieproduktion kan man köpa en ny motor till?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
De luftkylda motorerna har lösa cylindrar. Inga foder i den bemärkelsen. Blocken byter man av andra anledningar. Nyare är förbättrade på många punkter och ett nytt är billigare än att maskinbearbeta ett gammalt. De kroknar i ramlagerlägen och div annat......
Du byter hela cylindrarna på bubblan.useless skrev:
Försäkringsbolagen letar väl först och främst motorer på skroten innan dom köper nya delar.C cpalm skrev:
Men kan tänka mig att fabriksny motor till en hyggligt modern bil kan kosta i trakten av 150-200kkr.
En kollega fick ett hyggligt ras på en C180 Merca, där kamkedjan gått ner sig och gjort sallad av kammar ventiler....så toppen var bara skrota. Letade kompletta motorer först men fanns inte en enda på en svensk skrot, fanns renoverade på firmor i Polen och Tjeckien. Priset+frakt skulle bli typ dubbla bilens marknadsvärde.
Sluta med att han fick köpa en beg. topp från Tyskland, som vissa sig var marginellt bättre än den han hade.
Så blev renovering av den med nya kammar, ventiler, ventilstyrningar VVT-don m.m.
Slutnotan med arbetstid blev över 60000kr
Allvetare
· Västra götaland
· 10 913 inlägg
Intressant kan ju vara vilken årsmodell, C-klass har ju funnits sen 1993 ...